حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: انقلاب اسلامی بازتاب‌های بسیار عمیقی در سطوح مختلف داخلی، بین المللی و منطقه‌ای داشت که عمق نفوذ آموزه های آن نشان از بلوغ ۴۰ سالگی انقلاب دارد.
کد خبر: ۶۶۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴ 03 October 2018

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در همایش روسا و سرپرستان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دلیل تاثیرات و دگرگونی‌های عظیمی که داشت یکی از مسائل مهم دنیا به حساب می آید، گفت: وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به دلیل ماهیت، ابعاد عظیم آن و شرایط زمانی و مکانی خاص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.

امام جمعه تبریز افزود: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به وقوع پیوست که نظام جهانی متاثر از دو بلوک شرق و غرب به رهبری آمریکا و شوروی قرار داشت، به همین دلیل وقوع یک انقلاب عظیم سیاسی و اجتماعی در یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان، واقعه‌ای عظیم و تاثیرگذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزایش بینش و مشارکت سیاسی را از آثار انقلاب در حوزه‌ی سیاسی دانست و گفت: در زمان رژیم سابق، مشارکت سیاسی مردم کم یا به صورت فرمایشی بود و تاثیر چندانی در تصمیم گیری کشور نداشت، ولی بعد از پیروزی انقلاب، این مشارکت گسترش پیدا کرد و جنبه آگاهانه‌ی بیشتری به خود گرفت.

وی شاخص‌های این آگاهی را حضور مردم در انتخابات، راهپیمایی‌ها و نمازجمعه عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه گسترش مراکز دانشگاهی گامی موثر در جهت ارتقا آگاهی‌ها و بینش سیاسی مردم داشت، گفت: در گذشته حکومت در دست افراد خاصی قرار گرفته بود ولی انقلاب ساختار قدرت را به روی تمامی اقشار جامعه باز کرد و نوع نگاه و ارتباط مسئولان با مردم در انقلاب تغییر کرد در حالی که قبلا نگاه از بالا به پایین بود، ولی در انقلاب مسئولان خود را خدمتگذار مردم می‌دانند.

امام جمعه تبریز سقوط رژیم طاغوت، کسب استقلال سیاسی، نظام سیاسی مستقل، تدوین قانون اساسی مبتنی بر اصول دینی، احیای بعد سیاسی و احکام اسلام مانند: حج، نمازجمعه، توجه به اسلام ناب محمدی را از عمده‌ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی دانست.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب در حوزه فرهنگی، افزود: احیای اسلام، اندیشه خودباوری و خود اتکایی، اعتماد به نفس و از بین بردن فحشا و مبارزه با ارزش‌های مادی و طاغوتی، احیای ارزش‌های الهی و پرورش روحیه‌ی ایثار و شهادت طلبی و مقابله با تهاجم غربی از جمله این دستاوردها است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: انقلاب اسلامی در دهه سوم و چهارم پیشرفت‌های عظیمی در زمینه انرژی هسته‌ای، فناوری، نانو، صنایع دفاعی، ساخت تجهیزات نظامی و سلول‌های بنیادی داشته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به مهم‌ترین تاثیرات انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی، تشریح کرد: تاثیرات انقلاب در این حوزه شامل تقویت احساس تعلق اجتماعی مردم، افزایش احساس مسئولیت مردم، طرح مسئله تعاون و همکاری در اجتماع، تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت و احیای شخصیت و جایگاه منزلت زن در انقلاب، توجه به نقش خطیر کانون خانواده، مبارزه با اعتیاد، تحکیم برادری اسلامی و تقدم تعهد بر تخصص، ارتقا سطح آگاهی مردم، توجه به مناطق محروم، حضور فعال جوانان در هم شکستن حصارهای طبقاتی و تغییر مفهوم منزلت اجتماعی است.

وی رفع تبعیض و ایجاد امکانات عادلانه برای همه را از آرمان نظام جمهوری اسلامی ایران و آثار اقتصادی انقلاب عنوان کرد و گفت: در حوزه اقتصادی پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی و ایجاد رفاه، رفع فقر و برطرف ساختن هر گونه محرومیت از آثار انقلاب اسلامی است.

امام جمعه تبریز گفت: به دنبال وقوع انقلاب اسلامی، فضای اصول گرایی اسلامی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای منطقه رو به گسترش بوده و تعدادی از کشورهای منطقه حرکت‌های اسلامی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه با گذشت چهار دهه از انقلاب و استقرار نظام، تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در برخی از کشورها مشهود است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد موج بیداری اسلامی از سال ۱۳۸۹ در کشورهای منطقه آغاز شده و این ریشه در تاثیرگذاری از انقلاب اسلامی دارد، اسلام خواهی، شکل گیری و الگو برداری گروه‌ها و جنبش‌های اسلامی را می‌توان از حوزه‌های تاثیر گذار انقلاب بیان کرد.

نماینده ولی فقیه در استان احیای اسلام به عنوان مکتب جهانی و فروپاشی نظام دو قطبی، تغییر گفتمان منازعات جهانی، خیزش جهانی مستضعفین علیه مستکبران، مطرح شدن جهان اسلام به عنوان قدرت مطرح در نظام جهانی، تغییر معیار‌های قدرت در نظام بین الملل، بازگشت به شکوه و تمدن اسلامی، قدرت منطقه‌ای و مطرح شدن رهبران انقلاب اسلامی به عنوان الگوهای رهبری در جهان را از تاثیرات انقلاب در زمینه بین الملل عنوان کرد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه چشم انداز انقلاب اسلامی، فصل نوین و نقطه عطفی بود که در عصر جاهلیت پدید آمد، تصریح کرد: بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، هدف نهایی و محوری اسلام، تحقق تمدن اسلامی است.

حجت الااسلام والمسلمین آل هاشم افزود: بشر در اوج تمدن مادی غرب دچار بی‌هویتی و بیماری‌های روحی، روانی، فساد و جنگ شده است اما تمدن اسلامی تمدنی است که در آن علم همراه با اخلاق و معنویت، قدرت همراه با عدالت است./*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار