نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با ۲۲۹ ‌رای موافق و ۲۵ ‌رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ ‌نماینده حاضر به سعید نمکی رای اعتماد دادند.

روحانی وارد مجلس شد

حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، روحانی را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کردند.

اسامی نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان اسامی نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌ها و صلاحیت «سعید نمکی» وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

بر این اساس، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز و حسین مقصودی نماینده سبزوار به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت سخنرانی خواهند کرد.

همچنین علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان و مهدی فرشادان نماینده سنندج به عنوان موافق برنامه‌های سعید نمکی سخنرانی می‌کنند.

هر یک از نمایندگان موافق و مخالف 15 دقیقه فرصت دارند در صحن علنی مجلس صحبت کنند، البته این نمایندگان می‌توانند تمام یا بخشی از فرصت 15 دقیقه‌ای خود را به نماینده دیگری بدهند.

 

 ۹۸درصد مجمع عمومی فراکسیون امید به «نمکی» رای مثبت دادند

نشست مجمع فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان برگزار شد.

در این جلسه ابتدا سعید نمکی برنامه‌های خود را برای وزارت بهداشت ارائه کرد و سپس نوبخت رئیس کمیته بهداشت و درمان نتیجه بررسی‌های این کمیته در مورد وزیر پیشنهادی را مطرح کرد.

همچنین تعدادی از نمایندگان نیز در این جلسه سوالات و دغدغه‌های خود در حوزه بهداشت و درمان را مطرح کردند و بعد از آن رای‌گیری انجام شد که ۹۸درصد نمایندگان حاضر به نمکی رای مثبت دادند و حمایت خود را از وی را اعلام کردند.

سخنان رییس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت

حسن روحانی در این جلسه در دفاع از سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت گفت:

* همه می‌دانیم که سلامت و بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها و توریسم سلامت دارای اهمیت است. انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی در بخش سلامت داشته است.

* قبل انقلاب کل پزشکان کشور ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که ۶ هزار نفر از آنها پزشکان خارجی بودند. در تخصص‌های مختلف، نیازمند دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم. به جای ۱۴ هزار پزشک امروز ۱۴۰ هزار پزشک خدمت می‌کنند و ۶۱۰۰ نفر ورودی دانشجوی پزشکی داریم.

*جمعیت از ۳۶ میلیون نفر به ۸۲ میلیون نفر رسیده است، اما آمارها در بخش بهداشت و درمان ده، دوازده و یا پانزده برابر شده است. حرکت ما در این زمینه حرکت صحیحی بوده است. البته این بدان معنا نیست که در بخش سلامت، اشکالی نداریم، بلکه ضعف و اشکال داریم اما در مقایسه با چهل سال پیش، پیشرفت کشور قابل ملاحظه است.

*در سال ۵۶ و ۵۷ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور، خدمت می‌کردند، ۱۴ هزار و ۷۰۰نفر بودند که از این آمار ۶ هزار نفر، پزشکان خارجی بودند و نیمی از بخش بهداشت و سلامت و درمان ما در بخش پزشک عمومی یا تخصصی وابسته به پزشکان خارجی بود.

*یکی از افتخارات بزرگ نظام، طرح تحول سلامت است. قبل از انقلاب برای بسیاری از عمل‌های جراحی بیمار مجبور بود به خارج برود؛ اما الان برعکس شده است.

*نیمی از بهداشت و سلامت و درمان کشور در بخش پزشک عمومی یا تخصصی به پزشکان خارجی وابسته بود.

*دکتر قاضی زاده هاشمی نقش بسیار ارزشمندی در اجرای طرح تحول سلامت داشت. امیدوارم در کنار این طرح نام دکتر هاشمی ماندگار بماند. تاسف من در دولت دوازدهم این است که ایشان نتوانست تا پایان کار با ما همراه باشد

*اصرار من این است که مجلس وزارت تجارت و بازرگانی را از صنعت جدا کند. اگر می‌خواهیم برای مردم خرید اجناس کمتر معطل شوند راه دیگری وجود ندارد مگر این که وزارت بازرگانی تشکیل شود. در غیر این صورت مشکلات در این بخش ادامه پیدا می‌کند. این مشکل برای همه مردم است و من از همه شما نمایندگان خواهش می‌کنم تا وزارت بازرگانی از صنعت مستقل شود.

*در کشورهای پیشرفته جراح خود مریض را به دستشویی می‌برد، زخمش را می شورد و .. اما پزشکان ما فکر می کنند که تافته جدابافته هستند

*امروز نیز ما در کشور پزشکان مخلص و ایثارگر کم نداریم، البته افراد کمی وجود دارند که همه ویژگی هایشان مطلوب جامعه نیست، اما پزشکان قشر مومن، فداکار و مورد احترام جامعه ما بوده و از گذشته این رسم بود که ما به عالمان، دانشمندان و پزشکان احترام می گذاشتیم و این یکی از اخلاق های شایسته و درست مردم عزیز و بزرگ سرزمین ما است.

*از نمایندگان و هیات رئیسه مجلس به دلیل تصویب ۴ لایحه علیه پولشویی و حمایت از تروریست تشکر می کنیم و این اقدام به عنوان یک کار مهم مجلس و دولت در تاریخ ثبت می شود. ۲ لایحه از این ۴ لایحه نهایی شده امیدواریم ۲ لایحه دیگر نیز نهایی شود، تکمله ای را به عنوان ۲ فوریت تقدیم مجلس کرده ایم که به دست شما تصویب می شود تا بتوانیم برای روان سازی مبادلات مالی، بانکی و خارجی دست مسئولین را بازتر کنیم.

*مخارج پزشکی برای بیماران به زیر ۱۰ درصد و در روستاها به زیر ۵ درصد رسیده و همچنین در این طرح سلامت را به منزل، مسکن و زندگی مردم نزدیک و نزدیک تر کرده ایم.

*در اوایل انقلاب نیاز داشتیم بسیاری از بیماران برای عمل های خود به خارج از کشور بروند، امروز این موضوع برعکس شده و در خارج از کشور توریسم سلامت داریم و حتی بسیاری از بیماران ایرانی که در خارج از کشور و آمریکا زندگی می کنند به ایران می آیند و عمل جراحی خود را انجام می دهند. دلیل آن ها اطمینان آن ها به پزشک و جراح ایرانی بیشتر است.

*افتخار می کنیم اگر در آغاز انقلاب اسلامی ۲۵ درصد داروها در داخل تولید می شد امروز ۹۵ درصد در داخل تولید می شود و می توانیم صادرکننده دارو در منطقه باشیم.

*پس از بررسی های لازم مشخص شد کیفیت آب آشامیدنی یکی از کارخانجات معروف از آب آشامیدنی شهری تهران هم کمتر بود. وزارت بهداشت باید در حوزه هایی مانند آب، روغن و سایر مواد غذایی رده بندی در نظر بگیرد.

*متاسفانه اگر پزشکی پس از تشخیص برای بیمار دارو ننویسد یا کم بنویسد، عنوان می شود که آن پزشک سواد ندارد، و در واقع اگر پزشکی داروی زیاد بنویسد، پزشک خوب محسوب می شود، بنابراین تحول در فرهنگ نیاز است که برای این امر باید از صداوسیما، رسانه ها و فضای مجازی استفاده شود. امروزه هشتک های زیادی در فضای مجازی وجود دارد که باید برای مبارزه و جلوگیری از تجویز داروهای بی مورد هشتگ بسازیم.

*نمکی و جهرمی قول داده اند تا از اوایل سال آینده موضوع سلامت الکترونیک را آغاز کنند که در ابتدا در چند استان عملیاتی می شود.

