کد خبر: ۶۷۸۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ 11 November 2018

رییس شورای اسلامی کلانشهر تبریز بر ضرورت تلاش مسئولان برای افزایش آمار کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.

به گزارش تابناک تبریز، شکور اکبرنژاد در جلسه علنی امروز شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به مناسبت‌های این هفته گفت: روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه و همچنین روز جهانی کتاب و کتابخوانی، مهم‌ترین مناسبت های هفته جاری هستند.

وی گفت: تمامی جوامع پیشرفته در روند توسعه خود به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه ای داشته اند و اکثریت موفقیت های این جوامع بر این اساس استوار بوده است.

اکبرنژاد با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب توسط مسئولان برای افزایش کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: امیدوارم آماری که توسط مسئولان در رابطه با کتاب و کتابخوانی اعلام شده صحیح نباشد و جوانان به کتاب و کتابخوانی روی آورند.

 

 شورای اسلامی کلانشهر تبریز در راستای برنامه ریزی برای بهینه سازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر، در نشست امروز خود میزبان مدیران شهرداری یود.

مهدی یوسفی معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری تبریز در این جلسه  با اشاره به جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری تبریز گفت: در حال حاضر، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور، ۸۵۰ هزار خودرو سواری در کلانشهر تبریز تردد می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان سفرهای درون شهری در تبریز نیز، سه میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در روز است که ۵۵ درصد آن توسط سیستم حمل و نقل عمومی انجام می شود.

وی همچنین از فعالیت ۱۱هزار دستگاه تاکسی و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز خبر داد و ابراز کرد: بر اساس آمار ارائه شده، ۱.۴ درصد خودروهای تبریز را خودروهای عمومی تشکیل می دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، آرام و روان سازی ترافیک با هدف حفظ جان شهروندان را اصلی ترین اولویت شهرداری تبریز قلمداد کرد و ادامه داد: تمامی نقاط حادثه خیر تبریز در سال ۹۶ شناسایی شده و جداول و نمودارهای تحلیلی برای اتخاذ تصمیمات بهتر تهیه شده است.

یوسفی همچنین از کاهش ۴۶ درصدی تلفات جانی ناشی از سوانح رانندگی در تبریز در بازه زمانی شش ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و عنوان کرد: امیدوارم با اتخاذ تدابیر مناسب و افزایش آگاهی شهروندان، شاهد روزی باشیم که هیچ تصادف منجر به فوت را در شهری همچون تبریز شاهد نباشیم.

بر اساس گفته وی، اقدامات شهرداری تبریز در خصوص توجه به ساماندهی مسائل و معضلات ترافیکی در تبریز، باعث شده که به احتمال زیاد، آقای رییس جمهور در آذرماه سالجاری از شهرداری تبریز تجلیل کنند.

افزایش نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در شهر تبریز، توجه به رویکرد انسان محور در تمامی اقدامات انجام شده، افزایش ارسال دینام‌های جرایم راهنمایی و رانندگی از طریق اس ام اس و حذف سیستم کاغذی، افزایش تعداد پل‌های عابرگذر به ۹۴ مورد با احداث ۶پل عابر جدید در شش ماه نخست سالجاری و احتمال اجرای طرح LEZ از ابتدای آذرماه در تبریز از دیگر مواردی بود که یوسفی به آن ها اشاره کرد

 


سونیا اندیش، نایب رئیس شورای شهر گفت:وضعیت ترافیکی سال به سال در حال به هم ریختگی است، کدام اتفاق مثبت افتاده است که در حوزه حمل و نقل قابل تقدیر باشد؟

وی ادامه داد:عموم مردم تغییر مثبت را در مدیریت حمل و نقل شاهد نیستندو گره های ترافیکی شهر تبریز روز به روز در حال اضافه شدن می باشد.
نایب رئیس شورای شهر تبریز تصریح کرد:همچنان جای سوال این است که شهرداری تبریز کدام برنامه مدون را در راستای مدیریت هماهنگ ترافیک و حمل و نقل دارد.

ایرج شهن باهر شهردار تبریز در پاسخ با انتقادات گفت:  سال های سال طرح های ساماندهی ترافیک به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها متوقف مانده بود

 خوشبختانه بسترهای لازم برای اجرای هر نوع برنامه های ترافیکی ایجاد شده است

 می توانیم روزهای آلودگی در تبریز را باز هم کاهش دهیم.
 تا جایی که می توانیم در راستای وظایف شهرداری برای تامین مالی در تلاش هستیم.
خواهش می کنم اعضای شورای شهر نیز با بهره گیری از ارتباط خود با دولت، راه را برای احقاقِ حقوقِ شهداری باز کنند.


سعید نیکو خصلت دیگر عضو شورای شهر در این باره گفت: بهترین راه برای مدیریت ترافیک رونق حمل و نقل عمومی است .

