کد خبر: ۶۶۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ 07 October 2018

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان اولین دستور مورد بررسی قرار می‌دهند.

جلسه کمیسیون امنیت ملی / فراکسیون ولایی درخواست جلسه داده بود اما خود، جلسه جداگانه برگزار کرد

جلسه کمیسیون امنیت ملی از حدود ساعت هفت صبح امروز (یکشنبه‌) در محل صحن مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) آغاز شده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان آن هم اکثرا از اعضای فراکسیون ولایی صبح امروز جلسه‌ای را با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات، اقتصاد، بانک مرکزی و جمعی از صاحبنظران دانشگاهی برای بررسی لایحه CFT و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF را برگزار کردند.

این‌ در حالی است که فراکسیون ولایی نیز در همان ساعت در جلسه جداگانه‌ای به بررسی ابعاد لایحه CFT پرداخته و اعضای این فراکسیون در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر نشدند.

جلسه کمیسیون امنیت ملی به ریاست فلاحت پیشه، رییس این کمیسیون در محل صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

البته اعضای فراکسیون ولایی در اواخر جلسه به جمع نمایندگان پیوستند.

 

نعمتی: لاریجانی رابط مجلس و دفتر رهبری است؛ نه جریان‌های مخالف CFT
 

سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: به عنوان مقلد رهبری اعلام می‌کنم که اگر ایشان درباره CFT نظری داشته باشند بنده به این پروتکل رای نمی‌دهم. رابط مجلس و دفتر رهبری، رییس مجلس شورای اسلامی است نه افراد و جریان‌های که القائات دیگری می‌کنند.

بهروز نعمتی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای السلامی در موافقت با کلیات لایحه CFT، گفت: برادران و خواهران منافع ملی ایجاب می‌کند به دست دشمن بهانه ندهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز همه دشمنان در پی گرفتن بهانه از ما هستند. آمریکا و صهیونیست‌ها در پی نپیوستن ایران به CFT هستند. چرا کاری که باید در دولت‌های نهم و دهم با وجود پرداخت هزینه‌ها انجام می‌دادیم انجام ندادیم و به این کنوانسیون نپیوستیم؟ ما عضویت را نپذیرفته‌ایم؛ این یعنی هیچ یک از الزامات چهل و یک‌گانه را نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: دوستان، شرایط فعلی کشور را ملاحظه کنید. امروز به رییس کل بانک مرکزی و سایر مقامات کشور گفته می‌شود که اگر به CFT نپیوندید نمی‌توانیم حتی یک سنت به شما پرداخت کنیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس مطرح کرد: از وقتی که بحث CFT مطرح شده است از مراجع تقلید خرج کردند. شما هر چه از مراجع بپرسید آنان پاسخ شما را می‌دهد. عده‌ای دنبال القاء اهداف خود به مراجع عظام تقلید هستند.

نعمتی ادامه داد: برخی دوستان می‌گویند اطلاعات کشور لو می‌رود. چه اطلاعاتی لو می‌رود؟ مگر یک دینار به تروریست‌ها تا امروز کمک کرده‌ایم؟ چهار گروه تروریستی القاعده، طالبان، داعش و جبهه النصره از سوی سازمان ملل به صورت رسمی شناخته شده است بقیه سازمان‌های تروریستی احتمالات شماست.

وی افزود: در تبصره لایحه آمده اگر از لیست تحریم‌ها خارج شویم دولت مکلف به خروج از CFT این یعنی نباید به تروریستها کمک مالی شود اما ممکن است یک کشور مثل کانادا بر ما حق تحفظ بگذارد. چه کسی می‌خواهد برای ما این حق را بگذارد و چه کسی می‌خواهد به آن رسیدگی کند؟ حق تحفظ مسئله‌ای بین دو کشور است؟ و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به آن وجود ندارد؟

نماینده مردم تهران در مجلس پرسید: چرا با عدم پذیرش CFT برای دیگران حق ایجاد کنیم؟ بیش از ۶۶ کشور عضو CFT برای پیوستن برای آن شرط گذاشتند، این مسئله کاملا طبیعی است و ما هم نباید برای آنان حق ایجاد کنیم.

سخنگوی هیات رییسه مجلس تصریح کرد: شماهایی که می‌گویید از قبل برجام ضرر کردیم، حداقل نفع برجام این بود که همه کشورهایی که بر علیه ایران موضع گرفته بودند امروز در کنار ما هستند. کشورهای اروپایی با ما همراه شدند. چهار قطعنامه سنگین بر علیه ما تصویب شد و امروز برای ایران بلااثر است. انصاف خوب چیزی است. در حال حاضر نمی‌توانستیم حتی با کوچکترین کشورها مذاکره داشته باشیم اما در نیویورک کشورهای بزرگی با رییس جمهورمان هم نفس شدند. به جز ایران فقط کشور کره شمالی است که در لیست سیاه قرار دارد.

نعمتی خاطرنشان کرد: تا الان چه کسی شنیده که خلاف نظراتش مجبور به همکاری با CFT برای دادن اطلاعات سری کشور است؟ این اشتباه بزرگی است که برخی مخالفان مطرح می‌کنند. حق شرط حق حاکمیتی هر کشوری است. حقوق شرط ما تا زمانی که قانون اساسی رعایت نشود مورد اعتراض ما خواهد بود. مذاکره کنندگان کشور باید در مذاکراتشان به این مسئله بسیار مهم توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: بند ۲۴ کنوانسیون بند حل و فصل اعتراضات است که بند بسیار مهمی است. هر مرجعی نمی‌تواند به اختلافات دو کشور عضو CFT دخالت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: کنوانسیون ابزار مناسبی برای پیگیری و مبارزه باتروریسم است. ما که از ابتدای انقلاب تا امروز دهها هزار شهید تروریسم تقدیم کرده‌ایم. چرا حالا حق خود در استفاده از مزیت‌های CFT در این زمینه را از دست بدهیم. امروز همه نمایندگان مسؤول هستند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خطاب به دهقان، گفت: حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو حل CFT است. چرا به مردم راست نمی‌گویید؟ نمی‌توانیم پول نفتی را که در بازارهای جهانی می‌فروشیم به داخل کشور منتقل کنیم. شما اینجا مطالبی را به این دولت منتسب کردید که حق آن نبود. بحث شما منجر به خروج بابک زنجانی‌ها از زیر پله‌ها برای انتقال پول به داخل کشور می‌شود. نپیوستن به CFT یعنی انتقال میلیاردها دلار پول کشور از طریق بابک زنجانی‌ها.

این سخنان نعمتی، اعتراض شدید دهقان را در پی داشت و لاریجانی نیز خطاب به نعمتی از وی خواست اسمی از کسی نبرد تا مجلس به تنش کشیده نشود.

وی در پایان گفت: از همه نمایندگان می‌خواهم محکم با کلیات لایحه موافقت کنید.

دهقان، مخالف کلیات لایحه CFT: به نام مبارزه با تروریسم می‌خواهند اقتصاد کشور را قفل کنند
 
 

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه نباید بلای برجام را مجددا سر مردم بیاورید، گفت: می‌خواهند به عنوان مبارزه با تروریسم اقتصاد کشور را قفل کنند و کشور را دچار خودتحریمی نمایند.

محمد دهقان به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT در جلسه علنی امروز (یکشنبه) گفت: آیا در شرایط جنگی باید شاگرد خوب باشیم یا خیر. از اول انقلاب در زمان جنگ و تحریم برای ما مشکلاتی به وجود آوردند. ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا و شورای امنیت بودیم.

وی افزود: می‌گویند که لایحه CFT را لبنان هم پذیرفته است. حرف ما این است هزاران حزب الله و غیر حزب الله فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد حزب الله هم نیست. آنها ایران را هدف قرار دادند تا کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند. همانطور که در دو سال گذشته هم با ساده اندیشی آقایان همین کار را کرده و کشور را در تنگنا قرار دادند. آنها شاگرد خوبی برای کلاس بودند اما از آن طرف کشور دچار بحران از نظر اقتصادی شد.

تشریح نحوه بررسی کلیات لایحه CFT در مجلس
 

یک عضو هیات رئیسه مجلس چگونگی بررسی کلیات لایحه CFT را تشریح کرد.

در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) امیرحسین قاضی زاده، عضو هیات رئیسه مجلس اظهار کرد: بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم( CFT )یکبار به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد که امروز مجددا در مجلس بررسی می‌شود.

وی توضیح داد: در بررسی کلیات لایحه دو مخالف و دو موافق هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت می‌کنند بعد از آن ۱۵ دقیقه زمان ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی است در نهایت هم نماینده دولت ۱۵ دقیقه زمان برای صحبت دارد.

احمد امیرآبادی عضو دیگر هیات رئیسه با اعلام اسامی موافقان و مخالفان گفت: محمد دهقان و سیدحسین نقوی حسینی نمایندگان طرقبه و ورامین به عنوان مخالف و بهروز نعمتی و محمد فیضی نمایندگان تهران و اردبیل نیز به عنوان موافقان هستند.

مخالفت مجلس با رای‌گیری علنی 

نمایندگان مجلس با رای گیری علنی برای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی امروز (یکشنبه) وارد بررسی لایحه CFT شدند، بعد از آنکه اسامی موافقان و مخالفان کلیات این لایحه اعلام شد احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت که دو نامه با ۱۷ و ۴۰ امضا به هیات رسیده تا براساس مواد ۱۲۴ و ۱۳۰ آیین نامه، رای گیری درباره این لایحه به صورت علنی باشد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: طبق این مواد رای گیری با ورقه و آشکار انجام می‌شود.

نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند که رای گیری به صورت علنی باشد.

رای گیری به صورت علنی و آشکار بدین صورت است که نمایندگان باید در برگه رای با قید اسم خود رای موافق و یا مخالفاشان نسبت به این لایحه را اعلام کنند.

عضو فراکسیون ولایی: اگر تعداد ما به حد نصاب لازم برسد، آبستراکسیون خواهیم کرد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین به جلسه صبح امروز این فراکسیون اشاره کرد و گفت: اعضای این فراکسیون جدا از جلسه غیرعلنی امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن برگزاری جلسه دیگری مخالفت خود را با CFT اعلام کردند.

امیرآبادی رای اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به لایحه CFT را منفی اعلام کرد.

وی افزود: احتمالا اگر تعداد ما به حد نصاب لازم برسد در مجلس آبستراکسیون (نصاب شکنی) خواهیم کرد و از صحن علنی مجلس خارج می‌شویم و اگر تعداد ما برای آبستراکسیون کافی نباشد در مجلس جمع می‌شویم.

حمید رضا حاجی بابایی ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس را برعهده دارد.

۷۰ نماینده اصولگرا عضو این فراکسیون هستند.

احد آزادیخواه، سیدعلی ادیانی، احمد امیرآبادی فراهانی، داریوش اسماعیلی، محمود بهمنی، نصرالله پژمان‌فر، محمدعلی پورمختار، اکبر ترکی، سیدقاسم جاسمی، حمیدرضا حاجی بابایی، ابوالفضل حسن‌بیگی، سیدجواد حسینی‌کیا، محمد دهقانی، مجتبی ذوالنوری، علی رستمیان، محمدرضا رضایی کوچی، اکبر رنجبرزاده، غلام محمد زارعی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، قاسم ساعدی، احمد سالک کاشانی، محمد اسماعیل سعیدی، محمود شکری، سیدصادق طباطبایی‌نژاد، اسدالله عباسی، سیداحسن علوی، محمدحسین فرهنگی، حمیدرضا فولادگر، نادر قاضی‌پور، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، جبار کوچکی‌نژاد، عباس گودرزی، محمدمهدی مفتح، مجید ناصری‌نژاد، سیدحسین نقوی حسینی اعضای شورای مرکزی این فراکسیون را تشکیل می‌دهند.

۴۰ نماینده خواستار رای گیری علنی شدند
 

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۰ نفر از نمایندگان در نامه‌ای به هیات رییسه خواستار رای گیری علنی برای لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) شدند.

«احمد امیرآبادی» گفت: ۴۰ نماینده در این نامه که به بنده تحویل داده شد، خواستار مشخص شدن نام موافقان و مخالفان رای گیری لایحه CFT و اعلام آن هستند.

وی ادامه داد: این موضوع در صحن علنی مجلس به رای مجلس گذاشته می‌شود و اگر نمایندگان موافق آن باشند رای گیری علنی انجام می‌شود.

آغاز جلسه علنی مجلس برای بررسی CFT
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۸:۴۷
 

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را به عنوان اولین دستور مورد بررسی قرار می‌دهند.

تجمع مخالفان مقابل مجلس
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۸:۳۲
 

همزمان با بررسی لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مخالفان این لایحه از دقایقی قبل مقابل ساختمان بهارستان تجمع کردند.

تجمع کنندگان که به حدود ۱۰۰ نفر می‌رسند با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان تصویب نشدن لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هستند.

در پلاکارد‌های مخالفان این لایحه نوشته شده است: نباید مجلس CFT را تصویب کند، نباید سرنوشت مشابه برجام را در کشور ایجاد کنیم، ما مخالفان لایحه CFT هستیم.

این تجمع کنندگان هیچ شعاری نمی‌دهند و تنها مقابل مجلس با پلاکارد‌هایی به سمت خیابان ایستاده اند.انتخاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار