معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از طرح بیش از 50 پیشنهاد همکاری در چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه خبر داد و گفت: این نشست نشان داد که دو طرف ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری مشترک دارند.
کد خبر: ۶۷۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶ 06 November 2018

علی جهانگیری در آئین اختتامیه چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز، اظهار داشت: انتظار داریم که همکاری دو کشور منجر به افزایش گردش مالی و اقتصادی و بهره‌مندی مردم از منافع آن شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان دو کشور وظیفه سنگینی بر عهده دارند، افزود: اگر بناست توسعه همکاری‌ها، پایدار و باثبات باشد باید در همه بخش‌ها تعامل داشته باشیم که برای این مهم، پشتکار و پیگیری فعالان اقتصادی و مسئولان دو کشور بسیار مهم است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه گزارشی از نتایج چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین‌بخشی ایران و ترکیه ارائه کرد و گفت: در مدت دو روز برگزاری این نشست، شش پانل تخصصی تشکیل شد که در مجموع بیش از 50 پیشنهاد همکاری مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: این پیشنهادها به صورت جمع‌بندی‌شده در اختیار دو طرف قرار می‌گیرد تا در آینده شاهد پیگیری و عملیاتی شدن آنها باشیم.

جهانگیری در خصوص پانل همکاری‌های علمی و دانشگاهی، گفت: با توجه به اینکه همکاری‌های علمی مشمول تحریم‌ها نمی‌شود بنابراین در این پانل بر توسعه همکاری بین دانشگاه‌های دو کشور در حوزه علم و فناوری تأکید شد و طرف ترک نیز در بازدیدی که از نمایشگاه فناوری ربع رشیدی داشت با ظرفیت‌های علمی و فناوری ما آشنا شد.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص پانل گردشگری نیز گفت: تشکیل کمیته فنی برای تدوین برنامه همکاری مشترک، طراحی مسیرهای گردشگری اختصاصی و مشترک و برقراری تعرفه ترجیحی برای صنایع دستی دو کشور از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این پانل بود.

جهانگیری با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: در پانل همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای بر تعمیق و توسعه تعاملات رسانه‌ای و برگزاری رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری تأکید شد.

وی در خصوص پیشنهادهای پانل حمل و نقل و انرژی نیز به شناسایی پروژه‌های مشترک در حوزه مدیریت منابع آبی و طرح مشترک حمل و نقل و لجستیک اشاره کرد.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد و حفظ امنیت در مرزهای دو کشور به‌عنوان مهم‌ترین موضوع مورد بحث در پانل امنیت و مناسبات مرزی نام برد.

وی با اشاره به تأکید بر استفاده از ظرفیت مناطق آزاد ایران و ترکیه در پانل همکاری‌های صنعتی، تجاری، سرمایه‌گذاری و بانکی، افزود: ایجاد منطقه آزاد مشترک بین دو کشور نیز در این پانل مطرح شد که امیدواریم به صورت جدی پیگیری و عملیاتی شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلاتی که در تعاملات مالی بین کشورها وجود دارد، گفت: در این پانل موضوع ایجاد بانک محلی بین ایران و ترکیه برای پشتیبانی از تعاملات مالی و تجاری دو کشور مطرح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار