به گزارش تابناک تبریز ازایسنا، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) شامگاه سه‌شنبه ۱۶ بهمن در برنامه تیتر امشب که از شبکه شش سیما پخش شد، با اشاره به اینکه تولید مستلزم سرمایه در گردش، نقدینگی، مواد اولیه و بازار است، گفت: امسال نیاز تامین سرمایه در گردش در تولید به دلیل شرایط ویژه اقتصادی بیشتر شده است؛ بنابراین قرار شد ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی تزریق شود.

به گفته وی، تامین نقدینگی از هفته قبل در بانک‌ها با هماهنگی بانک مرکزی شروع شده و با مصوبه شورای پول و اعتبار با سود ۱۸ درصد و ۱۴ درصد و در روستاها با سود ۶ درصد و ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

رحمانی همچنین او با تاکید بر اینکه در صنعت خودروسازی و قطعه سازی قراردادها باید به گونه‌ای تنظیم شود که حقوق مصرف کننده پایمال نشود، اظهار کرد: قراردادها باید بازنگری شود و قوانین مطابق با دستورالعمل‌ها تنظیم شود. همچنین باید به دستورالعمل‌های زمانی و قمیت عمل شود.

وی افزود، بنابراین همه خودروسازان موظف به حفظ حقوق مصرف کننده هستند و مردم نیز باید به خودروسازان داخلی اعتماد کنند.

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه در طرح تشدید نظارت با همکاری اصناف و تعزیرات و دادستان‌ها بازار به دقت رصد می‌شود، تصریح کرد: ذخیره سازی ها به اندازه مناسب انجام شده و برای رفاه حال مردم صادرات مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع شده است و اگر احساس شود که بازار داخل کمبود دارد واردات نیز مجاز خواهد بود.

وی هچنین از آغاز طرح پوشاک در ۵ استان به صورت پایلوت خبر داد و گفت: در حوزه لوازم خانگی و تولید بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تاکید شده است.

رحمانی همچنین خاطرنشان کرد که راه حل مشکلات اساسی کشور حفظ تولید است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این یک تکلیف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه این برنامه درباره دستاوردهای این وزارتخانه در ۴۰ سال بعد از انقلاب، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی، صنعت، معدن و تجارت، در حوزه فناوری و علوم پیشرفته اقدامات خوبی انجام شده، اما بیان اقدامات و نکات مثبت و عملکردها نافی مشکلات نیست.

وی با اشاره به پیشرفت ۵۷ برابری واحدهای صنعتی در چهل سال گذشته، گفت: در زمان پیروزی انقلاب ۱۵۰۳ واحد صنعتی در کشور وجود داشت که امروز با پیشرفت ۵۷ برابری به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد بهره برداری در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است.

به گفنه رحمانی در حوزه واحدهای معدنی نیز از ۱۹۵ واحد در سال ۱۳۵۷، امروز با پیشرفت ۳۲ برابری به ۶ هزار و ۳۸۶ واحد فعال رسیده‌ایم.

وزیر صمت همچنین تعداد واحدهای صنفی پیش از انقلاب را ۳۵۰ هزار واحد عنوان کرد که در حال حاضر با پیشرفت ۷ برابری به ۲ میلیون و ۵۸۱ هزار واحد با پروانه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده شهرک‌های صنعتی به پیشرفت‌های قابل توجهی خواهند رسید، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۷۸ شهرک مصوب و به بهره برداری رسیده وجود دارد که در ۸۵۸ شهرک واگذاری زمین شروع شده و فعالیت ادامه دارد که نشان دهنده توجه خوب در بخش شهرک‌های صنعتی است.

این در حالی است که به گفته رحمانی اول انقلاب تنها ۳ شهرک‌های صنعتی وجود داشته است.

وزیر صمت همچنین ظرفیت استخراج معادن در اول انقلاب را ۱۹.۶ میلیون تن عنوان کرد که این عدد در حال حاضر به ۷۳۵ میلیون تن در کشور رسیده است و نشان دهنده ۳۷ برابر شدن ظرفیت معادن است.

به گفته وی ایران یک کشور پرپتانسیل معدنی است که ۶۸ نوع ماده معدنی شناخته شده و ۵۱ میلیارد تن ذخایر قطعی دارد و با اکتشافات جدید نیز این اعداد به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

رحمانی با بیان اینکه در حوزه مس و آلومینیوم نیز پیشرفت‌های قابل توجهی در ۴۰ سال پس از انقلاب داشتیم، تصریح کرد: تولید آلومینیوم از ۴۵ هزار تن در اوایل انقلاب به ۴۵۷ هزار تن در پایان آبان ماه ۹۷ رسیده است.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تولید مس نداشتیم، گفت: از سال ۶۳ به بعد بهره برداری‌ها در این حوزه آغاز شد و فقط امسال به برکت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی حدود ۲۵۰ هزار تن مس کاتد تولید داشته ایم که عدد قابل توجهی است.

وی همچنین پیشرفت ۱۲ برابری در صنعت شیشه خبر داد و تصریح کرد: تا سه سال آینده در صنعت کاشی به تولید بالای یک میلیارد متر مکعب خواهیم رسید.

همچنین به گفته رحمانی در حوزه فولاد نیز از ۲.۴ زنجیره فولاد از اول انقلاب به تولید ۲۲۰ میلیون تن رسیده‌ایم.

او در ادامه با بیان اینکه اکتشافات اخیر ذخیره موجود کشور در سنگ آهن را ۲ برابر کرد، اظهار کرد: با ذخایر جدید می‌توانین در سال‌های آینده به ۵۵ میلیون تن رقم چشم‌انداز توسعه برسیم و همچنین هدف‌گذاری صادرات می‌تواند محقق شود.

رحمانی همچنین با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار صادرات غیرنفتی نسبت به واردات پیش گرفت، تصریح کرد: اول انقلاب ۵۰۰ میلیون دلار صادرات و ۱۰ میلیارد دلار واردات غیر نفتی داشتیم که واردات ۲۰ برابر صادرات بوده است.