*دکتر نمکی پیشنهاد شخص دکتر هاشمی نیز بود و برای انتخاب ایشان با بخش های مهم مشورت کردیم، همچنین سوابق نمکی در جهاد سازندگی، جنگ، اداره دانشگاه، فرهنگستان، معاونت وزارت بهداشت و در بخش های داروسازی در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

*متاسفانه در ایران پزشکان به گونه ای تربیت می شوند که تزریق آمپول را کسر شان خود می دانند و برای تعویض پانسمان و تزریقات پرستار را صدا می کنند در حالی که در کشورهای دیگر این کارها از سوی جراح انجام می شود لذا باید دانشگاه های پزشکی متحول شوند.

*امیدواریم با رای اعتماد خود از وزارت بهداشت حمایت کرده و انرژی به این وزارتخانه برای طی مسیر خود بدهید و وزیر و معاونان وی را در حوزه پزشکی و سلامت همراهی کنید.

رئیس‌جمهور جلسه علنی مجلس را ترک کرد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که صبح امروز برای دفاع از سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت به مجلس آمده بود، پس از ۴۰ دقیقه دفاعیات خود از وزیر پیشنهادی بهداشت، دقایقی به سخنان اولین مخالف وزیر پیشنهادی گوش کرد و با همراهی تعدادی از نمایندگان جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

پس از سخنرانی رئیس جمهور تعدادی از نمایندگان دور جایگاه حلقه زدند و به طرح مسائل مختلف پرداختند.

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت همچنان با صحبت‌های مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی ادامه دارد.

 

مخالف وزیر پیشنهادی: آقای روحانی در اندیشه رفع مشکلات معیشتی مردم باشند/ چرا یک بیمار ۳ بار به اتاق عمل برده می‌شود؟

محمدحسین فرهنگی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در دفاع از سعید نمکی گفت: انتظار می‌رفت آقای روحانی به جای مطرح کردن درخواست بزرگتر شدن دولت در اندیشه رفع مشکلات معیشتی مردم بودند و اگر قرار بود از موضوع دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت خارج شوند، بهتر بود در خصوص بازار ارز، سطح قیمت‌ها مایحتاج عمومی و تمام مواردی که مورد نیاز جامعه است، سخن می‌گفتند.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید اعلام کند که چه پیش‌بینی‌هایی برای رفع مشکلات مردم در حوزه درمان دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب توصیه‌ای به بخش سلامت داشته‌اند مبنی بر آن که بکوشید بیمار و اطرافیان جز رنج بیمار دغدغه دیگری نداشته باشند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا وضعیت بهداشت و درمان کشور در حال حاضر اینگونه است، آیا صحیح است به خاطر تجهیزات جزئی یک بیمار ۳ بار به اتاق عمل برده شود و به دلیل نبود تجهیزات به تخت خود بازگردانده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه بیماری با کپسول اکسیژن داخل فضای MRI شده و با انفجار کپسول با وضعیت فجیعی از دنیا رفته است، اظهار کرد: بودجه بخش بهداشت و درمان از ۱۲ هزار میلیارد به ۳۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که در واقع بیش از ۳ برابر افزایش داشته، آیا این ۳برابر شده آثار خود را در جامعه بر جای گذاشته است، آیا شاهد بهبود شرایط در حوزه بهداشت و درمان بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه کنترل کیفیت غذا به شکل نادرست در کشور انجام می‌شود، تاکید کرد: دسترسی مردم به پروتئین‌های مورد نیاز پایین است و بیماری های قلب، عروقی و فشار خون که در کشور شایع شده است عمدتاً ریشه در تغذیه دارد، لذا وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید عنوان کند که برای اصلاح این ایرادها چه برنامه‌هایی دارد.

فرهنگی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برنامه‌های شما در طرح تحول سلامت که با ادعاهای فراوانی ایجاد شد اما آثار کمی داشت، چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: خرید تجهیزات پزشکی برای عده‌ای بهشت مالی شده است لذا آقای نمکی که به پاکدستی شهره است باید مافیای دارو و تجهیزات را مدیریت، قانون را اجرا و نظام ارجاع و پزشک خانواده را تعیین تکلیف کند.وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان باید برای رفع آلام و کاهش مشکلات مردم، بکارگیری مدیران پاکدست که تمام انرژی خود را صرف بهتر شدن شرایط می‌کند، گام‌های مهمی بردارد.

 

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت: توصیه شده بود مردم جز غم بیماری غم دیگری نداشته باشند

علی نوبخت که در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن می‌گفت، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ در شرایطی که سمت‌های مختلفی در فرهنگستان علوم پزشکی، نظام پزشکی و دانشگاه شهید بهشتی و برخی جاهای دیگر داشتم، در اعتراض به گروگان‌گرفتن اجساد مردم از کارها کناره‌گیری کردم. مردم مستضعف به بیمارستان می‌آمدند و به آنها می‌گفتند تا پول ندهید بستری نمی‌شوید. این در حالی است که توصیه شده بود مردم جز غم بیماری غم دیگری نداشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، افزود: هدف این طرح بسیار خوب است و ما باید تلاش کنیم این کشتی از امواج خروشان به ساحل نجات برسد اما شرطش این است که اصول علمی مورد قبول سازمان‌های بین‌المللی را رعایت کنیم. این کشتی در حال حرکت است. کاپیتان آن گفت سوختی که دارم کافی نیست و ممکن است ما را به هدف نرساند. از طرفی کاری که به راه افتاده را نمی‌شود وسط راه رها کرد، لذا کاپیتان کشتی دارد عوض می‌شود.

نوبخت الکترونیکی شدن پرونده سلامت را جزو برنامه‌های وزیر بهداشت عنوان کرد و گفت: در این صورت در مصرف دارو و نسخه‌نویسی هم صرفه‌جویی می‌شود و امیدوارم با توجه به این‌که سه فراکسیون مجلس  به ایشان رای دادند آقای نمکی بتوانند رای اعتماد بالایی از مجلس شورای اسلامی کسب کند.

 

مخالف با وزیر پیشنهادی: از این دولت به عنوان ضعیف‌ترین دولت یاد می‌کنند/ منابع به جیب پزشکان روان شده است

حسین مقصودی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: بی‌انصافی است اگر ضمن بیان انتقادات جدی به دولت تدبیر و امید، از خوبی‌های آن نیز نگوییم؛ در دولت اول کنترل تورم زبانزد خاص و عام بود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور گفت که حیف آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی رفت و تا پایان دولت در کنار ما نبود. این موضوع سوال ما نمایندگان نیز است که باید آقای روحانی و نوبخت به آن پاسخگو باشند، گفت: همه نمایندگان مردم، کسانی که آقای نمکی را می‌شناسند، می‌دانند ایشان به پاکدستی، تخصص در عملکرد زبانزد خاص و عام هستند، چه تضمینی وجود دارد رئیس جمهور و آقای نوبخت این نیرو را نیز نسوزانند.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس با اشاره به اینکه این روزها از طرح تحول سلامت مردم ناراضی هستند زیرا دولت به برنامه‌ها نگاه عملی ندارد، اضافه کرد: اگر نگاه بنیادی وجود داشت باید منشا بیماری‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت نه درمان آن، منشا بیماری‌های امروز سوء تغذیه است که برخلاف نظر رئیس جمهور اکثر مردم فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و بیمه‌ها شامل تمام داروها نمی‌شوند.

مقصودی با بیان اینکه همه می‌دانند علت کنار رفتن آقای هاشمی اختلافات درونی دولت است، بخشی از اعضای دولت مخصوصاً آقای نوبخت معتقد بودند هاشمی بیش از دخل دولت خرج می‌کند، تصریح کرد: چند ده هزار میلیارد تومان بدهی به بیمارستان‌ها آنها را به مرز ورشکستگی برده و دولت‌های آینده را رنج می‌دهد، با افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه پزشکی منابع به جیب پزشکان روان شده است.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: وضع اقتصادی، معیشت، صنعت و کشاورزی را رها کرده‌ایم و برخی افراد به نام خصوصی‌سازی، خصوصی خواری کرده‌اند.آقای رئیس جمهور آیا می‌توان جلوی دخالت‌های نوبخت را بگیرید و از برنامه‌های آقای نمکی حمایت کنید، چرا پشت تریبون اطلاعات دروغ آقای نوبخت را اعلام می‌کنید، مردم به این آمارها می خندند، شما همواره از دفترچه بیمه رایگان صحبت کرده‌اید اما می‌دانید این دفترچه دیگر صادر نمی‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه آقای رئیس جمهور آیا خبر دارید با فروش اوراق مشارکت چه چالشی برای دولت‌های بعدی ایجاد می‌کنید، خاطر نشان کرد: روستاییان اگر از ساعت ۲ بعد از ظهر به بعد بیمار شوند باید تمامی هزینه‌ها را پرداخت کنند، دولت‌های آینده از این دولت به عنوان ضعیف‌ترین دولت یاد می‌کنند.

 

موافق با وزیر پیشنهادی: برنامه های وزیر پیشنهادی با قوانین و اسناد بالادستی مطابقت دارد

سیدمهدی فرشادان در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موافقت با او گفت: نمکی تخصص، صداقت، راستگویی، سازماندهی، انتقادپذیری، توانایی لازم را داراست.خوشحال هستیم فردی می خواهد سکان وزارت بهداشت را برعهده بگیرد که در بودجه دخل و تصرف داشته و در مقام بودجه نویسی و اجرا تبحر داشته و همچنین نسبت به سیاست و اقتصاد سلامت اطلاعات کافی دارد.

فرشادان ادامه داد: در حقیقت وزیر را در مقام پاسخگویی قرار داده، حفاظت مالی وکاهش پرداختی ها از جیب مردم، دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت و کاهش خطر مرگ زودرس و بیماری های غیرواگیر از جمله برنامه ها و اهدافی هستند که مطابق این برنامه ها وزارت بهداشت باید با همراه نمودن سایر دستگاه های مرتبط در سال های باقیمانده از دولت آن ها را محقق کند.

فرشادان ادامه داد: برنامه ای که امروز از سوی نمکی ارائه شده چه در سطح اجرایی و راهبردی و عملیاتی علاوه بر جهت گیری در راستای حل مشکلات موجود مستند برنامه ششم توسعه کشور و سیاست های کلی سلامت است و این بدان معنا است که وزیر پیشنهادی اجرای قانون را پذیرفته و باور داشته و سپس خود را در مقام پاسخگویی به مجلس در قبال اجرای قانون قرار داده است.

 

سلیمی در دفاع از برنامه‌های نمکی :وزیر پیشنهادی بهداشت فردی پاک دست است
علیرضا سلیمی در دفاع از برنامه های سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر نمکی فردی پاک دست است و علیرغم اینکه در سطوح کلان مدیریتی مسئولیت های زیادی داشته تاکنون لکه سیاهی در پرونده اش نبوده است.

وی با اشاره به ویژگی تعارض منافع در برخی افراد اظهار کرد: با توجه به اینکه دکتر نمکی مسئولیت و منافعی در بخش خصوصی ندارد می تواند به خوبی از مسئولیت اجتماعی خود برآید و آزادانه و با حریت تصمیم گیری کند؛ متاسفانه برخی از وزرا و مسئولان به دلیل اینکه همزمان مسئولیت اجرایی داشته و منافعی در بخش خصوصی داشته، از حریت لازم برخوردار نیستند.

 

ساداتی‌نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت: نمکی مدیر گلخانه‌ای نیست 

سیدجواد ساداتی نژاد در جریان بررسی صلاحیت سعید نمکی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موافقت با وی به برنامه‌های نمکی اشاره کرد و گفت: وزیر پیشنهادی اصل برنامه‌های خود را بر پیشگیری گذاشته است و درمان در درجه دوم قرار دارد که اگر همین تمرکز در طرح تحول سلامت انجام می‌شد، شاهد هزینه‌های زیاد درمان نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه بیمار نباید غیر از رنج و درد بیماری، رنج دیگری داشته باشد، اظهار کرد: نمکی به اقتصاد مقاومتی توجه دارد، همچنین در سوابق کاری وی، جهاد سازندگی به چشم می‌خورد که به معنای مدیریت و نگاه جهادی است چنانچه در دفاع مقدس نیز حضور داشت.

ساداتی نژاد در ادامه با اشاره به سابقه نمکی در معاونت وزارت بهداشت و معاونت بودجه بیان کرد: نمکی مدیر گلخانه‌ای نیست و مراحل مدیریت را یکی پس از دیگری طی کرده است، همچنین سررشته وی در حوزه بودجه باعث می‌شود مدیریت و انضباط مالی داشته باشد که هزینه مازاد را در طرح تحول به حداقل برساند. نمکی برای دوران تحریم نیز در حوزه درمان برنامه دارد و از همکاران می‌خواهم که به ایشان اعتماد کنند.

 

نمکی در دفاع از خود: توجه جدی به توسعه بیمه همگانی/ هیچ مصوبه ای را بر زمین نخواهم گذاشت

سعید نمکی، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست علنی امروز مجلس، در دفاع از عملکرد و برنامه های خود از حمایت نمایندگان به ویژه فراکسیون ها سپاسگزاری کرد و گفت: بسیار خرسندم که پس از سال ها این توفیق را به من داد که مورد اعتماد رئیس جمهور باشم و من را به عنوان وزیر بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

وی افزود: اولین سوال نمایندگان درباره این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟، طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. در جریان تامین منابع مالی و هدایت‌های آن هستم معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود، نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم. این طرح را ادامه می‌دهیم اما این طرح نواقصی دارد که باید به جنبه‌های اقتصادی آن با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با اشاره به اقدامات قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: اقداماتی همچون ایجاد زیرساخت‌ها اعم از بیمارستان‌ها، فضاهای درمانی در نقاط مختلف کشور و غیره را انجام داده اما تمامی پروژه‌ها را اجرا کرده و هیچ مصوبه‌ای را بر زمین نخواهیم گذاشت.

نمکی با بیان این‌که در بخش درمان، توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، در دسترس قرار گرفتن پزشک از راه دور و تقویت مشارکت بخش خصوصی از اولویت‌های بنده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است. ما سعی می‌کنیم با منطقی کردن هزینه‌ها و پرداخت‌ها از ارائه‌ خدمات به خصوص خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار کمک کنیم.

وی در مورد برنامه‌هایش در بخش دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: اولین گام ایجاد شفافیت در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی است. چرا در شرایطی که 97 درصد از داروها تولید داخل است 550 میلیون دلار ارز می‌برد از طرف دیگر سه درصد مربوط به واردات داروست اما آنها 1.4 میلیارد دلار ارز استفاده می‌کنند. بنده بعد از سرپرستی وزارت بهداشت، معاونت غذا و دارو را عوض کردم و بلافاصله دستور دادم که این وضعیت شفاف شود تا بتوانیم تولید دارو با قیمت مناسب باشد چون واردکنندگان وضعیت نامناسبی را به وجود آورده‌اند.

نمکی اصلاح نسخه‌نویسی و حرکت به سمت تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر بخش‌هایش عنوان کرد و گفت: باید به دنبال آموزش جامع‌محور باشیم، چون ما طبیب تربیت می‌کنیم و حکیم پرورش نمی‌دهیم. کسانی که تنها از روی کتاب می‌توانند طبابت کنند این‌که تخت‌های بیمارستانی با این همه مشکل مواجهند، چون ما آموزشیار بهیاری تربیت کرده و کاردان پرستاری نمی‌گیریم. باید این وضعیت سامان یابد. همچنین باید آموزش‌های ما مبتنی بر مهارت باشد این‌که برای کدام جایگاه می‌خواهیم نیرو تربیت کنیم. با این روند آموزش تنها منابع کشور را هدر می‌دهیم.