بهره گیری از تجارب شهرهای بزرگ در این ارتباط راهگشا خواهد بود.


اعتراض مسعودی ریحان به سخنان شهردار:شهرداری هنوز شورای شهر را در جریان ریز مطالبات از دولت و مجلس قرار نداده است.

اگر طرح هایی که در راستای حذف عوارض در مجلس شورای اسلامی مطرح است، به مرحله اجرا برسد همه شهرداری ها زمینگیر خواهند شد اما شهرداری خودش را در مقامی نمی بیند که این مسائل را با شورای شهر در میان بگذارد.


در ادامه جلسه امروز مصطفی مولوی ، مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریزدر شورای شهر درباره عملکرد این سازمان گزارشی خطاب به اعضای شورای شهر ارائه کرد:


 کارهای بزرگی که سازمان قطار شهری انجام می دهد متاسفانه چون زیرِ زمین پنهان است، غالبا دیده نمی شود.

طول ریل گذاری خط یک تبریز در سطح کشور رکورد زد و به بیش از 100 متر در روز رسید.
 هزینه احداث هر کیلومتر مترو در زمانی که بنده مسئولیت را تحویل گرفتم 250 میلیارد تومان بود ولی این مبلغ امروز به 400 میلیارد تومان رسیده است.
خواهش می کنم از همه ظرفیت های استان برای اخذ اعتبار در قالب بودجه کشور در راستای آغاز خط سه مترو به کار گرفته شود.

 خط 4 مترو که به صورت تراموا از میدان آذربایجان آغاز خواهد شد، در مرحله انتخاب مشاور برای برآورد هزینه است.

غلامحسین مسعودی ریحان عضو شورای شهر:  از شهردار و رئیس شورای شهر سوال می کنم چرا شهردای باید در برابر 27 میلیارد تومانی که دولت برای مترو اختصاص داده، 132 میلیارد تومان آورده داشته باشد اما هیچ گونه ابزار نظارتی در دست شهرداری و شورای شهر برای نظارت بر هزینه کرد این مبالغ وجود ندارد!

چرا باید در هیئت مدیره سازمان عضوی از شهرداری و شورای شهر حضور نداشته باشد!

بیشتر جملات گزارش مدیرعامل سازمان حاوی «اگر و اما» و « اظهار تاسف » بود!

انتظار داریم ابزار های نظارتی در این ارتباط از شهرداری و شورای شهر پیش بینی شود وگرنه در همین آینده نزدیک در این حوزه چالش های جدی را در پیش خواهیم داشت!

محمد اشرف نیا دیگر عضو شورای شهر گفت:  قرار بود تا پایان سال 97 خط یک مترو به طور کامل به بهره برداری برسد.

اگر برآوردهایی که اعلام می شود قرین به صحت باشد باید ببنیم با بودجه ای که پیش بینی شده است چقدر می شود ریل گذاری کرد!

هزینه 1100 میلیارد تومانی برای تکمیل خط یک مترو از کجا قرار است تامین شود؟!

8800 میلیارد تومان اعتبار با نرخ امروز برای خط دو قطار شهری مورد نیاز است!

اگر بخواهیم پروژه را تکه پاره و غیر متمرکز اجرا کنیم به هیچ نتیجه ای نمی رسیم.

 از بازدید های هر روزه برای مترو آبی گرم نخواهد شد!

هنوز نمی دانیم برنامه شهرداری برای مترو تبریز چیست!

ما میخواهیم روشن و شفاف اعلام شود که خط یک چه زمانی به پایان خواهد رسید!
باید برنامه ای بریزیم که لااقل مردم 20 سال بعد بتوانند طعم استفاده از مترو را بچشند.


فریدون بابایی اقدم در ادامه تصریح کرد:

تبریز شهری که ده ها سال قبل اولین خط تراموا کشور در آن ایجاد شد ولی امروز در بهره برداری از مترو ازز دیگر کلانشهر های کشور عقب مانده ایم!

انتظار داریم دولت شهرهای مختلف را با یک نگاه ببیند!

درباره مترو یک کم کاری مزمن را شاهد هستیم !

هنوز معلوم نیست نقاط پایانه ای ما از جمله ترمینال و فرودگاه و راه آهن چه زمانی به مترو وصلل خواهند شد!
 مشخص نیست با چه شاخص هایی خطوط 4 گانه مترو تعریف شده است و با چه مولفه ای خط یک ز مرفه ترین نقطه شهر آغاز شود که ساکنان آن نیاز چندانی به بهره برداری از آن نمی بینند!

باید قالب سرماه گذاری صحیح برای مترو تعریف شود و دست بخش خصوصی به این پروژه وارد شود.
نمایندگان مجلس باید حتما به میدان بیایند.
پرداختی های دولت به پروژه مترو در سال های اخیر به پایین ترین میزان خود رسیده است و این باید به هر نحو جبران شود.


سونیا اندیش در پاسخ به سخنان مولوی گفت:

گرچه مدیر عامل قطار شهری می گوید مترو به دلیل واقع شدن در زیر زمین از نظارت دور مانده است ولی حتی بر پروژه های روی زمین هم هیچ نظارتی نمی شود!

اگر تعبیر ما از نظارت، آن است که در حین عبور و مرور از داخل خودرو پروژه ها را ببینیم، نبود این نظارت بهتر از بودن آن است!

هنوز برای ما مشخص نیست پزوژه میدان آذربایجان با چه منطقی شکل گرفت و پس از شمع کوبی 1200 تیر نیمه کاره باقی ماند!

پروژه میار میار که برای تملک آن میلیارد ها تومان هزینه شد، هنوز معلوم نیست ما را به کجا خواهد رساند!

متاسفانه با این که دستگاه های نظارتی نسبت به پروژه های مورد بحث حساسیت نشان داده اند اما هنوز پس از گذشت قریب به یک سال و نیم از شورای پنجم هنوز پاسخ لازم را برای سوالاتمان دریافت نکرده ایم!

مولوی، مدیرعامل قطار شهری در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر گفت:

 بالا بودن قیمت برآورد شده به دلیل آن است که 50 درصد هزینه های ما ارزبر بوده و نوسانات ارز بسیار در قیمت تمام شده موثر می باشد.

 دریافت فاینانس معمولا بیش از یک سال زمان می برد ولی ما در عرض یک روز همه مجوز های لازم را دریافت کردیم!

اولویت بندی دریافت فاینانس در حال حاضر در اختیار معاون اول رئیس جمهور است و ما مترصد هستیم که هر چه سریعتر این مجوز را از دکتر جهانگیری اخذ کنیم .

 معاون عمرانی شهرداری شخص شهردار و مدیرعامل سازمان قطار شهری، کسانی هستند که به عنوان نمایندگان شهرداری در هیئت مدیره سازمان حضور دارند. ضمن آنکه نمایندگان شورای شهر و بازرسی شهرداری در همه مناقصات سازمان حضور دارند.

متاسفانه در بحث تملکات، آموزش و پرورش کمترین همکاری را با سازمان قطار شهری دارد در حالی که شورای شهر به کرات برای هزینه های این نهاد هبه تصویب کرده است.

چه دلیلی دارد که شورای شهر دست و پای مدیرعامل را برای انجام مطالعات فازهای مختلف ببندد!

بخش زیادی از مشکلاتی که آقای اشرف نیا به آن انتقاد می کنند، مربوط به همان دوره ای است که خود ایشان معاونت عمرانی استاندار را به عهده داشته اند!

از نظارت هرچه بیشتر شورای شهر استقبال می کنیم . از اینکه کسی اشتباهات ما را گوشزد کند، ابایی نداریم.

تنها سازمانی هستیم که آمادگی داریم اسنادمان را کاملا در اختیار مطبوعات قرار دهیم.

اگر برنامه زمان بندی برای پروژه ای میخواهیم باید اعتبار اجرای آن را هم کاملا در اختیار مجری قرار دهیم .

اگر اعتبارات لازم به دست ما برسد، تا پایان شهریور سال آتی مترو را به میدان لاله می رسانیم.


ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز در پایان جلسه امروز تصریح کرد:

 مترو پروژه ای بسیار هزینه بر است و هر ایستگاه مترو 120 میلیارد تومان هزینه برای شهرداری در بر دارد.

تا امروز 200 میلیارد تومان برای مترو تزیق کرده ایم و تا پایان سال هم تا جای ممکن به این روند ادامه خواهیم داد.

تامین اعتبارات مترو را به شکل کاملا جدی دنبال می کنیم اما متاسفانه هنوز توفیق چندانی نداشته ایم.

 اطلاع داریم که در چندین شهر پروژه مترو را کاملا متوقف کرده اند اما ما با همه توانی که داریم این پروژه را به پیش می بریم.

نظارت عمرانی شهرداری از ابتدا برای سازمان قطار شهری تعریف نشده است اما ما در حال آماده کردن ساز و کار لازم برای این نظارت هستیم. در عین حال در صورت وجود هرگونه سوال، آمادگی داریم گزارش کامل را برای شورای شهر تهیه و ارسال کنیم.

در پایان جلسه امروز بررسی واگذاری زمین به انجمن اوتیسم تبریز در دستور کار شورای شهر قرار گرفت. این موضوع برای بررسی جزئیات بیشتر، به جلسه آتی موکول شد.جلسه شورای شهر با اعلام رئیس شورا به حالت غیر علنی در آمد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار