مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه نگاه به تالاب و دریاچه بختگان تاکنون متناسب با شان و اهمیت و قابلیت های این تالاب نبوده است گفت: احیای تالاب بختگان نگاه ملی می طلبد ، باید متناسب با همان نگاهی که به دریاچه ارومیه شده است به تالاب بختگان نیز نگاه شود.
کد خبر: ۶۸۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 04 December 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:سعید محمودی افزود: خوشبختانه در سفر امسال عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان فارس موضوع احیای تالاب بختگان وارد گام جدیدی شد و رویکرد علمی با نگاه ملی برای احیای این تالاب با محوریت دانشگاه شیراز کلید خورد .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس به نقش احیای تالاب بختگان در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان نی ریز و شهرستان های اطراف اشاره کرد و گفت: 70 درصد از وسعت مناطق شهرستان نی ریز در گستره مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است، بنابر این احیای تالاب بختگان نقش بسزایی در رونق و توسعه شهرستان های پیرامون دارد.
محمودی بیان کرد:در گذر زمان تالاب و دریاچه بختگان نعمت های خدادادی و منافع و بهره های زیادی برای مردم در برداشته، علاوه بر این تالاب و دریاچه بخش عمده ای از مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست در شهرستان نی ریز به عنوان مناطق حفاظت شده و پارک ملی ثبت شده که آن هم در رونق و توسعه مناطق شرق فارس تاثیر بسزایی داشته است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین بیان داشت: منطقه بختگان در سالهای گذشته آنچنان که در شأن آن بوده مورد توجه قرار نگرفته است و تالاب بختگان که یک تالاب با ارزش بین المللی است از وضعیت مساعدی نسبت به سایر تالاب ها برخوردار نیست، امیداست درفرایندهای جدید که برای احیای تالاب بختگان با محوریت دانشگاه شیراز کلید خورده است شاهد تحول در احیای این منطقه باشیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: دستور رسیدگی به وضعیت تالاب و اجرای برنامه هایی همتراز و معادل با برنامه احیای دریاچه ارومیه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور صادر شده و با همکاری دانشگاه شیراز کارگروهی در این رابطه تشکیل شده و برنامه های لازم در دست بررسی و پی ریزی است.
محمودی درباره حقابه تالاب بختگان نیز گفت: رهاسازی حقابه از اولویت های اختصاص آب دراستان فارس است اما همیشه تامین آب شرب مردم اولویت اول بوده است و ازآنجا که در سالهای اخیر میزان بارش باران و آبگیری سدها بیش از آب مورد نیاز شرب نبوده است، حقابه ای به محیط زیست اختصاص نیافته است.
وی با بیان اینکه رفاه و زندگی مردم اولویت ومحور توسعه و برنامه ریزی است گفت: باید تمام راهکارهای اجرایی را در برنامه علمی برای احیای تالاب بختگان بررسی کنیم؛ ممکن است در نیل به اهداف بزرگ گاهی مجبور شویم از برخی از اهداف جزیی و کوتاه مدت چشم پوشی کنیم اما امید است با اجرای مدیریت شایسته تر بتوان این سرزمین ارزشمند را با حفظ ارزش های طبیعی و خدادادی آن بهتر حفظ کرد.
محمودی ادامه داد :عدم مدیریت منابع آبی طی دهها سال را نمی توان در مدت کوتاهی جبران کرد؛ در عین حال احیای تالاب و دریاچه بختگان اولویت اساسی است که در برنامه های با محوریت دانشگاه شیراز دنبال می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین با بیان اینکه در ساختارستاد احیا وحفاظت ازتالاب های فارس بر مشارکت همه ذینفعان حوضه های تالابی تاکید شده است گفت:بر اساس قوانین بالادستی تلاش شده رویکرد سنتی و یکسونگر مدیریت منابع آب به مدیریت یکپارچه زیست بومی تغییر یابد.
محمودی افزود: به طور کلی ستاد در بالاترین سطح مدیریتی استان تشکیل خواهد شد تا با بهره گیری از تمام ظرفیت های انسانی و مادی موجود در استان وبهره گیری از حمایت مسئولان ملی نسبت به تهیه وتدوین یک برنامه عملی، اجرایی و کاربردی بپردازد.
وی اهداف ستاد احیا و حفاظت تالاب های فارس را استقرار مدیریت زیستی بومی با جلب مشارکت همه ذینفعان مبتنی بر توانمندی های موجود اعم از دستگاه های دولتی، غیردولتی ،دانشگاهی وجوامع بومی، طرح مساله و یافتن راهکارهای عملی برای حل آن از طریق اتخاذ تصمیمات اجرایی و عملیاتی، تدوین برنامه عملیاتی احیای تالاب ها و دریاچه های فارس با هدف حفاظت از تالاب ها در کنار بهبود شرایط جوامع انسانی از طریق بهره برداری پایدار و استفاده از سرمایه اجتماعی استان در حل مناقشات آب و مدیریت مصرف آب برشمرد.
دریاچه و تالاب بختگان، از دریاچه‌های ایران در استان فارس است که هم اکنون کاملاً خشک شده ‌است. این دریاچه زیستگاه زمستانه پرندگانی بود که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند.
در سالهای پربارش انواع فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز در این منطقه فرود می آمدند و زمستان گذرانی می کردند.
دریاچه بختگان، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شد و به علت بلند بودن ارتفاع کوه‌های پیرامون شهرستان نی‌ریز، رطوبت حاصله در هوای همان منطقه باقی می ‌ماند و باعث ثمردهی درختان انجیر، بادام، رز و زیتون در کوه‌ها می‌ شد که می‌توان به نوعی آن را آبیاری مصنوعی کوه‌ها نامید.
این دریاچه در فاصله حدود 200 کیلومتری شرق شیراز در شهرستان نی ریز قرار دارد.
6113 / 1876

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار