وی افزود: در کشورهای پیشرفته در ارتباط با تعلیم و تربیت سرمایهگذاریهای ویژهای صورت میگیرد؛ در این کشورها آموزش و پرورش کلا مجانی است و دید اقتصادی به این مقوله ندارند؛ چرا که میدانند اگر بخواهند زندان احداث نکنند باید آموزش و پرورش را رونق دهند.
پورمحمدی اذعان داشت: شورای آموزش و پرورش بسیار مهم است و تقاضا دارم جلسه با دستور جلسه مشخص برای سیاستگذاری همراه و مشکلات جدی آموزش و پرورش مطرح و حل شود.
استاندار آذربایجانشرقی متذکر شد: در عین حال که آمار و ارقام ارتقاء شاخصهای آموزش و پرورش در چند سال گذشته خوشحال کننده است؛ باید به یاد داشته باشیم حدود 18 درصد بیسوادی در استان وجود دارد که با این پیشینه فرهنگی و تاریخی استان ما اصلا همخوانی ندارد و بسیار قابل تامل است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: به نظر میرسد سختی معیشت باعث شده تعدای از هم استانیهای ما از تحصیل محروم مانند که این مسئله باید پیگیری و رفع شود.
این مسوول تصریح کرد: عدد جمعیتی تحصیل واجبالتعلیمان افزایش یافته اما کیفیت فارغالتحصیلان بسیار کاهش یافته است؛ نباید فقط به افزایش آمار تحصیلکردهها اکتفا شود؛ باید به آموزشهای خود عمق دهیم؛ باید ببینیم آیا امکانات تربیتی و فرهنگی افزایش یافته یا خود فرهنگ و تربیت؟!
استاندار آذربایجانشرقی اذعان داشت: باید همه دست به دست هم دهیم و زنجیره تعلیم و تربیت را تکمیل کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود نسبت به موسساتی که به ارائه مدارک تحصیلی فوری و بیدردسر میپردازند، تذکر داد و افزود: باید با دکاندارانی که به ارائه دیپلم و مدرک تحصیلیهای غیرمعتبر پولی میپردازند، برخورد شود.
پورمحمدی توصیه کرد: برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش از فارغالتحصیلان دانشگاه تبریز و سایر دانشگاههای برتر کشور استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر تمام معلمان از دانشگاه فرهنگیان تامین شود، آموزش و پرورش استان را از اساتید برتر استان و کشور محروم کردهایم.