حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در یادداشتی که در نشریه 'فایننشال تایمز' منتشر شد، تصریح کرد: همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا منافع طولانی‌مدت دو طرف را تامین می‌کند و ضامن صلح و ثبات بین‌المللی خواهد بود.
وی ادامه داد: دنیا با چالش‌های فراوانی ازجمله مسائل اقتصادی، بحران‌های اجتماعی، معضل آوارگان، بی‌گناه هراسی، تروریسم و افراط‌گرایی روبروست. 'در این میان اروپا هم مستثنا نبوده و به‌طور روزانه با این مشکلات درگیر است'.
رئیس‌ جمهوری افزود: طی دو سال گذشته سیاست خارجی ایالات ‌متحده به‌عنوان یک مشکل تازه و پیچیده ظهور کرده، چنانچه این کشور چالش‌های جدیدی را در صف روابط بین‌الملل ایجاد می‌کند.
وی یادآور شد: ما به‌طور روزانه شاهد هم‌دستی آمریکا در جنایات یمن و تحقیر و نابودکردن تدریجی ملت بزرگ فلسطین هستیم که روزانه احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را جریحه‌دار می‌کند. ما اعتقاد داریم که دولت آمریکا به‌طور صریح از گروه‌های جنایتکار مانند داعش که هیچ ارزشی برای اصول انسانی قائل نیستند حمایت می‌کند و این مساله مشکلات منطقه را تشدید کرده است.
روحانی افزود: به‌طور گسترده‌تر، رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا در رابطه با مسائل تجاری، پیمان‌های بین‌المللی و رفتار تحقیرآمیز او حتی در قبال متحدان آمریکا، نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا، چالشی جدی برای نظم جهانی به شمار می‌رود.
وی عنوان کرد: در کل، سیاست یک‌جانبه‌گرایی دولت آمریکا، تبعیض نژادی، اسلام هراسی و تضعیف پیمان‌های مهم بین‌المللی ازجمله پیمان اقلیمی پاریس به‌طور بنیادین با رویکرد چندجانبه گرایی و سایر عرف‌های سیاسی-اجتماعی ارزشمند اروپا ناسازگار است.
روحانی در ادامه توافق هسته‌ای ایران و خروج آمریکا از آن را نمونه دیگری از عوامل تشدید در روابط فراآتلانتیکی میان اروپا و آمریکا خواند و یادآور شد: برجام محصول دو سال مذاکرات فشرده ایران و شش کشور دیگر، شامل سه کشور اروپایی است.
روحانی عنوان کرد که براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، این توافق از سوی اکثریت جامعه جهانی به تصویب رسید و به‌عنوان بخشی از قانون بین‌الملل، تعهداتی را بر دوش تمام اعضاء سازمان ملل نهاده است. 'بااین‌ حال ایالات ‌متحده آمریکا با طرح ادعاهای بی‌اساس و نادیده گرفتن تعهداتش در چارچوب قوانین بین‌المللی، از برجام خارج‌شده و تحریم‌های یک‌جانبه و برون‌مرزی علیه ایران و در ادامه سایر کشورها وضع می‌کند.'
وی تصریح کرد: آمریکا با این کار، دولت‌هایی که از قطعنامه 2231 پیروی می‌کنند را با اعمال تدابیر تنبیهی تهدید می‌کند.
رئیس‌ جمهوری کشورمان، این اقدام آمریکا را به سخره گرفتن تصمیم‌های بین‌المللی و تهمت زدن به آن‌هایی خواند که تلاش می‌کنند تا به ارزش‌های بین‌المللی پایبند باشند.
روحانی توافق هسته‌ای را بزرگ‌ترین پیروزی برای دیپلماسی در زمانه کنونی خواند و افزود: به همین خاطر اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا با همکاری سایر کشورهای جهان – به‌استثنای تعداد اندکی – این دستاورد بزرگ را حفظ کند.
وی افزود: پس از خروج آمریکا از برجام، ما با طرف‌های باقی‌مانده در این توافق، مذاکرات سازنده‌ای را داشتیم. حمایت آن‌ها ارزشمند بوده است اما این مهم است که طرف‌های اروپایی، چین و روسیه بسته نهایی پیشنهادی خود را برای جبران و تسکین تاثیر تحریم‌های جدید و یک‌جانبه آمریکا پیش از آنکه اعمال شوند را ارائه و اجرا کنند.
وی در همین رابطه شرط نجات 'توافق تاریخی' برجام را در بهره‌مندی مردم ایران از منافع آن عنوان کرد.
روحانی همچنین به رای اخیر دیوان بین‌المللی کیفری لاهه به نفع ایران و تائید غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و هشدار داد که نادیده گرفتن دستور لازم‌الاجرای دادگاه ، موجب بی‌اعتمادی به پیمان‌های بین‌المللی می‌شود.
رئیس‌ جمهوری با بیان اینکه 'برجام نشان داد ایران اهل گفت‌وگو و استدلال است' افزود: ما مشورت‌هایی را در حوزه مسائل کلیدی موردعلاقه، به‌ویژه درباره بحران‌های منطقه با اروپا آغاز کرده‌ایم تا راه‌حل‌های مناسبی را پیدا کنیم.
وی افزود: در دنیای پرهیاهوی امروز، تنها از طریق تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی براساس منافع مشترک می‌توان بر دشواری‌ها فائق آمد؛ نه از طریق مطالبات کوته نظرانه تعدادی از دولت‌ها.
روحانی رویکرد یک‌جانبه‌گرایی را مصیبت‌بار توصیف و تصریح کرد: چندجانبه گرایی تنها رویکرد مناسب، به‌صرفه و کارآمد به شمار می‌رود.
رئیس‌ جمهوری در پایان نوشته است: رویکرد سنتی اروپا بر پایه چندجانبه گرایی، این منطقه را در موقعیت مناسبی برای ایفای نقشی مهم، در تقویت صلح و ثبات در راستای هویت و منافع خود قرار داده است.
وی خاطرنشان ساخت: ایران نیز به رویکرد چندجانبه گرایی اعتقاد دارد و آماده است تا به سایر ملت‌های علاقه‌مند به صلح در این مسیر بپیوندد.