آخوندی گزینه لاریجانی برای شهرداری بود؟

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی رقابت آخوندی و حناچی برای کرسی شهرداری تهران را زورآزمایی سیاسی عارف و لاریجانی دانسته است. به‌گمان آفتاب یزد، آخوندی به‌دلیل نزدیکی به لاریجانی، گزینه مطلوب لاریجانی برای شهرداری تهران بود و حناچی از سوی طیف نزدیک به عارف حمایت شد.

آفتاب یزد نوشته است: «علی لاریجانی همان طور که در فکر انتخابات ۱۴۰۰، همه این سال‌های اخیر را با نزدیکی و پایداری رفاقت با حسن روحانی سعی کرد تا برخی از گزینه‌های مورد نظر خود را به عنوان وزیر در دولت به کار گمارد و سهمیه‌های کلیدی تاثیرگذار در انتخابات آتی ریاست جمهوری را از آن خود کند، گوشه چشمی نیز به شهرداری تهران داشت.

واقعیتی که طی این روزها از چشم بسیاری پنهان بود نزدیکی دیرینه لاریجانی و آخوندی است. عباس آخوندی بر خلاف تصورات اکثریت مردم و البته برخی احزاب جناح چپ، نه کاندیدای اصلاح طلبان بلکه نامزد مورد علاقه و حمایت علی لاریجانی در شهرداری تهران بوده است.

حضور پنهان وپشت پرده لاریجانی در تاثیرگذاری در انتخابات شورای شهر در حالی صورت می‌گیرد که تا پیش از این هیچ‌کس حتی به مخیله‌اش نمی‌گنجید که ممکن است سودای انتخابات ۱۴۰۰ رئیس مجلس را به این وادارد تا حتی با نفوذ در اصلاح طلب ترین شورای شهر تهران در همه این اعصار، تلاش کند گزینه مطلوب خود را به خانه بهشت بفرستد. 

همین موضوع باعث شد تا از سویی دیگر جریان نزدیک به محمدرضا عارف -رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان - در تقابل با این نفوذ پیروز حناچی را مورد حمایت قرار داده تا با این کار میدان را به رقیب احتمالی دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری واگذار نکند.»

این تحلیل تا حدودی جای سوال دارد. چون ترکیب افرادی که به آخوندی رای دادند متشکل از اعضای حزب اتحاد ملت بود که احتمالا در مقایسه با لاریجانی به عارف نزدیک‌ترند. در مقابل اعضای حزب کارگزاران در شورا به حناچی رای دادند در حالی‌که به‌نظر می‌رسد برای انتخابات ۱۴۰۰ ایشان به لاریجانی تمایل دارند، چنانکه چندبار عطریانفر و کرباسچی در این زمینه سخن گفته‌اند.

مگر اینکه گفته شود اعضای حزب اتحاد ملت از الان با لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ توافق کرده‌اند که این هم بعید به‌نظر می‌رسد.

ماجرای رای اعضای اتحاد ملت به آخوندی حقیقتا محل تامل و واکاوی است. اینکه چگونه اعضای رادیکال جناح چپ به یک فرد رادیکال در جناح راست رای می‌دهند مایه پرسش است. پرسشی که  اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم طی یادداشتی در روزنامه آرمان مطرح کرده است.

گرامی‌مقدم نوشت: «در ترکیب آرای اعضای شورا، رای برخی از اعضا به گلدان آقای آخوندی که منتسب به جناح راست است ریخته شد. حال این افراد باید پاسخگوی افکار عمومی باشند که چرا حاضر نشدند از یک اصلاح‌طلب پشتیبانی کنند و پشت یک عنصر سیاسی راست قرار گرفتند. از طرف دیگر حزب اعتماد ملی، کارگزاران و بخشی از مستقلین در عهدی که با مردم و مطالباتشان داشتند پشت نامزدی اصلاح‌طلب ایستادند و نهایتا فردی را به سکان مدیریت شهری تهران گماردند که متخصص و اصلاح‌طلب است.

به‌نظر می‌رسد باید در همه فرآیندهای انتخاباتی شرط دموکراتیک و آزاد بودن در کنار وفاداری به عهد با مردم رقم بخورد. اگر امروز به آقای روحانی نقد داریم که چرا به راست چرخش داشته و از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده و با چیدمان حداقلی کابینه خود تلاشی در جهت رفع مطالبات اصلاح‌طلبان ننموده؛ همین انتقاد شاید روزی به اصلاح‌طلبان وارد شود که چرا شورای شهری که با رای شورای عالی اصلاح‌طلبان انتخاب شده در چرخشی آشکار آقای آخوندی را تا این مرحله بالا می‌آورد و چگونه یک حزب اصلاح‌طلب تصمیم تشکیلاتی می‌گیرد که از یک عنصر راست حمایت کند...

آنچه امروز بیشتر جای سوال و بررسی دارد این است که چرا آقای آخوندی را وارد فرآیند انتخاب شهردار تهران می‌کنیم در حالی که شورای شهر اصلاح‌طلب است؟ اگر شورا برای عدم ورود آقای چمران به شورا به خروج آقای محسن هاشمی از شورا رای نمی‌دهد؛ به جمعی که به آخوندی رای دادند باید برای این تناقض پاسخ شایسته‌ای داشته باشند.

اگر آقای آخوندی جزو جبهه اصلاحات شده نشانه‌ها، دلایل و مواضع خود را بیان کند. می‌دانیم که وی وابسته جریان راست معتدل آقای لاریجانی است، اما در حالی که ده‌ها مدیر اصلاح‌طلب وجود دارد که شایسته شهرداری تهران هستند، این پرسش برای افکار عمومی باقی است که چرا برخی اصلاح‌طلبان پشت آقای آخوندی قرار گرفتند.»

***

۶ میلیارد بودجه معاونتی که وجود ندارد

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره معاونت اجرایی رئیس‌جمهور نوشته است: «صندلی معاونت اجرایی رییس‌جمهور از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم خالی مانده بود و با اظهارات محمود واعظی مشخص شد اختیارات این معاونت به دفتر رییس‌جمهور و سایر وزارتخانه‌ها واگذار شده است و در دولت دوازدهم خبری از انتصاب فرد به عنوان معاون اجرایی رییس‌جمهور نخواهد بود...

یکی از نکات مبهم مصاحبه روز گذشته محمود واعظی مربوط به بودجه این معاونت است. واعظی روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره آنکه معاونت اجرایی ردیف بودجه جداگانه داشته و تکلیف آن چه خواهد شد اظهار داشت: «ردیف بودجه‌ این معاونت صفر است.» این در حالی است که جدول ردیف بودجه سال ۹۷ خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. در لایحه بودجه سال ۹۷ در جدول بخش دوم پیوست چهار برای معاونت اجرایی رییس‌جمهور با دو زیرمجموعه با کد ۱۰۱۰۸۱ بودجه تعریف شده است.

طبق این جدول بودجه معاونت اجرایی دو میلیارد تومان، بودجه برنامه هماهنگی امور اجرایی 2 میلیارد تومان و بودجه راهبری و پشتیبانی امور اجرایی رییس‌جمهور نیز 2 میلیارد تومان است که در مجموع این معاونت ۶ میلیارد بودجه در اختیار دارد. اینکه واعظی به چه دلیلی مدعی شده بودجه این معاونت صفر است، مشخص نیست. ن

کته دیگری نیز درباره این بودجه وجود دارد؛ در مدتی که کرسی معاونت اجرایی رییس‌جمهور خالی بوده، این بودجه توسط چه کسی مدیریت و هزینه شده است؟ اکنون که اختیارات این معاونت بین وزارتخانه‌ها و دفتر رییس‌جمهور تقسیم شده، سرنوشت این بودجه چه خواهد شد؟ اینها سوالاتی است که انتظار می‌رود دفتر رییس‌جمهور به عنوان نهادی که بخشی از اختیارات معاونت اجرایی را در اختیار دارد به آن پاسخ دهد.»

***

سخنگوی دولت؛ دو پاسخ برای معادله تک‌مجهولی

نهم مردادماه محمدباقر نوبخت از سخنگویی دولت استعفا داد و با گذشت بیش از سه‌ماه از آن روز هنوز دولت سخنگو ندارد. روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت از طرح دولت برای سخنگویی دو نفر پرده برداشته است. روزنامه ایران نوشته است: «دیگر سخنگویی به معنای گذشته مطرح نخواهد شد؛ درمقابل احتمال دارد دو عضو دولت نه سخنگو مانند گذشته، بلکه عملکرد اطلاع‌رسانی را داشته باشند، به این معنی که آقای حاجی میرزایی، دبیر هیات دولت، اخبار مصوبات و مباحث دولت را مطرح کند و مباحث مربوط به رئیس جمهوری نیز از سوی آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان شود...

رئیس دفتر رئیس جمهوری همین حالا هم هر هفته در پایان نشست هیات وزیران در میان خبرنگاران حاضر می‌شود. واعظی، چهارشنبه‌ها، هم مباحث دولت را تشریح می‌کند و هم به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ می‌دهد. جایگاه او در دولت و دفتر رئیس جمهوری سبب شده است که خبرنگاران اصلی‌ترین سوال خود را از او بپرسند، سوالاتی که از سیاست داخلی و ارتباط دولت با مجلس و دیگر قوا تا سیاست خارجی در بر می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد زین پس، اطلاع‌رسانی از «هیات دولت» ویژه و خاص محسن حاجی میرزایی خواهد بود.

حاجی میرزایی از نیروها و نزدیکان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری شناخته می‌شود. او در دولت اصلاحات نیز در دولت فعال بوده و طرح‌های مطالعاتی چندی را برای افزایش کارآیی و بهره‌وری دولت و دفتر رئیس جمهوری اجرا کرده است. به این ترتیب  حاجی میرزایی را می‌توان انتخاب دقیق جهانگیری برای دولت اعتدال دانست، فردی که زیر و بالای کار دولت به معنای دولت را می‌داند و می‌شناسد. در کارنامه حاجی میرزایی می‌توان به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی «دفتر هیات دولت» اشاره کرد. او توانسته است پل ارتباطی مناسبی میان هیات دولت و کمیسیون‌های مختلف آن با نخبگان و بخش‌های مختلف جامعه باشد. یک هفته یا یک ماه دیگر، نظام و سازوکار جدید دولت برای حوزه سخنگویی عملیاتی می‌شود. این طرح نویی در جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، دو شخصیت برای دو حوزه مجزا. اما باید دید عاقبت این کار چه خواهد شد. افکار عمومی داوری می‌کند.»

***

انتقاد روزنامه حامی دولت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها

رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور گفت: «چه ایرادی دارد بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد.» روزنامه جمهوری‌اسلامی که به حمایت از مشی اعتدالی مرحوم هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی مشهور است مقاله‌ای در نقد اظهارات رئیس‌جمهور در این زمینه منتشر کرده است. 

روزنامه جمهوری‌اسلامی نوشته است: « آقای رئیس‌جمهور حتماً خبر ندارند در استادیوم ورزشی با حضور بانوان چه گذشت والا این مورد را به عنوان نمونه نمی‌گفتند. خوب است ایشان فیلم صحنه‌ها را ببینند و به این سوال پاسخ دهند که آیا چنین صحنه‌هائی با تشخص زن مسلمان سازگاری دارد یا نه؟
سوال دیگری که باید دولتمردان بظاهر طرفدار حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی به آن پاسخ دهند این است که آیا حاضرند زنان و دختران خود را در چنین صحنه‌هائی که فیلم‌های منتشر شده از استادیوم نشان می‌دهند ببینند؟ چرا نسخه‌ای برای مردم می‌پیچیم که خودمان حاضر نیستیم به آن عمل کنیم؟ آیا جلب رضایت فیفا مهم‌تر است یا حفاظت از جایگاه والای زن مسلمان که نباید به شخصیت او اینگونه چوب حراج زده شود؟
می دانیم که عده‌ای برای پیشبرد مقاصد خود، ما را متهم به تحجر خواهند کرد، ولی ترجیح می‌دهیم انگ تحجر به ما بچسبانند و شاهد چوب حراج زدن به تشخص زن مسلمان نباشیم.»

***

مردم را باید شاد نگه داشت و به نیازهای واقعی آنها توجه کرد

دکتر عماد افروغ در گفت و گو با جماران درباره چگونگی افزایش رضایت‌مندی و خشنودی مردم گفت: ممکن است بتوانیم مردم را شاد نگه داریم و این کار را از طریق سرگرمی‌ها و تفنن‌های روزانه انجام دهیم. اما من شخصاً چنین مقوله‌ای را برنمی‌تابم، زیرا معتقدم که مردم را باید واقعاً شاد نگه داشت و به نیازهای واقعی آنها توجه کرد.

این جامعه شناس در ادامه گفت: من پیش از هر چیز در شرایط فعلی، حق تقدم را به معاش، حقوق اقتصادی و به از بین بردن یا تعدیل نابرابری‌ها می‌دهم و معتقدم در این خصوص دولت ما موفق نبوده است. شکاف درآمدی میان اقشار و آحاد اجتماعی بیانگر این است که این دولت و دولت‌های گذشته موفق نبوده‌اند. بنابراین عدم موفقیت محدود به دولت فعلی نبوده و دولت‌های پیشین نیز چنین تجربه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: ما زمانی می‌توانیم بگوئیم که ملت ایران راضی و خشنود است که به لحاظ نابرابری‌های اجتماعی شاهد شکاف‌های فزاینده و مضاعف اقتصادی و درآمدی نباشیم. اما وقتی که در شاخص‌های عینی گفته می‌شود که 81 درصد پاسخ دهندگان یک نظرسنجی معتقدند ناآرامی های دی ماه سال گذشته به دلیل مسائل اقتصادی و نارضایتی ناشی از آن به وجود آمده یا در نظرسنجی ملی نشان داده می‌شود که 78 درصد، مهم‌ترین دغدغه کشور را مسائل اقتصادی می‌دانند، نمی‌توان مساله دیگری را مطرح نمود.

افروغ گفت: ... دولت و خبرگزاری‌های وابسته به آن باید آنچه واقعیت دارد را شنیده و تلاش نکنند تا با فعالیت‌های هژمونی و استیلایی در اختیار خودشان، تصویر دیگری از واقعیت بسازند.