به گزارش تابناک تبریز، نشریه خط حزب الله در شماره این هفته گزارشی در مورد اینکه که با چه راهکاری دولت و مسئولین میتوانند کشور را از شرایط خطیر کنونی عبور دهند؟ نوشت که در ادامه مشاهده می‌کنید:

۱- پس از حوادث 11 سپتامبر، هیات حاکمه‌ی آمریکا تصمیم به ایجاد برخی اصلاحات در ساختار دفاعی و امنیتی خود می‌گیرد. در یکی از مهم‌ترین اصلاحات، برخلاف روال مرسوم، ‌"وزارت خزانه‌داری‌" در کنار سازمان‌های امنیتی و دفاعی آمریکا، عضوی از اعضای جامعه‌ی اطلاعاتی و جنگی ایالات متحده می‌شود. جی سولومون (گزارشگر روزنامه‌ی وال استریت ژورنال) در کتاب مهم خود با عنوان ‌"جنگ‌های ایران: بازی جاسوسی، نبرد آمریکا و توافق‌های پشت پرده‌"، ضمن تشریح نحوه‌ی فعالیت این اتاق جنگ و همکاری آن با ‌"کابینه‌ی جنگ آمریکا‌"، نقش وزارت خزانه‌داری را به‌عنوان یکی از مهمترین نقش‌ها در چینش جدید معرفی می‌کند.

‌"خوان زاراته‌"، معاون مدیر خزانه‌داری آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در دوران مدیریت استوارت لوی، از ‌"کارشناسان خزانه‌داری آمریکا‌" که درگیر نبرد مالی با کشورهای دیگر از جمله ایران هستند نیز با عنوان ‌"چریک‌های کت و شلواری‌" یاد می‌کند. او در کتاب خود با عنوان ‌"نبرد خزانه: ظهور عصر جدید جنگ‌افزارهای مالی‌" توضیح می‌دهد که چگونه اعضای گروهی کوچک در خزانه‌داری این کشور به عنوان بخش اصلی این کابینه‌ی جنگی توانستند، طی چند سال با استفاده از سه اهرم ‌"دلار به‌عنوان ارز واسط بین‌المللی‌"، ‌"نیویورک به‌عنوان هاب تراکنش‌های دلاری دنیا‌" و ‌"جهانی شدن ارتباطات متقابل مالی‌" روش‌هایی را توسعه داده و از ‌"دلار و بانک‌" به‌عنوان جنگ افزار نبرد علیه سایر کشورها استفاده کنند.

 چرا کابینه‌ی جنگی؟

۲- این واضح است که با تغییر جنگ‌ها از حالت جنگ سخت نظامی به جنگ‌های نرم سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، ابزار و ادوات جنگی تا حد زیادی تغییر کرده است، اما این موضوع، لزوما به معنای پایان فضای جنگی نیست، درست است که ابزار جنگی تغییر کرده اما ماهیت و اهداف جنگ‌ها، همچنان پابرجاست. به‌عنوان مثال در همین چند ماه اخیر که انگلستان قصد خروج از اتحادیه‌ی اروپا را داشت با تشکیل ‌"کابینه‌ای جنگی‌" با عنوان برگزیت(war cabinet berexit) تدابیر ویژه برای خروج را بررسی کرد. اصولا هدف اصلی از تشکیل کابینه‌ی جنگی، هم ایجاد هماهنگی میان‌دستگاهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت به حداقل رساندن مرحله‌ی تصمیم تا اقدام در مقابل نقشه‌ی دشمن، و هم بسیج نیروها و امکانات برای انجام عملیات‌های آفندی و پدافندی است.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، موضوع اتاق جنگ اقتصادی، با شدت و حدت بیشتری دنبال شده است. در همین راستا،‌"گروه اقدام ایران‌" (Iran Action Group) به‌عنوان دومین اتاق جنگ اقتصادی آمریکا، به ریاست ‌"برایان هوک‌" در وزارت‌خارجه‌ی این کشور، از حدود سه ماه پیش تشکیل شد. این کارگروه ویژه‌ وظیفه‌ی خود را فشار حداکثری اقتصادی علیه ایران و قطع دسترسی کشور به منابع مالی خود در جهت براندازی یا هماهنگی ایران با سیاست‌های آمریکا   تعریف کرده است. این گروه مطابق سند راهبرد امنیت ملی 2015 آمریکا، ‌"تحریم‌" را ابزار اصلی اعمال قدرت خود قرار داده‌ و به ایران اعلام جنگ اقتصادی کرده است. تمرکز اصلی این گروه بر نحوه‌ی اعمال تحریم‌ها و هماهنگ کردن سایر کشورها در همراهی با تحریم‌های علیه ایران است. برایان هوک نیز در یکی از مصاحبه‌هایش صراحتا اعلام کرده است که این کارگروه تا به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع تمام شریان‌های مالی ایران، از پای نخواهد نشست.

رهبر انقلاب چه کرده‌اند؟

۳- از ابتدای امسال تا به حال، رهبر انقلاب نیز در جهت مقابله با نقشه و طراحی‌های دشمن، دستور تشکیل ‌"شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه‌‌"، به عنوان اتاق جنگ اقتصادی ایران را صادر فرمودند تا از این طریق ضمن ایجاد هماهنگی میان‌دستگاهی در کوتاه‌ترین زمان، مسئولین مربوطه، با شناخت توطئه‌های اقتصادی دشمن، آنها را خنثی کرده و توانمندی دولت به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی در این عرصه را افزایش دهند. دیدار دو ساعت و نیمه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی رهبر انقلاب با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه نیز در همین راستا است. در طول چهار ماه گذشته نیز رهبر انقلاب با کابینه‌ی دولت دوازدهم، دو جلسه‌ی طولانی‌مدت با محوریت جنگ اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم برگزار کرده‌اند.

اولویت ایشان با توجه به دیدار اخیر ‌"رفع مشکلات معیشتی‌" مردم و ‌"افزایش قدرت خرید‌" مردم، ‌"برطرف کردن بنگاه‌داری بانک‌ها‌"، ‌"مدیریت و هدایت نقدینگی‌" به سمت فعالیت‌های مولد، ‌"عدم تعطیلی کارخانه‌ها‌" و ‌"تقویت تولید ملی‌"  با توجه به آسیب شناسی کارشناسان اقتصادی است.

لذا ایشان با تاکید بر شکل‌گیری آرایش جنگی در دولت و نهادهای ذیربط با موضوع اقتصاد، انجام "فرماندهی واحد دولت"، تهیه‌ی"‌نقشه‌ی راه اقتصادی" با تکیه بر "تقویت تولید داخلی" در دولت را مطالبه کرده‌ و صراحتا اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ی با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.» 2/3/97  در دیدار تیرماه هیات دولت نیز رهبر انقلاب، تیم اقتصادی دولت را میاندار و محور اصلی کار و تحرک در کشور خواندند و همه‌ی دستگاه‌ها را نیز به هماهنگی با آن فراخواندند. هدف از همه‌ی این مطالبات و توصیه‌ها، فهم دقیق از شرایط جنگ اقتصادی، و به تبع آن شکل‌گیری "اتاق جنگ اقتصادی" توسط دولت است که متاسفانه تا به امروز محقق نشده است. از این گردنه و شرایط خطیر نیز می‌توان عبور کرد به شرط آنکه اتاق جنگ اقتصادی هرچه زودتر تشکیل شده و کارگروهی پرتلاش و جوان، به‌صورت شبانه‌روزی مشغول حل مشکلات مردم باشند.