کارشناسان معتقدند، در چند هفته اخیر مدیریت صحیح اقتصادی، قضایی و امنیتی، موجب ثبات و سیر نزولی بازار ارز و سکه شده است.
کد خبر: ۶۷۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ 14 November 2018

ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت ارز و طلا مکمل هم هستند و اگر ارز بتواند خود رابه خوبی در بازار عرضه کند و تقاضا را تامین کند، طبیعا روی قیمت تاثیر می گذارد و عکس این قضیه موجب افزایش قیمت می شود.

او گفت: در چند هفته اخیر مدیریت صحیح در اقتصاد منجر به کاهش قیمت ارز و طلا شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قیمت ارز و سکه تاثیری بر قیمت یکدیگر دارند یا نه، گفت: اگر ارز نتواند در بازار، تقاضا را تامین کند، طبیعتا با کمبود مواجه می شود و اگر ارز گران شود، طلا هم گران می شود ولی اگر دربازار ارز باشد و سکه کم شود دلیل دیگری دارد که دست بانک مرکزی است و باید سعی شود این اتفاق نیفتد، و زمانی این اتفاق می افتد که بانک مرکزی نتواند سکه بازار را تامین کند.

او گفت: بانک مرکزی بعنوان پدر اقتصاد کشور باید نقدنیگی را دربازار کنترل و متعادل کند تا آثار آن در بازار نمودار شود. 

 

بنی طبا، کارشناس اقتصادی هم گفت: مهمترین علت کاهش قیمت ارز و سکه در چند هفته گذشته مدیریت بانک مرکزی در تنظیم بازار بود.

او گفت: در مقطعی که ما شاهد نوسانات زیاد نرخ ارز و به طبع آن افزایش طلا و سکه بودیم، بانک مرکزی، برنامه ای برای کنترل بازار غیر رسمی و آزاد نداشت و بیشتر تمرکز را برای تامین ارز مورد نیاز تجارت قرار داده بود بنابرین با اخبار مختلف، شاهد افزایش قیمت ارز در یک روز بین هزار تا دو هزار تومان بودیم.

بنی طبا افزود: حدود یک ماه است که بانک مرکزی تصمیم گرفته این بازار را کنترل کند و در این راه موفق بوده است. در این مداخله بانک مرکزی با خرید و فروش همزمان و ذخایر اسکناسی خوبی که برای خود ایجاد کرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ایجاد کند و معامله کنندگان کاغذی را از بازار بیرون کند.

رضا ترکاشوند، دبیرکل انجمن صرافان هم گفت: کاهش و ثبات قیمت ارز و طلا در بازار علل متعددی دارد و بحث تنظیم بازار در دست بازیگران بازار است، منجمله " بانک مرکزی، صرافان، شرکت هایی که ارز دارند، مجوزهایی که بانک مرکزی صادر کرده در رابطه با اینکه صادرکنندگان جز،بتواند ارزشان را مستقیما وارد بازار کنند و تسهیلاتی که برای ورود ارز از بازارهای همسایه ایجاده شده است و از طرفی احساس اطمینان که مردم پیدا کرده اند".

او گفت: موارد فوق و احساس اطمینان و امنیت از طرف دولت و سیستم های مربوطه که در مردم بوجود آمد، موجب شد تا آن تورمی که همه منتظرش بودند اتفاق نیفتاد و بازار روند ثبات و نزولی به خود گرفت.

دبیرکل انجمن صرافان گفت: اگرجامعه بتواند به نقطه ای برسد که تولید برای تولید کننده و صادرات برای صادرکنندگان صرف داشته باشد و واردات برای وارد کننده، سودی نداشته باشد و مردم تشویق شوند کار بیشتر کنند و اشتغال ایجاد شود، آن نقطه، نقطه متعادلی است و می توان به ثبات و سیر نزوالی قیمت های امیدوار بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار