مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت استان ۱.۱۵ است و رتبه ۲۴ نرخ رشد جمعیتی را در اختیار داریم گفت: ۴۷ هزار و ۱۹۰ واقعه ولادت در استان ثبت شده که ۸.۹ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۰۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵ 09 January 2019

احد جودی صبح امروز در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی آذربایجان شرقی با ارائه آماری از میزان ازدواج، طلاق، تولد و فوت در استان، اظهار داشت: میانگین سنی باروری در مادران 28 سال و پدران 32.4 سال است که بهتر از میانگین کشوری است.

وی میانگین مردگان کشوری را 68.3 سال عنوان کرد که این رقم در استان برای مردان 65.5 سال است، افزود: در زنان هم 68.3 سال میانگین سنی مردگان زنان است که این آمار در استان 70.4 سال است که امید به زندگی بیش از میانگین کشوری است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی شاخص عمومی بازتعریف شده ازدواج و طلاق را مورد اشاره قرار داد و گفت: رتبه استان آمار بازتعریف شده ازدواج 7 است و در آمار بازتعریف شده طلاق 13 است.

وی شاخص سن ازدواج در استان در حوزه مردان را 29.4 سال عنوان کرد که در کشور 29.2 است، ادامه داد: این آمار در بین زنان هم 23.5 سال است که میانگین کشوری 24.4 است.

جودی شاخص طلاق استان را هم یادآور شد و گفت: سن طلاق کشوری مردان 36.9 است که این رقم در آذربایجان شرقی 36.8 است ولی در زنان، میانگین کشوری 32 سال است که میانگین استانی 31.5 سال است. در مجموع میانگین زمان زندگی در استان 9 سال است ولی در کشور10 سال است.

وی دلایل ابرازی طلاق برای مردان را به ترتیب «عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری»، «دخالت خانواده‌ها»، «اختلافات مذهبی و فرهنگی زوجین»، «عدم علاقه» و «ناسازگاری» عنوان کرد و افزود: دلایل ابرازی زنان هم به ترتیب «عدم سازش و عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری»، «اعتیاد زوج به مواد مخدر»، «ضرب و شتم»، «مشکلات مالی در عدم پرداخت نفقه» و «بیکاری» است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اشاره به بررسی آمار ولادت در سال 91 تا 96 ابراز داشت: باروری در سال 93 و 94 افزایش داشته و بعد از آن به شدت نزولی شده که دلیل آن رسیدن جوانان دهه 60 به سن باروری است.

وی در ادامه ولادت ثبت شده در 9 ماهه 97 را مورد اشاره قرار داد و گفت: 47 هزار و 190 واقعه ولادت ثبت شده که 8.9 درصد کاهش یافته و از این میان 52 درصد پسر و 48 درصد دختر هستند. به عبارت دیگر بازای هر 100 نوزاد دختر، 109 نوزاد پسر به دنیا می‌آید. در استان ابوالفضل و علی در پسران و زهرا و فاطمه در دختران بیشترین فراوانی اسامی را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول ثبت جمعیتی استان با بیان اینکه 71 درصد متولدین، شهری و 29 درصد روستایی است خاطر نشان کرد: نرخ رشد جمعیت استان 1.15 است و رتبه 24 نرخ رشد جمعیتی را در اختیار داریم.

جودی با اشاره به اینکه در 9 ماهه 97 هم 16 هزار و 652 فوت در استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3.2 درصد افزایش یافته است، گفت: بیماری قلبی و عروقی با 34 درصد، حالات بدتعریف با 20 درصد و سرطان‌ها با 12 درصد به ترتیب از دلایل اصلی ثبت شده فوت بودند.

وی موضوع کودک همسری در استان و پرداخت رسانه‌ها و برخی کارشناسان به این موضوع را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: علی رغم سیاه نمایی‌ها، کودک همسری ثبت شده و مستند 3 ازدواج در استان بوده در حالی که در آمریکا بیش از 3000 ازدواج زیر 10 سال ثبت شده که سیاه نمایی نمی‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی از وجود بیش از 3 میلیون جمعیت بالای 15 سال در استان خبر داد و گفت: 2 میلیون و 200 هزار کارت ملی هوشمند تا امروز صادر که 75 درصد کل کارت‌های ملی استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار