رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مورد سوءقصد قرار گرفت/شک نکنید زبان فارسی در خطر است/پرجمعیت ترین و کم جمعیت ترین محله تهران/ما به نمایندگی از خدا و امام زمان در امور مردم دخالت می‌کنیم و ... که رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶ 09 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اطلاع موثق وزیر دولت اصلاحات درباره واعظی
 
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: ما اطلاع موثق داریم آقای واعظی می‌خواهد آقای جهانگیری را از خاصیت بیندازد. در حالی که مهمترین جایگاه و نقش پس از رئیس‌جمهور بر عهده معاون اول است و معاون اول باید ارتباط با وزرا را ایجاد کند.صوفی یادآور شد: آن زمان که بنده در کابینه دولت اصلاحات وزیر بودم همین نقش ایجاد پل ارتباطی و اجرایی بین رئیس‌جمهور و کابینه را از سوی آقای عارف شاهد بودم.وی معتقد است که واعظی در قامت رئیس‌دفتر روحانی ارتباطات آقای جهانگیری با کابینه را قطع و یک نقش تشریفاتی و بی‌اثر برای جهانگیری تعریف کرده و آقای جهانگیری به حق امروز حتی قدرت تغییر منشی خود را نیز ندارد.هیچ اقدامی از سوی دولت برای ایجاد این کمیته صورت نگرفته‌اند و آقای عارف هم از عدم همکاری آقای واعظی برای تشکیل این کمیته ناراضی و دلخوراست.عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان درباره کمیته تعامل بین دولت و شورای عالی اصلاح‌طلبان 11 مهر سال جاری صورت گرفته بود گفت: هیچ اقدامی از سوی دولت برای ایجاد این کمیته صورت نگرفته‌اند و آقای عارف هم از عدم همکاری آقای واعظی برای تشکیل این کمیته ناراضی و دلخوراست.صوفی تاکید کرد: شرط اول این ارتباطات صداقت است که آقای واعظی این صداقت را ندارد. چرا که ایشان نه تنها نمی‌خواست کمیته تعامل بین اصلاح‌طلبان و آقای عارف ایجاد شود بلکه امروز منکر تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان با روی کار آمدن روحانی است.

رئیس دادگستری کهگیلویه و بویراحمد مورد سوءقصد قرار گرفت

ئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز مورد سوء قصد قرار گرفت.یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج از سوء قصد به رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.در این حادثه خودروی حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی مورد هدف شلیک گلوله قرار گرفت که خوشبختانه آسیبی به وی وارد نشد.به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مزارعی مبارزه جدی با فساد مالی و همچنین زمین‌خواری را در کهگیلویه و بویراحمد آغاز کرده و در دوره مدیریت وی بر دستگاه قضایی استان بسیاری از جرائم از جمله نزاع‌های دسته جمعی و سرقت مسلحانه به شدت در استان کاهش یافته است.
 
آمادگی مجلس برای بررسی ماجرای سلمان خدادادی

اخیراً اکبر اعلمی، نماینده اسبق اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی در کانال تلگرامی خود خبر خودکشی زنی به نام زهرا نویدپور را منتشر کرد. در متن این خبر آمده، این زن جوان در زمان حیات خود مدعی تجاوز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به خود بوده و حتی از او شکایت کرده بوده است؛ با این حال شکایت او به قوه قضاییه، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و حتی شورای نگهبان به جایی نرسیده است و او اقدام به خودکشی کرده است.علیرضا سلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در این باره به خبرنگار ایرناپلاس می‌گوید: تاکنون این موضوع در هیأت نظارت مطرح نشده است، چراکه شکایتی به آن‌ها ارجاع نشده است. با این حال، اگر پرونده این نماینده به هیأت ارجاع شود، حتماً آن را بررسی خواهیم کرد.
 
واکنش منتجب‌نیا به اظهارات جنجالی واعظی 

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا، در واکنش به اظهارات واعظی می‌گوید: حق این است که پیروزی جناب آقای دکتر روحانی در سال ۹۲ را مرهون ائتلاف یا حمایت بدانیم. حالا هرچه اسمش را بگذاریم، معنا را تغییر نمی‌دهد. اینکه ستاد‌ها جمع شوند و همه یک ستاد به نام ستاد آقای روحانی شوند، این دقیقا ائتلاف است. حتی می‌توان گفت: وحدت است که از ائتلاف هم بالاتر است. منتجب نیا در گفتگو با انتخاب در واکنش به اظهارات اخیر محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در خصوص نقش اصلاح طلبان در پیروزی روحانی، گفت: برای آقای واعظی و سایر دوستان در حزب اعتدال و توسعه احترام قائل هستم؛ بالاخره حزب اعتدال و توسعه هم یکی از احزاب قانونی این کشور است با رویکرد ویژه خود.او اضافه کرد: در دوره هشتم مجلس دوستان در حزب اعتدال و توسعه از ما درخواست کردند که با حزب اعتماد ملی ائتلاف کنند؛ ولی دوستان ما در اعتماد ملی چندان موافقتی نداشتند و لذا این ائتلاف صورت نگرفت. دلیل این موضوع هم آن بود که حزب اعتدال و توسعه محدود به جمعی از دوستان و عزیزان بود که تازه فعالیت خودش رو آغاز کرده بود و گستردگی چندانی نداشت.
 
کنایه بادامچیان به دولت روحانی

اسدالله بادامچیان در صفحه اینستاگرام خود به مناسبت سالروز وفات امیر کبیر نوشت: امیرکبیر ثابت کرد در ۴ سال می‌توان تحول بزرگ در کشور آفرید. متن پیام اینستاگرامی اسدالله بادامچیان به شرح زیر است:امیرکبیر شخصیتی زنده در تاریخ ایران است که مظهر نجات کشور از استبداد و خرافات و استعمار می باشد. وی در چهار سال صدارت خود, نفوذ بیگانگان را بی رنگ کرد. هرچند بد خواهان ایران و جریان نفوذی او را شهید کردند. امیر ثابت کرد با داشتن تجربه و تفکر برنامه ای و قدرت اجرایی و تکیه بر مردم عاشق اعتلای وطن مان ایران, در مدت چهار سال می توان تحول بزرگی در کشور آفرید. ایران هنوز هم نیازمند امیرکبیرهای امروز است.

شک نکنید زبان فارسی در خطر است

غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی در نشست خبری نخستین مدرسه زمستانی دانش و زبان ادبیات فارسی گفت:شک نکنید که زبان فارسی در خطر است، کافی است که به نقاط مختلفی از شهر و کشور خود مراجعه کنید که ببینید اثری از زبان فارسی نیست، در نقاط مختلف هم خلاف قانون شاهد استفاده نشدن از زبان فارسی و به کار بردن زبان خارجی هستیم. در حالی که حفظ زبان فارسی به معنای حفظ هویت ماست و همه باید برای حفظ آن همت کنیم. در تمام دنیا صداوسیما و شبکه های رادیویی و تلویزیونی پشتیبان زبان ملی هستند در ایران هم که زبان ما دارای چنین سابقه تاریخی است باید رسانه ملی بیش از این برای حفظ آن فعالیت کند./ خبرآنلاین

پرجمعیت ترین و کم جمعیت ترین محله تهران

محله تهرانپارس غربی، مسعودیه و جنت آباد جنوبی پرجمعیت‌ترین محله تهران و محله فتح غربی، بوستان ولایت و کوهسار کم جمعیت‌ترین محلات شهر تهران هستند. طبق آخرین آمار از ۸ میلیون و ۶۰۰هزار نفری که در تهران زندگی می‌کنند، منطقه چهار با داشتن جمعیتی بالغ بر ۹۲۰هزار نفر، پرجمعیت‌ترین و منطقه ۹ با داشتن حدود ۱۷۴هزار نفر کم جمعیت‌ترین منطقه شهر تهران محسوب می‌شوند/ فارس

علی دایی کدام بازیکن تیم ملی را آقای گل جام ملت‌ها می‌داند؟

تیم ملی ایران در اولین دیدار خود در جام ملتهای آسیا موفق شد با نتیجه 5-0 یمن را از پیش رو بردارد. شاگردان کی روش در این دیدار بی نقص بازی کردند و حالا خود را برای بازی با ویتنام آماده می کنند. علی دایی اسطوره فوتبال ایران که برای مراسم افتتاحیه به امارات رفته بود درباره درگیری کی روش و برانکو به گفت: در کنفرانس تیم ملی نباید درباره باشگاه صحبت شود. تیم ملی در جام ملتها حضور دارد و باید تمرکز کادرفنی تیم ملی روی بازیها باشد. تیم ملی نتیجه خوبی گرفت و انشالله تا فینال برویم. به نظر من سردار آزمون یا طارمی آقای گل خواهند شد./ فرهیختگان

محسن هاشمی: در مورد علت فوت مرحوم هاشمی به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم

روزنامه ایران در گفتگویی با فرزند ارشد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت سالگرد درگذشت او ، به موضوعات مختلفی پرداخته است:در مورد علت فوت ایشان واقعاً ما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم، نمی‌توانیم بگوییم که شواهد کاملی برای مرگ طبیعی وجود دارد. برخی شواهدی برای مرگ غیرطبیعی مطرح می‌کنند، این فضا شاید به افراطیون دو طرف کمک کند که سوژه ایجاد ابهام و بحران را به دست بیاورند، رسانه‌های بیگانه از یکطرف و دلواپسان از طرف دیگر به این ذهنیت دامن بزنند و بخواهند اهداف سیاسی خود را با ابزار قرار دادن رحلت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی به پیش ببرند.

تومان همتای دلار می‌شود!

برای چهارمین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بحث رفرم پولی مطرح شده که این بار گویا جدی‌تر از دفعات قبل بوده و بر اساس آن قرار است چهار صفر از پول ملی حذف شود. در این صورت ریال به تومان تبدیل می‌شود و هر ۱۰۰ ریال جدید برابر یک تومان خواهد بود؛ تغییری که به نوعی مدل پول ایران را شبیه به دلار خواهد کرد، چون بر این اساس هر تومان همتای یک دلار و هر ریال همتای یک سنت در نظر گرفته می‌شود./ایسنا

درباره فتنه ۹۸ نهادهای امنیتی باید هشدار دهند

عبدالرضا هاشم‌زایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به طرح مباحثی در زمینه فتنه ۹۸، اظهار کرد: یک عده نان این حرف‌ها را می‌خورند. من اصلا این را قبول ندارم، فتنه ۹۸ یعنی چه؟ ریشه‌اش چیست؟ ما در اداره کشور مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم یا نمی‌گذارند مشکلات را حل کنیم، آن وقت چیزی با عنوان فتنه یا شبیه آن را مطرح می‌کنیم.امیدوارم کسانی که این موارد را مطرح می‌کنند از روی تشخیص خودشان برای حفظ منافع ملی این کار را انجام دهند، گرچه فکر می‌کنم اینطور نیست.اگر در این‌باره نگرانی وجود داشته باشد، این نهادهای امنیتی هستند که باید در مورد آن هشدار دهند. من معتقدم نیروهای امنیتی باید در این زمینه فعال شوند و ببینند چه کسانی این موارد را مطرح می‌کنند، از کجا دستور می گیرند و می‌خواهند به چه نتیجه‌ای برسند.ایسنا

یک روزنامه خطاب به واعظی؛ طوری عمل کنید که برای شستن روی شما نیاز به آب و صابون نباشد

روزنامه قانون نوشت : حرکات زیرپوستی سران حزب اعتدال و توسعه همچنان ادامه دارد و مشخص است که این جریان می‌کوشد تا تسویه‌حساب‌هایی را با اصلاح‌طلبان انجام دهد. نکته‌ای را باید به امثال محمود واعظی و سایر افرادی که تفکری این‌چنینی دارند گوشزد کرد که رییس‌ شما که به خاطر طمع به جایگاه‌های حکومتی، مردم را از دست داد و بدنه حامی آن ریزش کرد، شما نیز از تاریخ درس بیاموزید و به گونه‌ای عمل کنید که در آینده برای شستن روی شما نیاز به آب و صابون نباشد. همان‌گونه که در انتخابات‌های مختلف مردم نشان دادند که اگر قرار باشد افرادی را کنار بزنند به راحتی این اتفاق خواهد افتاد این روزها نیز شما در رویه خود تغییر دهید و به گونه‌ای عمل کنید که بتوانید در آینده میان مردم زندگی کنید.قدرت نشان داده است که ماندگار نیست و دست به دست می‌شود بنابراین هزینه‌های گزاف برای این چند روز گذرای دنیا اقدامی عاقلانه نیست. مسئولان ارشد دولتی که ریشه‌دار هستند باید به این فرد و آن‌هایی که با او همفکر هستند تذکر دهند و نگذارند افرادی که جایگاهی در میان مردم ندارند و به خاطر قحط‌الرجال بودن جایگاهی به دست آورده‌اند به گونه‌ای رفتار کنند که این اقدامات و عملکرد به پای همه دولت نوشته شود. حرکات خزنده و زیرپوستی امثال واعظی برگرفته از سیاست‌هایی که آن‌ها برای دوران پسا1400 در پیش گرفته‌اند و کسانی‌که در این باره سکوت کرده‌اند باید بدانند که ولی نعمت آن‌ها مردم هستند و مماشات با خودبرتربینان سیاسی عاقبت‌بخیری برای آن‌ها نخواهد داشت.

واکنش آذری جهرمی به انتشار ویدئوی شکنجه یک دختر در اینستاگرام

وزیر ارتباطات در حاشیه دولت در مورد فیلم شکنجه یک دختر در سیرجان گفت:ويديو آن روز را ديده‌ام. برايم بسيار ناراحت كننده بود و واقعا از شان و منزلت ايراني اين قبيل كارها به دور است. اما موجب خوشحالي است كه با انعکاس این زشتی، ناجا و دستگاه قضایی برخورد به موقعی داشتند. اصولا اصل بر همین است که با توسعه فناوری‌ها، دستگاههای مسئول در برقراری امنیت نیز با به روزرسانی فناوری‌های خود سرعت عمل در برخورد با جرایم را افزایش دهند که بحمدالله توفیقات خوبی داشته‌اند./ جماران
 
واکنش گزارشگر افغانی به گزارش جنجالی بازی ایران-یمن

گزارشگر افغانستانی گفت: من به عنوان یک گزارشگر که آن حواشی پس از گزارش ایران- یمن پیش آمد باید به صراحت بگویم، هیچگونه قصد توهین یا تمسخر نسبت به مردم بزرگوار ایران نداشتم و این مسائل نمی‌تواند در روابط 2ملت خدشه‌ای وارد کند. «امان الله قیصاری» گزارشگر افغانستانی بازی ایران- یمن، در گفتگو با فارس، در خصوص حواشی پیش آمده در گزارش این بازی، گفت: من به عنوان یک گزارشگر فوتبال هیچ قصدی از حرفی که در خصوص سانسور زدم نداشتم و این جمله همان موقع به ذهنم رسید که به تماشاگرانی که از این موضوع بی‌اطلاع هستند، بگویم. وی افزود: فکر می‌کنم گفتن نکات جذاب و جالب توجه کاری است که همه گزارشگران برجسته دنیا از جمله آقای عادل فردوسی و آقای خیابانی نیز آن را در هنگام گزارشگری انجام می‌دهند.

دادستان کل: در بحث شبکه‌های اجتماعی دنبال محدود کردن مردم نیستیم

حجت‌الاسلام منتظریُ دادستان کل کشور تصریح کرد: باید شبکه‌های اجتماعی مدیریت شوند اگر از لحاظ فنی می‌شود کاری کرد که شبکه‌های احتماعی خارجی به مردم آسیب نزند این کار را انجام دهند، نباید به جامعه آدرس غلط داد دستگاه قضایی به دنبال محروم کردن مردم نیست و باید سالم سازی شود و دولت امکانات را در اختیار قرار دهد تا فضای مجازی سالم مورد توجه قرار گیرد. منتظری ادامه داد: وقتی می‌بینیم در کشور ما جوانان آنقدر توانمند هستند که در عرصه های مختلف دنیا را شگفت زده می کنند، آیا این جوانان نمی توانند در ارتباط با ایجاد یک فضای مجازی سالم، فعالیت می‌کنند در حالی که اعتقاد داریم قطعا می توانند.

ما به نمایندگی از خدا و امام زمان در امور مردم دخالت می‌کنیم

حجت الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: هدف اصلاح است اما وقتی با جمعیت انبوه در زندانها مواجه می شویم اهداف قانونی و شرعی تربیت فرد با رعایت کرامت انسانی محقق نمی شود. وی افزود: اصلاح این موارد نیز بر عهده قانونگذار است هرچند همه دستگاههای اجرایی، قانونگذاران و قوه قضاییه نیز باید به وظیفه عمومی خود عمل کنند. وی اظهار داشت: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود./ایرنا

مقایسه ایران و ژاپن از نگاه ایت‌الله مکارم

آیت‌الله مکارم: ژاپن با ۱۲۰میلیون جمعیت ۳۰۰ هزار کارمند دارد و ایران با ۸۰میلیون جمعیت، ۲ و نیم میلیون کارمند دارد؛ وقتی بودجه خرج حقوق شود چیزی برای تولید نداریم. ما انقلاب سیاسی کرده‌ایم ، انقلاب فرهنگی هم تا اندازه‌ای صورت گرفته اما انقلاب اقتصادی نشده.

اسماعیل بخشی با علی مطهری دیدار کرد

فرزانه زیلایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قضایی ایرنا با اشاره به جلسه روز گذشته موکلش (اسماعیل بخشی) با علی مطهری نمایند مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دیروز سه شنبه 18 دی بنا به درخواست وکیل آقای مطهری نشستی با اینجانب و اسماعیل بخشی، در خصوص موضوع اقرارهای موکلم، فشار روحی و اذیت و آزار بدنی در ایام بازداشت، انجام شد. این وکیل دادگستری اضافه کرد: دعوت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از موکلم واکنش به دردنامه انتشار یافته در روزهای اخیر از جانب آقای بخشی بود. زیلابی درباره محتوای صحبت های انجام شده بین بخشی و مطهری حرفی نزد اما تاکید کرد: اظهار نظر وکیل علی مطهری در خصوص پرونده موکلم مانند اظهار نظر سایر اشخاص، مسئولان و افراد دیگر است. مصطفی ترک همدانی وکیل علی مطهری روز گذشته اعلام کرده بود که در پی درخواست اسماعیل بخشی دیدار او با مطهری در مجلس انجام شده و مستنداتی از ماجرا ارائه شده است اما وکیل بخشی معتقد است این دیدار به درخواست وکیل مطهری انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار