تمجید از دستاوردهای دولت آمریکا

ترامپ در ابتدای این نشست به تمجید از دستاوردهای دولتش پرداخت و گفت که ظرف کمتر از ۲ سال گذشته اقتصاد آمریکا پیشرفت کرده و بیکاری در این کشور به پایین‌ترین سطح ظرف ۵ سال گذشته رسیده است.

وی گفت: «در کمتر از دو سال، دولت من بیشتر از تقریباً تمامی دولت‌های دیگر در تاریخ کشور ما دستاورد داشته است.»

این سخنان ترامپ با خنده آرام سران برخی از دولت‌ها مواجه شد. ترامپ در واکنش به خنده حضار گفت: «بسیار درست است. انتظار این واکنش را نداشتم، ولی اشکالی ندارد.»

رئیس‌جمهور امریکا مدعی شد که به آداب و رسوم کشورهای دیگر احترام می‌گذرد و آمریکا نمی‌خواهد به کشورهای دیگر بگوید چگونه زندگی کنند. او گفت تنها از کشورها می‌خواهد به حاکمیت ملی کشورش احترام بگذارند.

کره شمالی

او به دیدارش با رهبر کره شمالی اشاره کرد و آن را «سازنده» توصیف کرد و گفت که بعد از آن دیدار دستاوردهای حاصل شده که برای دیگران باورش دشوار بوده است.

ترامپ گفت که بعد از این دیدار آزمایش‌های موشکی کره شمالی متوقف شده است. وی ضمن تمجید از رهبر کره شمالی گفت که کارهای بیشتری هستند که باید انجام شوند. ترامپ گفت تحریم‌ها علیه کره شمالی تا زمان خلع سلاح کامل هسته‌ای کره شمالی ادامه می‌یابند.

ترامپ گفت با شریکان و متحدانش برای دور نگاه داشتن «تروریسم افراطی اسلامی» از مرزهای آمریکا همکاری خواهد کرد.

سوریه

او بحران سوریه را «غم‌انگیز» توصیف کرد و گفت در صورتی که دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، ایالات متحده به آن پاسخ خواهد داد.

ایران

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش به ایران پرداخت و گفت: «سران ایران بذر هرج و مرج، مرگ و نابودی می‌افکنند. آنها به مرزهای همسایگانشان و حق حاکمیت آنها احترام نمی‌گذارند. سران ایران، منابع این کشور را هدر می‌دهند تا خودشان را ثروتمند کرده و اقدام به گسترش بلایا در سراسر منطقه و فراسوی آن کنند.»

رئیس‌جمهور آمریکا ایران را به پیگیری برنامه‌های خشونت‌طلبانه و توسعه‌طلبانه در خاورمیانه متهم کرده و مدعی شد همسایگان ایران بهای سنگینی در این زمینه پرداخت کرده‌اند.

او در ادامه مدعی شد: «به همین دلیل است کشورهای بسیاری در خاورمیانه به شدت از تصمیم من برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای وحشتناک سال ۲۰۱۵ ایران و احیای تحریم‌ها علیه این کشور حمایت کردند.»

وی گفت: «توافق هسته‌ای، سرمایه سرشار برای سران ایران به ارمغان آورد. از زمان حصول برجام، بودجه نظامی ایران نزدیک به ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.»

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد سران ایران از این وجوه برای ساخت موشک، سرکوب داخلی و ایجاد هرج و مرج در منطقه استفاده کرد.

ترامپ سپس گفت: «ایالات متحده کارزاری برای فشار اقتصادی راه انداخته تا رژیم را از وجوهی که برای پیشبرد برنامه‌های خونینش نیاز دارد، محروم کند. ماه گذشته ما احیای تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای رفع شده بودند را آغاز کردیم. تحریم‌های دیگری هم ۵ نوامبر احیا خواهند شد و اقدامات بیشتری هم در راهند. در حال همکاری با کشورهای وارد کننده نفت خام ایران هستیم تا خرید نفت خود را به طرز محسوسی کاهش دهند.»

او همچنین بار دیگر از اصطلاح آمریکا-ساخته «پیشتاز تروریسم» برای اشاره به نظام ایران اشاره کرد و گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم کشور پیشتاز تروریسم در دنیا مالکیت خطرناک‌ترین سلاح‌های دنیا را به دست بیاورد.»

ترامپ اضافه کرد: «نمی‌توانیم به رژیمی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد و اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند، اجازه دهیم به ابرازهای لازم برای حمل کلاهک هسته‌ای به سمت هر شهری روی کره زمین، دست پیدا کند. نمی‌توانیم این را انجام دهیم. از همه کشورها می‌خواهیم رژیم ایران را مادامی که خشونت‌هایش ادامه دارند منزوی کنند و از همه کشورها می‌خواهیم از مردم ایران که در حال تلاش برای بازپس‌گیری سرنوشت مذهبی‌‌شان هستند حمایت کنند.»

فلسطین و رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به اقدامش برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی اشاره کرده و مدعی شد که این کار را در راستای به رسمیت شناختن حق انتخاب پایتخت برای تمام «کشورها» انجام داده است.

او مدعی شد: «ایالات متحده به آینده صلح و ثبات در منطقه، از جمله صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها متعهد است. این هدف با اذعان به حقیقت‌های آشکار رو به جلو حرکت کرده نه آنکه صدمه دیده باشد.»

ترامپ گفت: «سیاست واقع‌گرایی اصولی آمریکا به معنای آن است که دگم‌های کهنه، ایدئولوژی‌های بی‌اعتبار و این اصطلاحاً کارشناس‌هایی که حرفشان بارها و بارها نادرست از آب درآمده، سیاست‌ ما را گروگان نخواهند گرفت.»

خروج آمریکا از شورای حقوق بشر

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه درباره خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد توضیح داد: «ما از شورای حقوق بشر خارج شدیم و تا زمان اجرای اصلاحات واقعی به آن باز نمی‌گردیم. به دلایل مشابه، ایالات متحده هیچ حمایتی از دیوان بین‌‌المللی کیفری به عمل نخواهد آورد.»

وی اضافه کرد: «تا آنجا که به آمریکا مربوط است، دیوان بین‌المللی کیفری هیچ صلاحیت قضایی، مشروعیت و اختیاری ندارد. دیوان بین‌المللی کیفری با نقض تمامی اصول عدالت، انصاف و رویه‌های معمول ادعا می‌کند از صلاحیت قضایی تقریباً جهانی برای حکمرانی درباره شهروندان تمام کشورها برخوردار است.»

ترامپ در ادامه گفت: «ما هیچگاه حاکمیت آمریکا را تسلیم یک بوروکراسی غیرمنتخب و غیرپاسخگو در جهان نخواهد کرد. آمریکا توسط آمریکایی‌ها اداره می‌شود. ما ایدئولوژی جهانی‌شدن را رد کرده و به روی دکترین میهن‌پرستی آغوش باز می‌کنیم.»

در حال تکمیل...