پایتخت لهستان میزبان تعداد معدودی از کشورهایی است که کنفرانسی را برای نمایش ائتلاف ضد ایرانی برگزار می‌کنند. حال و هوای این نشست شبیه هوای سرد ورشو است، چرا که خیلی از کشورها در آن شرکت نکرده‌اند یا اینکه در سطح خیلی پایین حضور یافته‌اند. میزبانان در مواجهه با استقبال کم، مهمانان دیگری را دعوت کرده‌اند تا گرمابخش محفلشان شود. مهمانانی نظیر اعضای گروهک تروریستی منافقین که طی دیروز و امروز برای جلب توجه رسانه‌ها و هیجان بخشی به کنفرانس به ورشو رفته‌اند.

مقامات آمریکایی، نخست وزیر اسرائیل، و چند مقام عربی در کنار منافقین، دوستانی دیرینه هستند که مهمانی آنها شبیه یک مهمانی خصوصی شده است تا کنفرانسی بین‌المللی.

اما همزمان با برگزاری کنفرانس ورشو که با ادعای پرداختن به صلح و امنیت منطقه برگزار می‌شود، یکی از گروه‌های تروریستی مورد حمایت برگزار کنندگان این کنفرانس، حمله‌ای تروریستی در ایران انجام می‌دهد. گروهی که عمدتا توسط متحدان آمریکا در منطقه، یعنی عربستان و امارات پشتیبانی و راهبری می‌شود.

حمله تروریستی در جنوب شرقی کشوردر کنار خیمه شب بازی ترامپ و منافقین در ورشو دو روی یک سکه است که به خوبی نیات افراد شرکت کننده در کنفرانس لهستان را تبیین می‌کند.

ایران هم به لحاظ میدانی و نظامی به مبارزه با تروریسم در منطقه از جمله سوریه و عراق کمک کرده است و هم اینکه با جرایم سازمان یافته از جمله مواد مخدر مقابله کرده و در این زمینه تعداد قابل توجهی از نیروهای مسلح ایران شهید شده‌اند. حمله تروریستی روز گذشته هم نیروهای سپاه را هدف قرار داد؛ سپاهی که برای مقابله با تروریسم در داخل و خارج از مرزها طی سال‌های گذشته و در کنار سایر نیروهای امنیتی ایران فعالیت قابل توجهی را داشته است.

در بعد سیاسی نیز تهران در زمینه برقراری آرامش و ثبات در منطقه فعالیت می‌کند. دیروز در سوچی روسیه روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه نشستی سه جانبه را برای حل و فصل موضوع سوریه برگزار می‌کنند؛ نشستی که بر عکس نشست ورشو در سطحی بالاتر و با دستور کاری مشخص تر و عملی تر برگزار می‌شود.

روند آستانه که ایران، روسیه و ترکیه در آن حضور دارند، در ابتدا در فاز میدانی و نظامی بحث کاهش تنش و برقراری تدریجی آرامش را دنبال کردند و الان برای مقابله و عقب راندن تروریست‌ها در ادلب و تدوین قانون اساسی سوریه توسط دولت دمشق و گروه‌های سوری تلاش می‌کنند. این روند اکنون تلاش عمده خود را بر حل سیاسی مسائل سوریه و برقراری آرامش در این کشور متمرکز کرده‌اند.

اما در نشست ورشو خروجی متفاوتی را می‌توان مشاهده کرد. عمده کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس حامیان گروه‌هایی بوده‌اند که به ناامنی در منطقه دامن زده‌اند. زمانی حمایت‌های آنها به ناامنی در سوریه، عراق و افغانستان دامن زد و اکنون همچنان به دنبال ایجاد ناامنی‌های پراکنده در نقاط مختلف منطقه هستند. هر چند که این نشست ژست صلح طلبی به خود گرفته است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به کنفرانس ورشو در توییت‌هایی نوشت: «در حالی‌که ایران، روسیه و ترکیه آماده برگزاری اجلاس سوچی برای کار بر روی صلح در سوریه هستند و دیوان لاهه وابسته به سازمان ملل متحد با رد بهانه های آمریکا آماده بررسی سرقت اموال ملت ایران توسط آمریکا شد، مقامات مذبذب دولت ترامپ به دنبال مخفی کردن قانون‌گریزی های دایمی و انزوای جهانی خود پشت برگزاری یک نمایش ساختگی در ورشو هستند. آیا اتفاقی است که درست همزمان با شروع سیرک ورشو، ایران مورد حمله تروریستی قرار می گیرد؟! مخصوصا اینکه در همان روز هم کیشان این تروریست ها از خیابان های ورشو ( این سیرک را ) تشویق و با ربات های توییتری حمایت می کنند؟! ظاهراً قرار است آمریکا همیشه انتخاب های اشتباه ولی انتظار نتایج متفاوت داشته باشد.»

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم در رابطه با حمله تروریستی زاهدان و کنفرانس ورشو در توییتر نوشت: «حمله تروریستی در زاهدان چهره عریان تروریسم است، و شاهدی دیگر بر اینکه ایران خود قربانی تروریسم می باشد. طراحان و حامیان آن هم اکنون در کنفرانس ورشو نشسته اند تا مثلا با تروریسم در خاورمیانه مبارزه کنند! آیا جرات دارند همانجا تعهد دهند که حمایت از تروریسم را متوقف خواهند کرد؟»

جهان در یک روز دو نشست را به خود دید. یکی در روسیه و دیگری در لهستان. دو کشوری که دل خوشی هم از هم ندارند، اما جدای از دشمنی این دو کشور، دو نشست جاری بحث برقراری صلح و آرامش را مطرح می‌کنند. نشست ورشو ماسک صلح طلبی را زده است و فقط در بلندگو شعار مصنوعی مبارزه با تروریسم سر می‌دهد البته در ظاهر چنین است و یک نشس ضد ایرانی است، اما نشست سوچی، به دور از هیاهوی ساختگی رسانه‌ای، در جلسه‌ای رسمی و مهم به حل جدی مشکلات منطقه می‌پردازد.