کد خبر: ۶۹۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ 06 January 2019

نود و پنجمین نشست شورای اسلامی کلانشهر تبریز،به ریاست شکور اکبرنژاد با پیگیری موضوع سوال فرج قلیزاده از شهردار برگزار شد.
ادامه پاسخ شهردار تبریز به سوال فرج محمدقلیزاده و همچنین بررسی لایحه تعرفه عوارش محلی در دستور کار این نشست قرار دارد.

به گزارش تابناک تبریز،شکور اکبر نژاد رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به حواشی شورای شهر در هفته گذشته گفت:شنیدن نظرات متفاوت و حتی مخالف هنری است که باید آن را یاد بگیریم.
وی افزود:مسئولیت بسیار مهم ما این است که در گفتارها، چنان رفتار کنیم که جوانان تحمل افکار مختلف را از ما الگو بگیرند.امید واریم سوال از شهردار به توسعه مدیریت شهری منجر شود نه تکرار لجاجت ها و دشمنی های دوره های گذشته!
طرح سوال، فرصت مناسبی برای روشنگری و جلوگیری از فسادهای احتمالی است و لذا همه ما باید بر اساس سفارشات دینی با زبان احترام با هم سخن بگوییم و اشتباهات احتمالی مان بپذیریم.


هفته گذشته اتفاقات خوبی را شاهد نبودیم و امیدواریم دیگر شاهد چنین رویدادهایی در مجلسی که منتخب مردم این شهر است، نباشیم.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در ابتدای این جلسه توضیح داد:در همه حوزه ها به رفع نابسامانی ها و جلوگیری از فسادها پایبند هستیم و لذا از پاسخگویی به سوال ها به عنوان فرصت استفاده می کنیم.

شهردار تبریز افزود:بدنه شهرداری هم باید آمادگی داشته باشد تا در باره عملکرد خود همیشه در معرض سوال قرار گیرد.
هفته گذشته به طور کامل به سوال آقای قلی زاده پاسخ دادم اما اگر ابهامی باقیست، باز هم آماده پاسخگویی هستم.

سوال از شهردار آغاز شد

فرج محمدقلیزاده عضو شورای شهر تبریز خطاب به شهردار اظهار داشت: آقای شهردار، افزوده شدن نیروی جدید به بدنه شهرداری را در دوره سابق انکار کردند.
در سیستم اداری باید نوع رابطه حقوقی مشخص باشد. این سوال کاملا روشن است که آیا آقای شهردار در دوره حضور در شهرداری به جذب نیرو تحت هر عنوان اقدام کرده اند یا خیر؟!

 بیش از صد نفر نیرو تحت عنوان «مربی» در سازمان ورزش شهرداری استخدام شده اند. این استخدام ها به چه نحو بوده است و آیا این استخدام ها با انتشار آگهی و رعایت ترتیبات قانونی اتفاق افتاده است؟

 از جمله این مربیان، همسر یکی از مدیران ارشد، فرزندان دو تن از معاونان سازمان، مدیر روابط عمومی مجموعه و ... است که تحت عنوان مربی وارد مجموعه شده و به طور میانگین دو و نیم میلیون حقوق می گیرند! اینها همان کسانی هستند که شما می فرمایید به مردم نرمش می دهند!

 

خطاب من به مدعی العموم است! این سخنان که اظهار می کنم یا صحت دارد که در این صورت دخل و تصرف در اموال عمومی است و باید رسیدگی شود، یا غیر صحیح است که در این صورت نشر اکاذیب از سوی بنده است که در هر دو صورت از دادستان می خواهم ورود کرده و موضوع را بررسی کنند. مشخص است که با رو شدن این مسائل تعداد تذکرات همکاران افزایش پیدا خواهد کرد.


سوال بنده در شش بند تقدیم شهردار شده است. اگر جذب نیرو اتفاق افتاده است باید آقای شهردار اعلام کنند. در صورت جذب، سوال ما این است که آیا این جذب نیرو به صورت فرایند قانونی و با آگهی عمومی اتفاق افتاده است یا نه!


از آقای شهردار می خواهم بدون کوچکترین ملاحظه ای اگر یک نفر را برای جذب معرفی کرده ام، در همین جلسه رو کنند. اما در مقابل این شجاعت را داشته باشند همه نفراتی را که دیگران هم معرفی کرده اند بیان کنند.
کسانی که مانع از پاسخ گویی شهردار می شوند می دانند که در صورت پاسخگویی بسیاری از پشت پرده هایشان روشن خواهد شد، برای همین مانع می شوند.


شهردار تبریز تبریزپاسخ گفت: در این دوره هیچ استخدامی اتفاق نیافتاده است اما ممکن است نیروهایی در قالب خرید خدمت به شرکت های طرف قرار داد افزوده شده باشند.

این نفرات در چارچوب سیاست های شورای شهر مبنی بر گسترش ورزش همگانی جذب شده اند و در ورزش صبحگاهی در اماکن عمومی به صورت ساعتی به کار گرفته می شوند.

بابایی اقدم نسبت به سوال فرج قلیزاده از شهردار تبریز تذکر  داد:
اینجا اتاق بازجویی و سین جیم نیست که به عنوان عضو شورا به صورت دوجانبه دنبال شود! سوال یک بار مطرح می شود و اگر پاسخ قانع کننده نبود فرایند قانونی خود را دنبال می کند.

 

 غلامحسین مسعودی ریحان تذکر داد:
کسی که خودش ادعای حقوقدانی دارد، وقتی به روال قانونی ماده 75 عمل نمی کند، این موضوع جای سوال دارد! اگر سوالاتی که مطرح می کنید به صورت ریز در سوال آقای قلیزاده وجود دارد، طرح ان بلا اشکال است اما اگر این سوالات ذکر نشده اند طرح آنها در این جلسه جایی ندارد.
طرح عناوین به صورت مبهم، باعث اتهام به همه مدیران می شودف اگر موردی وجود دارد با اسم مطرح شود. وگرنه طرح موضوع به این شکل پوپولیستی و غیر اخلاقی است.

محمد اشرف نیا دیگر عضو شورا گفت:
واقعا متاسفم که بعد از یک و نیم سال از آغاز شورا هنوز پاسخ خوبی برای این سوال که عملکرد شورای شهر چه بوده است ، نداریم.
از استاندار محترم و معاونان عمرانی، در تایید نظر شورای شهر، در خصوص قطعه 9 قطار میانه - تبریز سپاسگذارم.
مدت هاست که در باره فاینانس قطارشهری مصوبه داشته ایم. اگر به موقع این موضوع را تصویب می کردیم، این رقم با دلار 3800 تومانی به مترو تزریق می شد و آن را به چرخش در می آورد. در آن صورت برای شهردار با موضوعات کوچک حاشیه سازی نمی کردیم.
در همه ادوار شورای شهر نفراتی جذب شهرداری شده اند که تعداد کارکنان را از 4500 نفر به 13500 نفر رسانده است.
این شهر امروز به بیش از 2 هزار اتوبوس نیاز دارد، آیا این مسائل بزرگ را باید دنبال کنیم، یا این که شهرداری را درگیر سوالات انحرافی کنیم.

سونیا اندیش اظهار کرد:
از همکاران شورای شهر تعجب می کنم! ما نماینده مردم هستیم و باید مطالبه آنها را دنبال کنیم. سوال تحت هر عنوان ممکن باید طرح شود.
اعضای شورا اجازه دهند به صورت مستندل پاسخ دهند. نباید وظیفه نظارتی خود را فراموش کنیم.
از همکار محترممان که درباره فاینانس صحبت می کنندگ، تعجب می کنم. جلسات متوالی این موضوع بررسی شد تا دست دلالان کوتاه شود.این موضوع را نباید فراموش کرد. این حرف مال دو سال قبل است نه امروز!
این فاینانس همه تاییدیه ها را دارد. اینکه امروز نرخ دلار دچار نوسان شده، موضوعی است که پروژه ها را تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از پروژه های ملی راهسازی که از سال ها قبل فاینانس دریافت کرده اند، امروز به دلیل پا پس کشیدن طرف مشارکت کننده متوقف شده اند. خلط این صحبت ها با طرح سوال هیچ سنخیتی ندارد!

شکور اکبر نژاد رئیس شورا تصریح کرد:
از دوستان می خواهم مضووعات مختلف را به هم ارتباط ندهند. امروز سوالی مطرح شده است و اگر شهردار این بی عدالتی را در جذب نیرو و پرداخت های کلان شاهد بوده اند باید پاسخ دهند تا بیش از این طمینه بی اعتمادی درمیان شهروندان گسترش پیدا نکند.

از شهردار محترم میخواهیم بیش از قبل روند قانونمدارانه را مورد توجه قرار دهند. از همه طرفین میخواهم که کفایت مذاکره را اعلام کنیم.

 

سعید نیکو خصلت:
فضای موجود را رو به جلو می بینم که ما را به سمت قانونمداری می برد. این اتفاق خوب را به جدال تبدیل نکنیم. آقای شهردار هم از پاسخگویی استقبال می کنند و آمادگی دارند اگر انحرافی اتفاق افتاده است، آن را اصلاح کنند. اما کاش دوستان اجازه دهند که جزئیات در خارج از صحن دنبال شود و موضوعات اساسی از جمله تعرفه، بودجه و ... در این روزها سهم بیشتری از صحن را به خود اختصاص دهند. همه ما به صداقت دکتر قلیزاده اعتقاد داریم.

جدال کلامی سونیا اندیش با فریدون بابایی اقدم که مانع از ایراد تذکر وی می شد.
اندیش: آقای بابایی اقدم مشخص کنید که نماینده مردم هستید یا نماینده شهردار. چه جوابی برای مردم دارید. شما شهردار را در این جدال ضایع می کنید. حق شکایت از شما را برای خودم محفوظ می دانم.


عبدالله تقی پور:
مباحث امروز نشان می دهدکه درآمدهای شهرداری، کفاف هزینه های آن را نمی دهد.
کسانی که ما از آنها پول میگیریم، حتی برای نان شبشان هم حساب دفتری دارند. چه اصراری داریم که به چنین بنده ای، باز هم نیرو اضافه کنیم. چرا دوستان در برابر این سوال به حق که در راستای اصلاح امور است گارد می گیرند.
اجازه دهید شهردار همینجا اعلام کنند که از سوی چه کسانی تحت فشار هستند!

شهردار تبریز:
از دوستان می خواهم اگر حرفی می خواهند به هم بگویند، آن را از زبان بنده عنوان نکنند.
همه بدانند که تا به امروز که در روزهای منتهی به سال قرار داریم، هنز جلد تعرفه عوارض محلی در شورای شهر گشوده نشده است.
شان شورای شهر و شهردار تبریز این نیست که دریافتی نیروها را در سازمان ورزش زیرنظر بگیرم. این موضوع فرایند خاص خود را دارد و اگر موضوعی به منعکس شود آن را از طریق بازرسی دنبال می کنم.
بخدا قسم در این شورا و شهرداری کارهای بسیار مهمتری داریم. ما دنبال این هستیم که شهر را سر پا نگه داریم. 70 درصد حقوق های پرداختی به نیروهایی است که نظافت شهر را به عهده دارند و تحسین رئیس جمهور را رقم می زنند.
من با تمام احترام تا شب آمادگی دارم اینجا بنشینم و به سوال ها پاسخ دهم.
قبول کنیم که در موضوع فاینانس فرصت را از دست دادیم و تاریخ درباره مسببین این موضوع قضاوت خواهد کرد.
تنها خواهش من این است که دوستان نسبت به مسائل اساسی شهر وقت بیشتری اختصاص دهند.

 

قلیزاده در ادامه گفت:
بنده جرئت نمی کنم بگویم که شهردار تبریز خلاف واقع می گوید اما باید بگویم که به شما اطلاعات غلط می دهند. همین موضوع که شما با مسائل مالی درگیر هستید، نشان از اهمیت این سوال دارد. به احترام آقای رئیس و آقای دکتر نیکو خصلت سوالم را ادامه نمی دهم. اما بحث بر سر بی عدالتی است.
تا زمانی که ساختار شهرداری اصلاح نشده است، هزار صفحه تعرفه و بودجه، پاسخگوی نیازهای ما نخواهد بود. اگر شهرداری توان مالی نداشته باشد، دیگر نخواهد توانست پروژه های بزرگ راه بیاندازد.
خواهش می کنم به جای کوچک شمردن سوالات به سمت اصلاح ساختارها حرکت کنیم.

همه مشکلات این شهر را تا به امروز به عهده می گیریم!
لیست 200 نفره ای را در اختیار دارم که نشان می دهد در دوره آقای شهین باهر این تعداد جذب شده اند.
بارها به صورت حضوری موضوع را با شما در میان گذاشته ام اما همه این صحبت ها در نهایت به توهین به بنده از سوی جنابعالی منتهی شد.
برای اینکه بار تاخیر تعرفه عوارض محلی به دوش بنده نیافتد، موضوع سوال را متوقف می کنم. مسائل را یک بار دیگر به صورت مستند به شهردار ارائه می کنم و در صورت عدم ترتیب اثر، باز هم آن را دنبال خواهم کرد.

مسعودی ریحان:
آقای قلیزاده اعلام کنند که بر اساس ماده 75 آیین نامه داخلی، آیا از سوال شهردار قانع شده اند یا نه. اگر قانع نشده باشند، موضوع استیضاح باید کلید بخورد.
برایم من هیچ اهمیتی ندارد که ایشان قانع شده باشند یا نه.
بحث های مبهم ایشان همه مجموعه شهرداری و شورای شهر را زیر سوال می برد.

شکور اکبرنژاد:
ممکن است که بنده با آقای قلیزاده اختلاف نظرهای گسترده ای دارم اما اعتقاد دارم که وقتی ایشان موضوعی را مطرح می کنند، مو لای درز این مطلب نمی رود. اما به جهت اصلاح امور از ادامه سوال صرف نظر می کنند. امیدواریم شهردار هم با لحاظ این سوال ها و دغدغه ها فشارهای بیرونی را کنار بزنند و موضوع اصلاح ساختار را دنبال کنند.



اصرار مسعودی ریحان بر اینکه در صورت عدم اقناع قلیزاده باید موضوع استیضاح شهردار مطرح شود، به جدال لفظی با شکور اکبر نژاد رئیس شورا کشید.

نیکو خصلت:
حق سوال برای اعضای شورا همیشه پابرجاست. منتهی موضوع باید در فضایی دوستانه و گفتگو محور دنبال شود. از آقای دکتر مسعودی ریحان که استاد تربیت و تعلیم هستند انتظار می رود اجازه ندهند فضا به سمت برخورد هدایت شود.

اعضای شورای شهر، با ذکر صلوات به بحث بر سر طرح سوال از شهردار پایان دادند.

با حضور جمعی از ساکنان منطقه ستارخان، موضوع ساماندهی مزار شهدا در این منطقه در صحن شورای شهر مطرح گردید. گفته می شود همه جوازهای قانونی و شرعی در این خصوص صورت گرفته است اما اداره کل اوقاف برای این منظور همکاری لازم را ندارد. رئیس شورای شهر وعده داد این موضوع درحضور مدیران اوقاف و هیئت امنای این مزار مطرح و چاره اندیشی خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :