مدیر کل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به احیای تالاب هورالعظیم از زادآوری چشمگیر پرندگان در این تالاب خبر داد.
کد خبر: ۷۰۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱ 27 January 2019

مسعود باقرزاده کریمی در این نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد؛ در مورد حق‌آبه تأمینی دریاچه ارومیه گفت: در سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب از سدها به سمت دریاچه ارومیه را رها و حدود ۵۴ درصد تعهدات آبی محقق شد.

وی در مورد وضعیت تالاب هورالعظیم اظهارکرد: در نیمه ابتدایی سال ۹۷ هورالعظیم وضعیت مناسبی نداشت اما خوشبختانه بارش‌های اخیر بی سابقه بوده حتی آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم سرازیر شده و امسال هورالعظیم وضعیت خوبی داشته است به‌طوری که مناطقی از هورالعظیم که در بیش از ۲۰ سال گذشته آبگیری نشده بود، دارای آب شد.

مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به زادآوری پرندگان در تالاب هورالعظیم گفت: خوشبختانه تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان امسال به دلیل وجود آب در تالاب هورالعظیم چشمگیر بوده است.

باقرزاده کریمی در مورد خسارت احتمالی آتش‌سوزی هورالعظیم که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد، گفت: به‌طور قطع آتش‌سوزی اگر عمدی باشد خسارت بار است اما گاهی آتش سوزی برای تالاب‌ها مفید واقع و باعث توالی طبیعی تالاب می‌شود همچنین می‌تواند باعث کنترل جمعیت‌های طغیان کرده و به طور کلی جوان شدن تالاب‌ها شود.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر ۳۵ تالاب ایران در قالب ۲۴ عنوان در ثبت کنوانسیون رامسر قرار دارد، گفت: از این تعداد ۶ تالاب در لیست مونترو قرار گرفته است به این معنا که در وضعیت خاصی به لحاظ حفاظت قرار دارد و حتماً اقدامات لازم برای احیای آن باید انجام شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه در مورد تالاب انزلی با اشاره به وضعیت نامناسب این تالاب گفت: تالاب انزلی نزدیک به ساحل است که از ۱۱ رودخانه تغذیه می‌کند. مشکل اصلی تالاب انزلی انباشت رسوب آلاینده‌ها است که طی چند دهه گذشته بر اثر تخریب بالادست و تغییر کاربری جنگل‌ها انباشته شده و رسوب این تالاب اتفاق افتاده است همچنین ورود آلاینده‌ها و ترکیبات آلی مشکلاتی برای تالاب انزلی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سد لاسک مجوز زیست محیطی گرفته است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت سدهای جدید در حوزه آبریز تالاب انزلی مخالفت دارد.

باقرزاده کریمی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک آب و محیط زیست با حضور وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه نگاه‌ها در مورد ضرورت احیای تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است چون در گذشته این طور تصور می‌شد که تالاب باتلاقی است که نیازی به حضور آن وجود ندارد و باعث هدر رفت آب می‌شود اما خوشبختانه در شرایط حاضر بخش‌های مختلف کشور نسبت به ضرورت حفاظت و احیای تالاب‌ها حساس شده‌اند به طوری که در شرایط حاضر نمایندگانی که زمانی خواستار توسعه کشاورزی بودند امروزه احیای تالاب‌های منطقه خود را مطالبه می‌کنند.

مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد وضعیت تالاب هامون گفت: عمده منابع آبی تالاب هامون در خارج از مرزهای کشور است و وزارت خارجه پیگیر حق‌آبه این تالاب است اما در مورد تالاب گاوخونی باید تاکید کنم که در این حوضه بیش از ظرفیت توان منطقه بارگذاری صورت گرفته است و با بدهی انباشته آب مواجه هستیم. حتی اگر امسال سال خوبی به لحاظ بارشی باشد، به دلیل خالی شدن منابع آب‌های زیرزمینی سال‌های بسیاری طول می‌کشد تا تالاب گاوخونی احیا شود. در زاینده رود نیز وضعیت به این شکل است که ابتدا باید آب‌های مورد نیاز زیرسطحی تأمین و مازاد آن به سمت زاینده رود جاری می‌شود.

وی تاکید کرد: در حوضه آبریز گاوخونی به دلیل توسعه کشاورزی و صنعت همچنین مهاجر پذیری چالش‌هایی به لحاظ توسعه پایدار ایجاد شده است اما باید بدانیم که آب پاشنه آشیل توسعه در کشور ما است. تا کنون نیز بیشترین شوراها و جلسات در سطح دولت و مجلس برای احیای گاوخونی برگزار شده اما به ناچار باید توقعات حوزه صنعت، کشاورزی و حتی شرب را کاهش دهیم تا تالاب احیا شود البته تاکنون اقدامات مثبتی در این حوضه آبریز انجام شده که ممنوعیت برنج کاری و ضرورت استفاده صنایع از آب بازچرخانی شده از جمله فعالیت‌هایی است که برای احیای گاوخونی انجام شده است.

باقرزاده کریمی با اشاره به تشکیل دفتر اکوسیستم‌های تالابی در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور حفاظت و احیای تالاب‌های کشور ستاد احیای تالاب‌ها در حال نهایی شدن است. معاون اول رئیس جمهوری مسئولیت این ستاد را بر عهده خواهد داشت. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دبیر ستاد فعالیت می‌کند البته این ستاد در سطح استانی در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و … برگزار می‌شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار