رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛ استعفای وزیر دادگستری تکذیب شد/با درخواست تأسیس چهل حزب جدید موافقت شده/تاج: در صورت قهرمانی، کی‌روش بهترین گزینه برای ماندن است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۰۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ 27 January 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس بازداشت شده، آزاد شد

استاد جمعیت‌شناسی که چند وقت پیش با اتهام نفوذ بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد. محمود بهزادی، وکیل دادگستری در گفت وگو با ایرنا با اعلام این خبر گفت: من امروز صبح، یکشنبه ۷ دی، به دادسرا مراجعه کردم که دادیار زندان اعلام کرد، خانم چاوشی چند روز است آزاد شده‌اند. آذر ماه امسال فارس خبر داده بود که یک استاد جمعیت‌شناسی از سوی یکی از نهاد‌های امنیتی کشور بازداشت شده است. به گزارش این خبرگزاری، اتهام این استاد جمعیت‌شناس، نفوذ در حوزه کنترل جمعیت بوده است.

صادق خرازی: من کشاورز هستم

صادق خرازی در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: وقتی دولت، دولت مقتدری نباشد، همه طغیان می‌کنند. چرا در زمان جنگ و زمان آقای هاشمی اقتدار داشتیم؟ زمان آقای خاتمی هم شرایط این طور نبود که الان هست؟ قبول کنید که نظارت لازم بر حوزه‌های مثل پتروشیمی، کشاورزی و امثال آن نیست. من کشاورز هستم؛ با وجود اینکه پدرم روحانی است، کشاورز زاده محسوب می‌شوم. کشور هلند ۱۲ درصد بزرگ‌تر از سه استان شمالی ماست. میزان بارش این سه استان هفت تا هشت درصد از استان بیشتر است. از لحاظ اقلیمی هم مثل هم هستند. هلندی‌ها با اقیانوس می‌جنگند که آب کشورشان را نگیرد؛ اما سال گذشته نزدیک ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات داشتند، ولی در استان مازندران ما بحران اشتغال بی داد می‌کند. مسئولین خواب هستند. نمی‌بینند مردم از سیستان و بلوچستان به سمت شمال کشور مهاجرت می‌کنند. نابود کننده اقتصاد، کشاورزی است. اقتصادِ کشاورزی ما یعنی امنیت غذایی مردم. دولت فاقد نظارت بر این حوزه است. سیب زمینی را کیلویی ۵۰۰ تومان می‌فروختند، یک دفعه معاون وزیر، صادرات سیب زمینی را باز می‌کند. با این تصمیم ۲۸ کارخانه سیب‌زمینی که در کشور باز شده بود بسته می‌شد. الان سیب زمینی ۵،۰۰۰ تومان است. به کشاورز که چیزی نمی‌رسد. دلالان مردم را بیچاره کردند. تخم مرغ را یک هفتم قیمتی که در ایران است می‌توان خرید. گوشت را یک پنجم قیمت فعلی باید به مردم داد. چون فاقد مدیریت هستیم، متأسفانه دچار فقر بینش در زمینه اقتصادی شده‌ایم.

با درخواست تأسیس چهل حزب جدید موافقت شده

سیدسلمان سامانی با بیان اینکه خانه احزاب که در دولت گذشته تعطیل شده بود در دولت یازدهم به عنوان یک نهاد تأثیرگذار با ترکیب سه فراکسیون اصلاح طلب و اصولگرا و مستقل در راستای حمایت از توسعه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی راه اندازی شد، اظهار کرد: با همکاری و استقبال گروه‌ها و احزاب تاکنون دفاتر استانی خانه احزاب در چهارده استان کشور فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. وی تدوین شیوه نامه فعالیت جبهه‌های حزبی در دولت یازدهم را در راستای شفاف‌سازی و قاعده‌مند کردن فعالیت‌های سیاسی مهم دانست و بر توجه دولت به این امر تأکید کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید با درخواست تأسیس چهل حزب جدید موافقت شده است که از این تعداد ۲۵ حزب مجوز فعالیت دائم دریافت کرده‌اند و پانزده حزب جدید دیگر ضمن دریافت مجوز فعالیت موقت در حال طی مراحل قانونی و تشکیل دفاتر استانی به منظور دائمی کردن مجوز خود هستند. همچنین سالیانه شصت کنگره حزبی با حضور ناظران وزارت کشور برگزار می‌شود که تغییرات آن‌ها توسط وزارت کشور نظارت و ثبت و در روزنامه رسمی کشور هم منتشر می‌شود.

سه مسئول دیگر در این استان بازداشت شدند

رئیس کل دادگستری البرز از دستگیری دو مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی و یک عضو شورای اسلامی شهر اشتهارد خبر داد. احمد فاضلیان در این باره اظهار کرد: این افراد به اتهام اولیه خیانت در امانت دستگیر شدند. وی گفت: موارد دیگر اتهامی نیز ممکن است وجود داشته باشد که در حال رسیدگی به پرونده هستیم. پیش از این، چند عضو شورا و شهردار سابق شهر اشتهارد هم با اتهام ارتشاء و اختلاس بازداشت شده بودند. در ماه‌های اخیر علاوه بر این موارد، افراد دیگری هم دستگیر شده‌اند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به شهردار اسبق کرج، مدیرکل سابق بنیاد مستضعفان البرز، یکی از مدیران شهری فردیس، معاون اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز، ۲۱ تن از کارکنان شهردار کرج و پنج تن از کارکنان شهرداری ماهدشت اشاره کرد.

تاج: در صورت قهرمانی، کی‌روش بهترین گزینه برای ماندن است

مهدی تاج پس از دیدار با سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان با ابراز رضایت از نتایج کسب شده توسط ملی پوشان فوتبال ایران اظهارداشت: خوشبختانه نتایج بازی‌های مقدماتی و نتایج دو بازی حذفی در جام ملت‌های آسیا بسیار راضی کننده بود. تیم ملی شرایط بسیار خوبی دارد و همانطور که مشاهده کردید تیم در سی دقیقه ساعت نخست همه بازی‌ها نتایج خوبی را رقم زده است و بچه‌ها با اقتدار مسابقات را پیگیری کردند. در صورت کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، کی‌روش بهترین شانس برای ماندن است.

واکنش ناجا به شایعه ارتباط گرانی گوشت به ناجا

سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از صبحت‌های خود با انتقاد از التهاب‌ها و شایعات مطرح در مورد گوشت، خاطرنشان کرد: برخی از دشمنان و افراد ناآگاه به این شایعه دامن زدند که با قحطی گوشت مواجه هستیم. در حالی که چنین مسأله‌ای مطرح نبود، ضمن این که ما به این شایعات ورود کردیم چرا که استرس و نگرانی جامعه نیز برای ما هم مهم بود، اما گفتند که افزایش قیمت گوشت به ناجا ارتباط دارد، این چه حرفی است که زده است. اگر تولید دام کاهش یافته و یا موارد دیگر ارتباط آن با ناجا چیست؛ ضمن این که ناجا قاطعانه با قاچاق برخورد می‌کند.

خبر استعفای سیدعباس صالحی تکذیب شد

همایون امیرزاده، مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبر استعفای سیدعباس صالحی را تکذیب کرد. همایون امیرزاده، مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص انتشار خبری مبنی بر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمت خود استعفا نداده و خبری را که در این باره منتشر شده است، تکذیب می‌کنم. برخی رسانه‌ها امروز خبری منتشر کرده بودند، مبنی بر اینکه سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمت خود استعفا و نامه استعفایش را تقدیم رئیس جمهور کرده است.

جلسه استاندار خوزستان با مسئولان قوه قضاییه درباره اسماعیل بخشی

هفته گذشته و در پی انتشار مستند «طراحی سوخته» از برنامه ۲۰:۳۰ که مدعی ارتباط اسماعیل بخشی و سپیده قلیان با گروه‌های خارج از کشور می‌شد، خبر بازداشت این دو فعال کارگری در رسانه‌ها منتشر شد. حالا غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان درباره وضعیت این دو می‌گوید: این دو فرد در اختیار دستگاه قضایی هستند و اطلاعاتی درباره جزئیات وضعیت آن‌ها ندارم، اما امروز عصر جلسه‌ای با مسئولان مربوطه داریم و جزئیات را پیگیری خواهم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فعلی کارگران هفت‌تپه و پرداخت حقوق ماهانه‌شان نیز، توضیح می‌دهد: وضعیت کارگران و کارخانه به حالت عادی بازگشته و در حال حاضر حقوق‌ها طبق روال پرداخت می‌شود. استاندار خوزستان درباره اخباری مبنی بر اعتراض گروهی از کارگران هفت‌تپه نسبت به بازداشت بخشی می‌گوید: هیچ موردی در این باره نداشته‌ایم. بخشی، قلیان و چند تن دیگر از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در پی چند هفته اعتصاب و اعتراض به خصوصی‌سازی و عدم پرداخت حقوق ماهیانه خود، ۲۷ آبان سال جاری بازداشت و ۲۱ آذر آزاد شدند.

هزار نفر برای ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرکات ثبت نام کردند

رئیس کل گمرک از ثبت تقاضای ۱۰ هزار تن برای ترخیص حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار خودروی متوقف در گمرک و مناطق آزاد خبر داد و گفت:۱۰ هزار نفر برای این خودرو‌ها ثبت نام کرده اند که در صدد هستیم، مشکل این افراد نیز حل شود. البته این اتومبیل‌ها در مناطق آزاد است و یا این خودرو‌ها ترخیص و یا مرجوع و یا متروکه خواهد شد. / خبرآنلاین

اعضای کارگزاران جایگاهی در دولت ندارند

علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: بعضی اعضای حزب اعتراض داشتند و می گفتند ما در دولت احمدی ‌نژاد فلان جایگاه را داشتیم، اما الان که دولت روحانی آمده حتی این جایگاه را هم از ما گرفته‌اند. آقای کرباسچی هم می گفت: ما قرار نیست برای کسی پست از دولت بگیریم. حزب کارگزاران به هیچ وجه هیچ توصیه‌ ای را برای کسی نکرده و هیچ جایگاهی هم در دولت نداشته است. اگر جهانگیری در جایگاه معاون اولی رئیس‌جمهور قرار دارد، به دلیل صلاحیت‌ های شخصی خودش بوده، نه موقعیت حزبی ‌اش. /مهر

چرا باید با مردم رو راست باشیم؟

مهران کرمی و احمد طالبی‌نژاد پس از صحبت‌های رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری از وضعیت رسانه‌ها در زمانه تحریم می‌گویند. مهران کرمی مدیریت روزنامه «همشهری» می‌گوید: مدیریت رسانه‌های رسمی کشور دچار اختلال شده است. در حال حاضر رسانه‌های غیر رسمی، مجازی و غیر کلاسیک توانسته‌اند جای رسانه‌های معتبر کلاسیک را بگیرند. باید به صحبت‌های رئیس جمهور توجه شود و مشکل ما هم همین چیز‌هایی است که ایشان می‌گویند. احمد طالبی‌نژاد، منتقد، نویسنده و مستندساز در رابطه با وضعیت رسانه‌ها در دوران تحریم می‌گوید: در شرایط بحرانی بهترین عملکرد این است که با مردم روراست باشند. رسانه‌ها باید به مردم بگویند که چه خبر است. آنان باید بگویند در آینده چه اتفاقی می‌افتد. / خبرآنلاین

درآمدزایی ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری کی‌روش برای فوتبال ایران

در صورتی که کارلوس کی روش تیم ملی فوتبال ایران را به عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برساند درآمدزایی او طی ۸ سال حضور در ایران برای فدراسیون فوتبال به ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار خواهد رسید. مجموع درآمد‌های فدراسیون فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۴، ۹.۵ میلیون دلار بوده است. برای جام جهانی ۲۰۱۸ هم عددی که به فدراسیون فوتبال تعلق گرفته است یا می‌گیرد، ۸ میلیون دلار است و حالا هم قهرمانی در جام ملت‌ها می‌تواند ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای فدراسیون فوتبال ارزآوری داشته باشد. با این آمار و ارقام قطعا می‌توان گفت: میزان درآمد‌های کارلوس کی روش بی شک دستمزد او را پوشش داده است. دو حضور در جام جهانی و کسب نتایج آبرومندانه در برابر تیم‌های بزرگ جهان از جمله آرژانتین، اسپانیا و پرتغال از جمله افتخارات او در فوتبال ایران بوده است. هر چند قهرمانی در جام ملت‌ها می‌تواند درخواست‌ها برای ادامه حضور وی در تهران را افزایش دهد. / ورزش سه

روسیه هم خواستار خروج ایران از سوریه است!

به گزارش تایمز آو اسرائیل، یو آو گالانت، از اعضای حزب لیکود رژیم صهیونیستی و وزیر مهاجرت این رژیم به دنبال اظهارات نتانیاهو مبنی بر درخواست از آمریکا برای حفظ نیروهایش در التنف، گفت که رژیم صهیونیستی برنامه دارد نیرو‌های ایرانی در سوریه را از این کشور بیرون براند. وی درباره مواضع مشترک رژیم صهیونیستی و روسیه درباره مسائل سوریه مدعی شد: اسرائیل و روسیه دغدغه مشترکی برای بیرون راندن ایران از سوریه دارند. /ایرنا

انتساب اشتباه یک شعر معروف به فردوسی در کتاب‌های درسی

محسن احمدوندی، از دبیران زبان و ادبیات فارسی، در یادداشتی که اخیراً توسط خبرنامه گروه آموزش زبان و ادب فارسی فرهنگستان زبان منتشر شده، به انتساب اشتباه یک سروده معروف به فردوسی در کتاب ادبیات فارسی پایه نهم پرداخته است. در مقاله حاضر با استفاده از منابع متعددی ثابت می‌کند که سروده «چو ایران نباشد تن من مباد» از فردوسی نیست. یادداشت او به این شرح است: ورود مطالب جعلی و غیر مستند به کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر به یکی از آسیب‌های جدی آموزش و پرورش بدل شده است. /تسنیم

هزار میلیارد تومان رانت ارزی ایجاد شد

راغفر با انتقاد از گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را منتشر کرده است که بر این اساس، دولت امسال ۲۱ میلیارد دلار برای ارز خواهد داشت که ۱۴ میلیارد دلار آن برای کالا‌های اساسی اختصاص داده می‌شود. اما منطق این گزارش در این استوار است که چون فساد وجود دارد و دولت توان نظارت کافی بر ارز‌های تخصیص یافته را ندارد، این منابع به مسیر‌های دیگر منحرف می‌شود، به طوری که از ۱۱ میلیارد دلار کالای ارز تخصیص یافته برای کالا‌های اساسی در ۹ ماهه اول بسیاری از کالا‌ها به کشور برنگشته یا کالا‌های دیگری وارد شده و یا اگر وارد شده مجددا به کشور‌های دیگر صادر شده است. همچنین کالا‌های وارد شده هم نه با ارز ۴۲۰۰ تومان بلکه با ارز بازار آزاد محاسبه شده است. در این سه دهه حاکمیت سیاست‌های نئولیبرالی همواره شاهد بودیم، برای جااندازی سیاست‌ها همواره آمارسازی می‌کنند، باز نیز این گونه است و این افزایش تنها ۶ درصدی جای بحث دارد. چه سهمی برای کالا‌های اساسی در نظر گرفتند؟ سهم دارو یا گوشت چگونه محاسبه می‌شود؟ فرض اساسی در این گزارش یک نقد خیلی جدی به وجود دولت است؛ هرچند در آن مستقیم ذکر نشده است اشاره شده، چون دولت نمی‌تواند فساد را کنترل کند و نظارت بر مسیر‌ها و کانال‌های ارز تخصیص یافته ندارد، بیاییم عملا مردم را تنبیه کنیم. وی با ابراز ناامیدی از عملکرد سه قوه گفت: کسانی که غارت و چپاول می‌کنند، حتما ما را «هو» خواهند کرد یا گوش خود را می‌گیرند تا نشنوند و این گروه در دولت هم نفوذ دارند؛ بنابراین هیچ انتظاری از دولت نداریم و بنده به صراحت اعلام می‌کنم انتظار داریم رهبری خود دخالت کند. /ایلنا

احتمال جدایی یکی از وزرا از دولت

امروز خبر‌هایی از برکناری یک وزیر در کابینه دولت روحانی منتشر شد؛ یک عضو هیأت رئیسه که خواست نامش فاش نشود، گفت: به احتمال زیاد آوایی وزیر دادگستری از کابینه دولت روحانی می‌رود. اسدالله عباسی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داد که زمزمه‌هایی درباره تغییر در یکی از وزارتخانه‌های دولت شنیده می‌شود، ولی تاکنون دولتی‌ها نام این وزارتخانه را اعلام نکردند. یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که نخواست نامش فاش شود، در همین زمینه در گفت وگو با اعتمادآنلاین با تأیید اظهارات عباسی، گفت: بنا بر صحبت‌های صورت گرفته، به احتمال ۹۰ درصد یکی از وزرای دولت از جمع کابینه جدا خواهد شد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین تأکید کرد: بر اساس صحبت‌های صورت گرفته، علیرضا آوایی، وزیر دادگستری از جمع دولتی‌ها جدا خواهد شد. این نماینده مجلس درباره دلیل این مسأله نیز گفت: موضوع به عملکرد وزیر دادگستری و نارضایتی شخص رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه باز می‌گردد. مراجع رسمی تا این لحظه این مسأله را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند، ولی شنیده‌ها از بهارستان حاکی از آن است که همزمان با معرفی نمکی به عنوان وزیر بهداشت، وزیر دیگری نیز به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد شد تا جمع تغییرات کابینه در سال جاری به ۶ عدد برسد.

واکنش وزیر احمدی‌نژاد به جشن تولد جهانگیری در کاخ سعدآباد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم به جشن تولد معاون اول رئیس‌جمهور در کاخ سعدآباد واکنش نشان داد. سیّد محمّد حسینی نوشت: جناب فرمانده اقتصادی دولت که با برجام، امید بستن به غربی‌ها و برنامه‌های غلط اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم را مضاعف و اشک طبقات ضعیف و متوسط را درآورده‌اید، لطفاً با نمایش جشن تولد و ادا و اطوار‌های مرفهان بی‌درد، نمک به زخم مردم گرفتار نپاشید.

استعفای وزیر دادگستری تکذیب شد

وزرارت دادگستری خبر موافقت رئیس جمهور با استعفای وزیر دادگستری از سمت خود را تکذیب کرد. مسئول روابط عمومی وزارت دادگستری در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار شبکه خبر، استعفای وزیر دادگستری و موافقت رئیس جمهور با این استعفا را تکذیب کرد و گفت: وزیر دادگستری در دفتر محل کار خود حضور دارد و در حال انجام ملاقات‌های مردمی است.
گفتنی است، روز گذشته نعمتی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود که رئیس جمهور با استعفای آوایی وزیر دادگستری از سمت خود موافقت کرده است. وی اللهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت و رئیس فعلی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس را گزینه اصلی پیشنهادی اعلام کرده بود.

 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
با سلام
از وزیر کشاورزی واقعا" جای تقدیر و تشکر دارد که خدا را شکر می کند گوشت هست ولی اگر کسی توان مالی برای خرید گرانی گوشت ندارد چه به من .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار