وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم با بیان اینکه اروپایی‌ها در برابر امتحان قرار دارند و باید به تعهدات خود در قبال برجام و ایران عمل کنند، گفت: در صورت مشروط شدن این تعهدات، ایران گزینه های متعددی را پیش روی خود دارد.
کد خبر: ۷۱۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 08 February 2019

به گزارش تابناک تبریز به نقل از رسانه‌ها، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز پنج شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: اروپا باید به ۱۲ تعهد خود در قبال برجام و ایران عمل کنند.

وی در پاسخ به سوال مجری این شبکه مکانیزم مالی ویژه اروپا برای تبادل تجاری با ایران (اینستکس) بیان کرد: این مکانیزم مالی گویای عزم و اراده این اتحادیه برای دور زدن تحریمهای آمریکا و نحوه انجام آن است.

ظریف با بیان اینکه ایجاد این مکانیزم مالی از سوی اروپایی‌ها به تاخیر افتاد، اظهار داشت که مکانیزم ایجاد شده صرفا مقدمه بوده و به معنای واقعی کلمه مکانیزم مالی واقعی نیست. این مکانیزم زمینه را برای ارتباط بین تجار ایرانی و اروپایی مهیا می‌کند و قرار است گسترش پیدا کرده و کشورهای غیر اروپایی را نیز در بر بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت پایبندی اروپا به تعهداتش در قبال برجام و ایران، تاکید کرد: در صورت مشروط شدن این تعهدات، ایران گزینه های متعددی را پیش روی خود دارد. اروپایی ها بهتر است پیش از صحبت در مورد سایر مسائل، به تعهدات دوازده گانه خود از جمله فروش نفت ایران و بازگشت عواید حاصل از آن و ادامه تعاملات بانکی عمل کنند؛ اروپایی‌ها قبل از آنکه در مسائل دیگر صحبت کنند، بهتر است به تعهدات خود عمل کنند؛ چرا که ایران مطابق گزارش‌های سیزده‌گانه آژانس بین‌المللی اتمی به برجام پایبند بوده است.

وزیر امور خارجه ایران در خصوص لوایح «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) گفت: کل موضوع، خارج کردن ایران از لیست سیاه گروه اقدام مالی است و همچنین در خصوص پیامدهای پیوستن ایران به «کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» بر سپاه پاسداران و نیز حمایت ایران از حزب الله و جنبش حماس تاکید کرد که تنها نظر شورای امنیت ملاک و معیار است و اینکه «تهران توجهی به نظر رژیم صهیونیستی نمی کند؛ زیرا این رژیم پلیدترین حامی تروریسم است و در منطقه و جهان دست به تروریسم دولتی می زند».

ظریف گفت: اگر اروپایی‌ها تغییر در برنامه موشکی ایران و تصویب قوانینی مانند «اف‌ای‌تی‌اف» را شرط کنند، ایران گزینه‌های متعددی در مقابل آن‌ها دارد که یکی از آن‌ها خروج از برجام است. اروپایی‌ها باید قبل از هر چیز به تعهدات خود عمل کنند. از توافق هسته با غرب پشیمان نیستیم و تهران اهداف زیادی را از طریق این توافق محقق کرد که یکی از آن‌ها، خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل بود که برای اولین بار در تاریخ رخ داد.

ظریف در ادامه با اشاره به نشست بعدی سوچی پیرامون بحران سوریه، خروج نیروهای آمریکا از سوریه، قانون اساسی این کشور، وضعیت بحرانی در استان ادلب و حملات رژیم صهیونیستی به این کشور را محور گفتگوها عنوان کرد.

وی در خصوص موضع ایران در قبال بحران سوریه نیز گفت که به نظر مقامات تهران، راه حل سیاسی تنها راه برون رفت از این بحران است و اینکه راه حل نظامی جوابگوی این وضعیت نیست.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر عدم وجود اختلاف نظر میان ایران و روسیه بر سر پروسه سیاسی در سوریه خاطرنشان کرد که ایران برای میانجیگری میان دمشق و آنکارا به شرط موافقت دو طرف، آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه خروج نظامیان آمریکا از سوریه می‌تواند به بازگشت ثبات و امنیت در این کشور و منطقه کمک کند و اینکه استقرار نیروهای ارتش سوریه در مرزهای این کشور مطابق توافق آدانا بهترین گزینه برای تضمین امنیت مرزهای جنوبی ترکیه است، تصریح کرد که رابطه بین ترکیه و سوریه به سود منطقه است.

ظریف همچنین تصمیم دمشق برای بازگشت به اتحادیه عرب را مسئله داخلی سوریه خواند و خاطرنشان کرد که ایران درصدد توسعه طلبی نیست.

او با اشاره به اقدامات ضد ایرانی رئیس جمهوری آمریکا گفت که «این گونه اقدامات اتفاق جدیدی نیست و واشنگتن پیش از این نیز دولت مصدق را ساقط کرده و به صدام کمک کرد تا به ایران حمله کند. آنچه اهمیت دارد این است که دولت‌های آمریکا خواهند رفت اما ملت ایران باقی و استوار خواهد ماند و به خواسته های خود تحقق خواهد بخشید».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار