اسداله قره خانی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع قاچاق سوخت از کشور گفت: 2 موضوع مهم جلوگیری از قاچاق سوخت و مصرف بی رویه بنزین، در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار دارد و در همین زمینه کمیته ای در کمیسیون تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه مسئولین دولت، نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس، بخش خصوصی و وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش در جلسات این کمیته حاضر می شوند، افزود: در حال بررسی راهکارهای جلوگیری از این 2 موضوع مهم در کمیسیون هستیم اما هنوز تصمیمی گرفته نشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از آمارها متفاوت در زمینه میزان قاچاق سوخت خبر داد و افزود: آمارها از روزانه 10 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل تا 20 میلیون لیتر حکایت دارد. البته برخی معتقدند این آمارها واقعی نیست اما آنچه مسلم است میزان قاچاق در کشور زیاد است.

قره خانی با بیان اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور90 میلیون لیتر و گازوئیل 80 میلیون لیتراست، افزود: قاچاق سوخت دلایل متعددی دارد و یک نفر یا یک وزارتخانه و سازمان مقصر نیست.

وی تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج را یکی از دلایل قاچاق ذکر کرد و افزود: وقتی تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج زیاد باشد، افراد به سمت قاچاق می روند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن قیمت ارز، بیکاری در مناطق مرزی و نداشتن درآمد کافی، نبود نظارت دقیق وزارت نفت بر سوخت از پالایشگاها تا شبکه های توزیع و وجود بخشی از افراد سودجود از جمله دلایل قاچاق سوخت می تواند باشد.

قره خانی گفت: در بخش های جنوبی مثلا گازوئیل را بوسیله به نیروگاه ها تحویل می دهند و گاهی اوقات بیان می شود که از آنجاها سوخت به سمت قاچاق می رود. کارخانجاتی که سهمیه می گیرند در بخشهای مختلف بجای استفاده درست به سمت قاچاق می رود.

وی تاکید کرد: مجلس تصمیم دارد تا از قاچاق جلوگیری کند.الف