کد خبر: ۶۸۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ 03 December 2018

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

به گزارش تابناک تبریز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز(دوشنبه، ۱۲ آذر) در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: در اوایل کار مجلس اخیر، این موضوع مکشوف بود که ایران با یک چالش‌های تقریبا مزمنی روبه رو است، به همین دلیل هم دوستان در پارلمان نظراشان این بود کمه وقت خود را برای حل این چالش‌ها در مجلس قرار دهیم.
 
وی افزود: وجود یک دولت پهن‌پیکر یکی از موضوعاتی است که به آن باید رسیدگی شود و چالش است، زیرا هزینه زیادی برای کشور دارد و این حجم گستردگی در دولت منابع بیشتر را در خودش هضم می‌کند، دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه ششم توسعه، ۱۵ درصد از حجم خود را کوچک کند، دولت باید تمهیداتی بیاندیشد که چابک و کوچک شود. نظام بودجه‌ریزی خیلی قدیمی است که حتما باید براساس عمکرد باشد، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهایی را انجام داده‌اند که در کمیسیون بودجه در حال بررسی است. 

لاریجانی وضعیت نقدینگی در کشور را معضلی برای کشور دانست و گفت: همین مسائل ارزی که برای کشور ایجاد شد، نابه‌سامانی در نقدینگی ایجاد کرد، در چند سال اخیر این اختیار را به دولت دادیم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را واگذار کند، اما فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.

اهم اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

* یکی از معضلات کشور  مسئله بانک‌ها است. از سال ۹۴، مرکز پژوهش‌ها آلارم داده بود. البته جنس حل مسئله از نوع تقنین نیست و نیازمند منابعی از سوی دولت است و بالا بودن نرخ سود بانکی معضلی برای تولید کشور است. حل مسئله در دستور قرار گرفته است. در مسئله کاسپین مشاهده کردید که یک مشکل چند میلیون نفر را درگیر می‌کرد و به همین خاطر سازوکار خاص در نظر گرفته شد تا مسئله حل شود.

* مساله صندوق های بازنشستگی است که افق آن روشن و مشخص است که وضعیت چگونه است. برای این مساله ما کارهای اولیه را برای بودجه انجام دادیم و تصمیم گرفتیم و اختیاری به دولت دادیم که بدهی‌های صندوق بازنشستگی را پرداخت کند؛ اگر این گام موفق می‌شد می‌توانستیم گام بعدی را برداریم تا صندوق‌ها سر پا شوند. مساله بعد موضوع آب در کشور است که به همکاری قوا و سرمایه‌گذاری خاص نیاز دارد. این مسائل مجلس را درگیر کرده بود که  باید در همکاری قوا پیگیری شود.

*برخی مسائل هم نیاز به قانون‌گذاری داشت که ۱۲۸ قانون تصویب کردیم که برخی از آنها مهم است که عرض می‌کنم؛ برخی هم اصلاح قوانین دیگر بود. یک کار در معاونت قوانین آغاز شد و آن تقنین قوانین است که برخی قوانین از  بین رفته را مورد بررسی قرار دهد تا ببینیم فقدان ما در قانون کجا است. این معاونت با معاونت حقوقی رییس‌جمهور هم همکاری می کنند و کار زیر بنایی است.   یکی قانون اشتغال پایدار در روستاها بود که از رهبری هم اجازه گرفتیم تا تسهیلات با سود پایین در اختیار روستاها قرار دهیم کار شروع شده می‌تواند با سرعت بیشتر انجام دهد که جوان‌ها را در روستاها نگه دارد و می‌توانیم این موضوع را تمدید کنیم. یکی از قوانین نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای بود که هرم نیروی انسانی ما وارونه است به جای اینکه افراد متخصص کم باشد و تکنسین زیاد باشد برعکس شده است. قانون بعدی قانون مدیریت سوخت و احکام داخلی توسعه کشور و قانون استاندارد که باید تدوین می شد، قانون برنامه ششم بود که چالشی بود، قانون چک و قانون حقوق کودک و نوجوان، قانون حمایت از معلولان، قانون ثبت اختراعات و لایحه هوای پاک و لایحه خاک از جمله قوانین مهم کشور هستند.  البته قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم بود.

* چند قانون هم الان در دست بررسی است؛ قانون ارزش افزوده و بانک مرکزی که از کمیسیون خارج شده و در دستور هستند و قوانین مادر هستند. کار قانون تجارت تقریبا تموم شده که ۱۲۰۰ ماده است و ساده نیست. اگر شورای نگهبان قبول نمی کرد اصل ۸۵ می شد بهتر بود و قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی است که تقریبا تموم شده و قانون محیط بانان که مهم بود.

* یکی از کارهای مهم این بود که گاهی احتیاج به قانون نداریم بلکه احتیاج به فهم مشترک داریم که  ۲۸ جلسه داشتیم.  فضای مجازی، بحران آب و وضعیت سرمایه گذاری در کشور بحث شد آسیب های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز از موضوعات مهم و ریزگردها در کشور، صندوق های بازنشستگی، مناطق زلزله زده که چندین ساعت وقت برد.  

*در بخش نظارت هم دیوان محاسبات بررسی‌های مستمر دارد ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی ارائه کرده در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و هدفمندی یارانه‌ها؛ ۲۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات مطرح شد ۱۱۰۰ تا رای گرفتند و تعداد زیادی به نتیجه رسید منابعش به خزانه برگشت.  همینطور معاونت نظارت  مجلس مستمرا کار می کند و آیین نامه ها را مشخص می کند و زمینه برای تصمیم گیری در کمیسیون ها را تسهیل می کند.

* {در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه روز مجلس را پشت سر گذاشتیم؛ نظر شما در خصوص مجلس دهم چه هست و اینکه عملکرد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چگونه بوده}: عملکرد مجلس باید از وجوهی که در بعد نظارت و حل مسائل کشور هست مورد ارزیابی قرار بگیرد.  برخی کارها را راسا مجلس می‌تواند انجام دهد که بار مالی نداشته باشد که البته بسیاری از چالش‌های کشور بار مالی دارد و باید همکاری بین دو قوه به وجود بیاید.

*در خصوص مساله آب، محیط زیست و دریاچه ارومیه طرح مشکل ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه گذاری دارد. باید با وفاق با دولت این مسائل حل شود. برخی احتیاج به قانون داشت و که برشمردم.  در حوزه بحث نظارت چندین تحقیق و تفحص انجام شده،‌ سوال و استیضاح وزرا را داشتیم. گاهی هم از ماده ۲۳۴ استفاده کردیم و استنکاف از قانون است و برخی در مجلس تصویب شد این مسیر در مجلس طی شد و سقل کار حل مسائل مردم است.

* وضعیت کشور با مسائل و تحریم‌ها و وقت ما بیشتر صرف حل این مسائل است و تلاطم در بازار ارز تاثیر گذاشت بر مسائل دیگر و وقت زیادی برد تا حل شود و کمیسیون اقتصادی و بخش‌های دیگر درگیر بودند همچنین در شورای هماهنگی این سه ضلع به تصمیم ۱۲ بندی رسیدند و اجرا شد و در بازار ارز تاثیر گذاشت. مسائلی که وجود دارد را باید با توجه به ظرفیت زمانی مورد توجه قرار داد؛ خیلی ارکان مجلس درگیر هستند مثلا در مساله خودرو و قطعه سازان که ساعت‌ها وقت برد و به چهارچوبی رسیدیم که ظرف این روزها مشخص می‌شود قبول هم باید کرد که این شرایط تاثیر دارد. وقت گذاری‌ها برای حل مشکلات مردم است و ممکن است برخی وظیفه ذاتی مجلس هم نباشد.

*{درباره انتقادات به هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام}: مجمع دو وظیفه مهم دارد که یکی این است که به اختلاف مجلس و شورای نگهبان بپردازد که البته در زمان مرحوم امام ضابطه گذاشتند که اگر دو سوم نمایندگان بر موضوعی نظر داد همان تصویب شود تا زمانی که قانون اساسی عوض شد.

* یک وظیفه هم جنبه مشورتی به رهبری است؛ ابتدا مواد خام را تدوین می کنند و رهبری بررسی می کنند؛ این دو وظیفه است و وظایف جانبی هم دارد. بخش نظارت زمان آیت الله هاشمی بود که رهبری نظارت بر سیاست‌های کلی را به مجمع واگذار کردند، در این دوره رهبری اختیار دادند که هیاتی انتخاب شود برای نظارت تا اینجا قانونی است؛ اشکالی که وجود دارد روش اجرا است که ایهام ایجاد کرده و بحث قانون‌گذاری است که برخی گفتند مثل مجلس سنا است این جنبه قانون‌گذاری نمی‌تواند داشته باشد در روش، اگر هیات نظارت نظری داشته باشد می‌تواند به کمیسیون‌ها بدهد تا بررسی کنند اگر مصلحت دیدند اجرا کنند اگر نه به نظر خود بپردازند. در ضمن مجمع می‌تواند این نظر را به شورای نگهبان بدهد و مجلس هم می‌تواند بگوید من مصلحت نمی‌دانم یا مصلحت می‌دانم.

امروز  زمان تغییر قانون اساسی نیست

*{درباره پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس برای بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم به عنوان مجلسی بالاتر برای تصمیم‌گیری در مسائل کلان کشور}: در بعضی کشورها یک مجلس وجود دارد و در برخی کشورها دو مجلس. اینکه باید در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد و بخش‌هایی از آن تغییر کند سال‌هاست که مطرح شد اما وقت آن امروز نیست زیرا مطرح کردن چنین بحثی و نتیجه‌گیری با توجه به ساختارها زمان زیادی می‌برد.

* مساله اصلی امروز مسائل اقتصادی و بحث تحریم‌هاست و لذا مطرح کردن مباحثی همچون تغییر قانون اساسی که امر ساده‌ای نیست و هر سه قوه را درگیر می‌کند امروز زمانش نیست امروز ما با توجه به درایتی که مقام معظم رهبری دارند، بن بست قانونی نداریم اما معتقدم مسائلی همچون مساله اقتصادی، فعالیت کارخانجات و مشکلات کارگران مهم‌تر از چنین بحث‌هایی است.

قطعا باید افزایش حقوق شامل بحث کارگران هم بشود​
*{درباره کاهش قدرت خرید مردم و کارگران و برنامه‌های مجلس برای افزایش دستمزدهای کارمندان و کارگران و بهبود قدرت خرید مردم}: قطعا باید افزایش حقوق شامل بحث کارگران هم بشود و قدرت خرید عموم مردم حتما باید بهتر شود البته ما معتقدیم که افزایش ۲۰ درصدی حقوق به تنهایی کافی نیست و به خصوص باید برای طبقات پایین جامعه کمک‌های بیشتری صورت بگیرد و این افزایش به صورت پلکانی باشد.

* چند نظر درباره روش افزایش حقوق وجود دارد که یک نظر دیدگاهی است که مرکز پژوهش‌ها پیرامون افزایش قیمت انرژی مطرح کرده که ما در این زمینه هنوز به توافق با دولت نرسیده‌ایم و تصمیمی نگرفته‌ایم. نظر دوم ارائه بسته‌های کمکی است که در شرایط فعلی انجام می‌شود و کارت کارمندان و کارگران شارژ می‌شود تا آنها بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند اما مساله نیز همچنان کاملا قطعی نشده است.

مزاح لاریجانی با قطع شدن میکروفون

*{درباره تعیین ضرب الاجل از سوی ایران برای اتحادیه اروپا درباره برجام و زمان پایان این ضرب الاجل}: اروپایی‌ها بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد تلاش داشتند که ایران خارج نشود و به ما گفتند که تمام تعهدات را انجام می‌دهند و ما نیز دائم این مساله را رصد می‌کردیم از نظر ما توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی است و اروپایی‌ها نیز می‌خواهند صد در صد این توافق بماند و ما نیز در آن حضور داشته باشیم و از لحاظ سیاسی این مساله را مهم می‌دانند اما از لحاظ شکل اجرایی همچنان مشکلات وجود دارد زیرا برای ما مسائل اقتصادی بسیار مهم است. وزیر امور خارجه و تیم وی در حال مذاکره نهایی هستند و زمانی که این مذاکرات به نتیجه رسید تصمیم نهایی را اتخاذ خواهیم کرد.

*در بخشی از این نشست میکروفن علی لاریجانی قطع شد و رئیس مجلس به طنز گفت: در جمهوری اسلامی هیچ وقت مساله بلندگو حل نمی‌شود چند روز پیش نیز من در اجلاس تعاون بودم آنجا نیز میکروفن قطع شده بود.

*{درباره مصلحت بودن استیضاح ظریف}: استیضاح جزو حقوق نمایندگان است استیضاح جز حقوق نمایندگان است ممکن است جمع مجلس یک امری را مصلحت نداند اما نمی‌توان این دیدگاه را به اقلیت تحمیل کرد. آنان می‌توانند از این ابزار قانونی استفاده کنند و استیضاح امری خارج از روال نیست و مجلس درباره مصلحت آن تشخیص می‌دهد؛ چرا که برخی از نمایندگان معتقدند که در شرایط فعلی، زمان مناسبی برای این استیضاح نیست اما برخی هم نظر دیگری دارند.

توصیه لاریجانی به ظریف

* نکته‌ای که وزیر امور خارجه درباره پولشویی مطرح کرد، مقدمه و مؤخره‌ای داشت و گفته بود «کسانی که درباره لایحه CFT نظر دادند، بسیاری از آنان بر اساس عقیده خود نظر دادند اما برخی از آنان هم ممکن است تحت تأثیر باشند» که بنده معتقدم که اگر وزیر امور خارجه، دومی را نمی‌گفت، خیلی بهتر بود.

*{در پاسخ به این سوال که پیش از این رحمانی‌فضلی از پول‌های کثیف در انتخابات صحبت کرده بود الان هم ظریف این مساله را مطرح کرده است که آیا وجود این پول‌ها در کشور و پولشویی را تایید می‌کنید؟}: دو مساله وجود دارد اول اینکه ما در کشور پولشویی داریم یا به قول آقای رحمانی فضلی پول کثیف داریم؟ بله هست. باید دید مردم انتظار دارند که مسئولان در این رابطه اعلام‌نظر کنند یا آن را حل کنند؟ فکر می‌کنم باید به قسمت دوم  بیشتر فکر کنیم. اگر پولشویی هست مسئولان بروند این مشکل را حل کنند. گاهی می‌بینیم که مسئولان در رسانه‌ها می‌گویند فلان چیز قاچاق وجود دارد دست برخی هست به گونه‌ای گرد هم می‌گویند که معلوم نیست به کجا می‌خورد. این چه خاصیتی در اطلاع‌رسانی دارد؟ مردم شما را نگذاشتند که نظر بدهید، گذاشته‌اند که مسائل را حل کنید. اگر در  زمینه قاچاق و دست‌های آلوده در این میان اشکالی می‌بینید و اینکه پولشویی یا پول کثیف هست باید آن را حل کنید یا آن فرد را اعدام کنید؟ ما در کشور عملیات روانی از بیرون داریم که بیشتر می‌شود و دروغ هم می‌گویند و عده‌ای هم در داخل به جای اینکه مشکل را حل کنند روی آن گذاشته و دوباره آن را می‌گویند. همه دوستان اگر در سه قوه هستند باید این مساله را حل کنند. نکته بعد اینکه شما که کار رسانه بلد هستید باید به سیاستمداران یاد دهید که این مسائل را حل کنند.

*{درباره راهکارهای جلوگیری از چالش های نوسانات قیمت ارز و نفت}: قطعاً مسائلی که درباره تنگناهای ایجاد شده در صادرات و واردات نفت ما مطرح می‌شود، تأثیراتی را در قیمت آن می‌گذارد اما ما به دنبال آن هستیم که اقداماتی انجام دهیم تا مردم دچار مشکل نشوند. یکی از این اقدامات آن است که تلاش می‌شود که نیازهای اساسی مردم با ارز دولتی در اختیار آنان قرار گیرد، برخی معتقدند که میزان یارانه نقدی افزایش پیدا کند که به گفته برخی از کارشناسان، این مسئله تورم‌زا است. همچنین پیشنهاد می‌شود برای آنکه در این شرایط وضعیت آبادانی کشور لطمه نخورد، طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام واگذار شود که متأسفانه هنوز اقدامات اساسی در این باره صورت نگرفته است. برای طبقات پایین کشور، سازوکاری در نظر گرفته شده که خیلی در مشقّت قرار نگیرند، تسهیل فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌های اساسی دیگری است که باید دنبال شود و دولت باید اقدامات اساسی در این باره انجام دهد.

*{در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مجلس مصر است که قیمت ۴۲۰۰ تومان برای تأمین کالاهای اساسی برای سال آینده هم ادامه یابد؟}: هنوز در این باره صحبت نکرده‌ایم که آیا دو نرخی بودن ارز ادامه یابد یا آنکه شکل جدید دیگری را در نظر بگیریم.

اگر کسی از قانون بازنشستگی استنکاف کند، باید یقه‌ او را گرفت

*{در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در برخی از قوانین چون قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، استنکاف از قانون دیده می‌شود و مجلس چه اقدامی را برای نظارت بر قانونگذاری انجام می‌دهد؟}: قانون بازنشستگی کاملاً قابلیت اجرا دارد و اگر کسی از آن استنکاف کند، باید یقه‌ او را گرفت و ممکن است استنکاف در برخی جاها انجام شود اما موارد نادری است. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و دیگر بخش‌های نظارتی کشور در این زمینه فعال هستند، ابهامی در این قانون وجود ندارد و با متخلفان برخورد می‌کنند.

* امروز بیش از هر زمانی لازم است در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری شود که این مسئله حرکت عظیمی را می‌خواهد.

*{در پاسخ به سوال مبنی بر لزوم اعلام میزان دقیق افزایش درآمد دولت از محل افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت و میزان فروش نفت و همچنین لزوم ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس برای تعیین محل هزینه کرد این درآمد}: در بودجه قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که با همین قیمت کالاهای اساسی وارد شد لذا دولت آنقدر افزایش درآمد نداشت البته به دیوان محاسبات دستور دادم که میزان افزایش درآمد دولت از این محل را بررسی کند. البته شاید درآمدهای مالیاتی و درآمدهای ناشی از واگذاری به طور کامل محقق نشده باشد و درآمدهای نفتی هم کسری این درآمدها را پوشش می‌دهد اما دولت در صورت افزایش درآمد باید برای هزینه‌کرد آن به مجلس لایحه بدهد.

خبر در حال تکمیل است ...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار