مشاور عمرانی استاندار مطرح کرد:
دفاع مقدس یکی از درخشان ترین صحنه های نقش آفرینی ملت مسلمان ایران در برهه حساس نوپایی نهال انقلاب بود و هنوز ناگفته های بسیاری دارد که می تواند راهگشای مسیر امروزی ما بعد از گذشت چهار دهه از آغاز این انقلاب باشد که ضروریست بیان شود تا نسلهای آینده با فرهنگ ایثار و فداکاری رزمندگان بی ادعای آن‌زمان بیشتر آشنا شوند.
کد خبر: ۶۵۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 24 September 2018

دفاع مقدس یکی از درخشان ترین صحنه های نقش آفرینی ملت مسلمان ایران در برهه حساس نوپایی نهال انقلاب بود و هنوز ناگفته های بسیاری دارد که می تواند راهگشای مسیر امروزی ما بعد از گذشت چهار دهه از آغاز این انقلاب باشد که ضروریست بیان شود تا نسلهای آینده با فرهنگ ایثار و فداکاری رزمندگان بی ادعای آن‌زمان بیشتر آشنا شوند.
به مناسبت هفته دفاع مقدس خدمت یکی از فعالان آن دوران، مهندس محمد صادق پورمهدی رسیدیم،

وی در صحنه های نظامی دفاع مقدس نیز همچون برخی از همسنگرانش بدون هیچ ادعایی در جمع گروه چریکی جنگ های نامنظم شهید چمران نقش آفرینی کرده و این روزها نیز در سنگر سازندگی به عنوان نماینده تام الاختیار و مشاور عالی استاندار آذربایجانشرقی اسلامی مشغول به خدمت است.

تابناک تبریز ؛ بعد از معرفی اجمالی خویش از حال هوای دوران زمان جنگ از چشم یک دانش آموز در اوایل جوانی برایمان بگوید(می گوید)

 بنده محمد صادق پورمهدی در سال ۱۳۴۲ در روستای شاملو از توابع هریس دیده به جهان گشودم همزمان با شروع نهضت انقلاب اسلامی که مصادف با زمان دانش آموزی مابود...... هم سن و سال های ما در شهر تبریز در تجمعات و تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی بصورت مستمر شرکت میکردیم و پا به پای مردم ولایت مدار تبریز دعوت های امام خمینی(ره) را لبیک می گفتیم تا اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، و دنیای غرب چشم دیدن این هم دلی،استقلال و وحدت ایران اسلامی را نداشت و شرق و غرب با سرکردگی رژیم منحوس بعثی عراق در شهریور سال ۵۹ طبل جنگ ناجوانمردانه خویش را نواخت و بخشی از خاک ایران مرز و بوم را به اشغال خود درآورد و شروع به بمب باران مناطق مختلف کرد. در این برهه بود که ما نیز همگام با دیگر رزمندگان آمادگی خود را بعنوان یک داوطب برای دفاع از سرزمین اعلام کرده و با تمام قوا برای مقابله با دشمن متجاوز به جهبه های حق علیه باطل ارسال شدیم.در این بحبوحه آغاز تجاوز عراق که تمام نقاط شهر و روستایی کشور سایه انداخته بود در مقابل این سیاهی جای شکر داشت که تمامی اقشار مختلف از دانش آموز گرفته تا دانشجویان و مهندسین و جامعه کارگری بصورت دسته جمعی با نهضتی که امام (ره) به پا کرده بود از انقلاب پاسداری کردند. پر واضح است که در بحث دفاع از تمامیت ارضی ایران در مقابل دشمن بعثی تمام گروهبندی ها و تفکر جناحی و حزبی رنگ باخته بود و همه تحت #لوای پرچم جمهوری اسلامی و رهبری مدّبرانه حضرت امام دور هم جمع شده بودند و برای خودشان تکلیف دانسته و در میدان حق علیه باطل حاضر شده بودند.

ما از اولین گروه اعزامی از تبریز بودیم که از محل فعلی سازمان تبلیغات اسلامی در دانشسرا به جبهه اعزام شدیم که دوره آمادگی سریع شبانه روزی در منطقه آموزشی خاصبان گذراندیم و بعد از اتمام دوره با قطار به اهواز منتقل شدیم جالب بود که در جمع ما از همه صنفی پیدا میشد که از آنها می توان شهید حدادی رضایی که دانشجو بود تا شهید ابراهیم حدادی که از آمریکا به کشور بازگشته بود و از کسبه طلا فروش بازار تبریز ما را همراهی می کرد و از اقشار دیگر میتوان شهید آزادی را که گروهبان رژیم شاه بود گرفته تا همکلاسی های دانش آموزیم میتوان شهید لطفعلی زاده را نامبرد که این ترکیب اعزامی مشهور به گروه ۷۲ نفره بود که بعداَ در اهواز تقسیماتی انجام گرفت که ما را به گروه جنگ های نامنظم شهید چمران انتخاب کرده و بصورت شبانروزی دوره آموزشی ویژه جنگ های چریکی را در منطقه مارون ۳ و ۴ در حوالی ماهشهر گذراندیم و در نهایت برای دومین بار از اهواز تقسیمات میان نیروها انجام گرفت که عده ای به سوسنگرد و تپه های الله اکبر و بقیه برای آزاد سازی خرمشهر اعزام شدند.

تابناک تبریز : کدام یک از معیار های فرهنگ دوران دفاع مقدس نیاز جامعه امروزی ماست

 ترجیح دادن منافع عمومی به منافع شخصی

روحیه ایثار و از خودگذشتگی و این که هر فردی در حد وسع و توان خویش برای یاری رساندن به رزمنده گان دفاع مقدس از داشته هایش دریغ نمیکرد نیاز مبرم جامعه کنونی ماست آن روحیه که همه قبل از اینکه چشم به منافع شخصی شان بدوزند و به فکر نان و نوائی برای خویش باشند بلکه بیشتر منافع عمومی و جمعی را محور کارهای شان قرار دهند.
امیدواریم هم مسئولین و هم مردم همچون امام حسین)(ع) که الگویی نمونه برای تمام مسلمانان بوده علی اصغر ها و علی اکبر های، خویش برای نیل به رضای الهی و منافع عمومی فدا کنند تا بصورت موفق و عزتمند بتوانیم مشکلات کنونی جامعه را حل کنیم.

 تابناک تبریز : از نظر شما موانع انتقال فرهنگ ایثار دفاع مقدس به نسل کنونی چه می‌تواند باشد؟

 موانع و موارد متعددی را می توان نام برد ولی به نظر من نبود مهارت تحمل نظرهای مخالف یکی از مواردی است که ضرباتی جبران ناپذیری را به پیکره جامعه می تواند وارد کند.
یک :تحمل پذیری

مهارت تحمل نظر دیگران را داشته باشیم

بایستی قدرت تحمل را در جامعه داشته باشیم .باید یاد بگیریم شخص خودمان را محور ندانیم و هرکس نظر و دیدگاهی متفاوت با نظر ما دارد طرد نکرده،، وحدت موجود در جامعه را خدشه دار نکنیم. بلکه نظام جمهوری اسلامی ،ولایت فقیه و قانون اساسی رابه عنوان اصل اساسی محور قرار دهیم و دست به تفرقه انگیزی نزنیم.بایستی محتاط باشیم جناح بندی ها خدای ناخواسته وحدت مان را خدشه دار کند.

 

دو : دنیا پرستی

وقتی من مسئول منافع شخصی ام را به منافع عمومی ترجیح دهم همه رشته ها پنبه می‌شود

بایستی واقع بین باشیم نمی توان به کلی از دنیا و نعمت هایش چشم پوشی کرد ولی دنیا پرستی یکی از عواملی است که بی شک مانع انتقال فرهنگ از خودگذشتگی سال های جنگ به نسل کنونی شده است وقتی منِ مسئول منافع شخصی ام را به منافع عمومی ترجیح دهم همه رشته ها پنبه میشود و دیگر نمی توان انتظار داشت که فرهنگ ایثار و شهادت جایی در زندگی هایمان داشته باشد!
زیرا عملکرد مسئولین و اقشار مختلف همچون دانشگاهیان و روحانیون الگویی برای مردم عام است و این ها بایستی آغازگر و پیشرو در توسعه فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی باشند.

 

سه : نبود صداقت

وقتی ما مسئولین عالم بی عمل باشیم نبایستی انتظار داشته باشیم در روح جامعه مان اثری از ایثارگری خواهد ماند!

مردم سبک زندگی مسئولین را به عینه مشاهده می کنند و حتی جزئیات زندگی شان را نیز زیر ذره بین دارند و ما مسئولین راهی جز روراستی و صداقت با مردم نداریم وقتی من مسئول عالم بی عمل باشم انتظار نداشته باشم در روح جامعه اثراتی از ایثارگری باشد و بایستی دچاره تناقض نشویم و با مردم صادق باشیم.مطمئن باشیم اگر خودمان آستین همت بالا نزنیم و مشکلات را حل نکنیم کسی نمی تواند مشکلات ماراحل کند و برای مان نسخه تجویز کند. کاهش صداقت از طرف مسئولین باعث ایجاد شکاف هرچند جزئی میان مردم و مسئولین شده است و بی شک بازگشت به صداقت و احیای روحیه ایثار و شهادت درمان درد کنونی جامعه ی ماست.

 تابناک تبریز : از مجروحیتان و نایل شدن به مقام جانبازی تان برای مان بگوید

عملیاتی که مجروح شدم چریکی نبود بلکه چون از گروه جنگ های نامنظم شهید چمران بودیم به عملیات شناسایی رفته بودیم که در دشت جلالیه به خط دشمن زده بودیم تا اطلاعات میدانی جمع آوری کنیم اما گویی ظاهرا دشمن از عملیات شناسایی با خبر شده بود و از طریق ستون پنجم لو رفته بودیم که دشمن با آتش هایش ما را غافل گیر کرد و چندنفراز دوستان و همکلاسی هایم را جلوی چشمانم
از دست دادم و خودم نیز از ناحیه چشم مجروح شده و افتخار می کنم در راه دفاع از وطن و دینم به مقام جانباز ۵۰ درصدی نائل گشتم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار