رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:نوبخت به جای روحانی به شیراز رفت/جبار کوچکی‌نژاد: توافق پاریس راه افشای اطلاعات داخلی است/کمک ۲۵۰ میلیونی آیت‌الله مکارم به سیل‌زدگان/استاندار سابق گلستان: شرمنده‌ام و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۲۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 26 March 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مرخصی فرمانداران و بخشداران تهران لغو شد
 
استاندار تهران گفت: مرخصی تمام فرمانداران، بخشداران، شهرداران و دهیاران لغو شد و حضور تمامی فرمانداران تا زمان پایداری شرایط جوی استان تهران در شهرستان‌های محل خدمت الزامی است. در مناطق شمیرانات، قدس، شهریار، اسلامشهر و مناطق پایین‌دستی استان که در مسیر رودخانه قرار دارند، اعلام هشدار ویژه داده شده است/ فارس

ارزش معاملات بورس در سال ۹۷ چقدر رشد داشت؟

در سالی که گذشت تعداد بیش از ۵۲۰ میلیارد انواع اوراق بهادار به ارزش بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در بیش از ۳۳ میلیون دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب ۹۸، ۱۵۰ و ۱۱۶ درصد افزایش را نسبت به سال ۹۶ تجربه کرد. این درحالی است که تعداد ۵۸۸۸ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران نیز به ارزش کل ۶۲۲۸۷ میلیارد ریال در سال ۹۷ مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با ۲۰۳ و ۲۱۱ درصد افزایش همراه شد. / تسنیم

حرکت زیبای باشگاه‌های اصفهانی برای کمک به سیل‌زده‌ها

در حالیکه فردا دربی اصفهان بین دو تیم سپاهان و ذوب آهن برگزار خواهد شد، تابش، مدیر عامل باشگاه سپاهان اعلام کرد عواید حاصل از بلیط فروشی دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان و ذوب آهن اصفهان به سیل زدگان شمال کشور اختصاص می‌یابد. طی چند روز اخیر کمک‌های اهالی ورزش به سیل زده‌های استان گلستان و شهر‌های شمالی کشور بسیار زیاد بوده و این اتفاق که در دربی اصفهان رخ خواهد داد نیز بسیار قابل توجه است.

بیش از دوهزار کیلومتر از راه‌ها و ابنیه استان مازندران تخریب شد

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تشریح خسارت‌های ناشی از سیل اخیر به راه‌های دو استان مازندران و گلستان، گفت: ۵۰ کیلومتر از راه‌ها و ابنیه استان گلستان و ۲۰۸۹ کیلومتر از انواع راه‌ها و ابنیه فنی استان مازندران دچار خسارت و آسیب جدی شده‌اند. ۱۵ محور روستایی در استان مازندران که بر اثر جاری شدن سیل، رانش و تخریب عمده جسم راه مسدود شدند با تلاش راهداران در دست بازگشایی هستند. همچنین تمامی محور‌های روستایی استان که بر اثر بارش برف مسدود شده بود، اکنون توسط عوامل راهداری بازگشایی شد.

آرامگاه سعدی از سیل شیراز در امان ماند

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس گفت: در پی سیلاب دوشنبه ظهر، هیچ خطر و آسیبی متوجه آرامگاه سعدی نشده است. فقط حمام وکیل دچار آب گرفتگی شده بود که خوشبختانه به وسیله دستگاه‌های تخلیه آب، این بنای تاریخی هم از آب گرفتگی رهانیده شد. /مهر

مدیریت بحران: سیل نبود؛ "مَدِاَکبَر" بود!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با مد اکبر خواندن طغیان امروز در اروندکنار گفت: غرق شدن دو کودک نیز بر اثر بی احتیاطی والدین اتفاق افتاده است. سیلی در کار نبوده و آب وارد منازل نشده است! بر اساس گزارش عصرجنوب، از عصر امروز و با بالا آمدن آب اروندرود، چندین خیابان به زیر آب رفته اند و برخی منازل دچار آب گرفتگی شده اند. همچنین مسئولین محلی از شکستگی چند سیل بند خبر دادند.

اصلاح‌طلبان با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند

یک تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه مردم به دنبال اصلاح طلب و اصولگرا نیستند، گفت: اظهارات اصلاح طلبان نشان می‌دهد که آن‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند، اما این موضوع بر پیشانی اصلاح طلبان همواره وجود دارد و کف جامعه نیز به این دوگانگی پی برده است و آن‌ها قبل از اینکه به فکر خدمت به جامعه باشند به فکر منافع سیاسی احزاب خودشان هستند. امیررضا واعظ آشتیانی در مورد عملکرد اصلاح طلبان در سال گذشته، اظهار کرد: اصلاح طلبان در سال۹۷ تلاش کردند عملکرد دولت را جدا از خود بدانند، عده‌ای از آن‌ها هم ابتدا گفتند که ما نقش داریم و عده‌ای هم مطرح کردند که فاصله شان را با روحانی زیاد است؛ این تناقض گرایی اصلاح طلبان چه علت داشت و اینکه آن‌ها هم مقصر وضعیت موجود هستند. اصلاح طلبان خیلی سعی کردند خود را منفک از دولت کنند، اما آن‌ها در این شرایط اقتصادی به وجود آمده شریک هستند. وی افزود: اظهارات اصلاح طلبان نشان می‌دهد که آن‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند، اما این موضوع بر پیشانی اصلاح طلبان همواره وجود دارد و کف جامعه نیز به این دوگانگی پی برده است. معتقدم که اصلاح طلبان قبل از اینکه به فکر خدمت به جامعه باشند به فکر منافع سیاسی احزاب خودشان هستند. این تحلیلگر ادامه داد: اصولگرایان سهمی در دولت نداشتند و وظیفه‌شان این بود که نکاتی که منافع ملی کشور را تهدید می‌کند به دولت گوشزد کنند؛ درست است که برخی از اصولگرایان با ادبیات دیگری این انتقاد‌ها را مطرح می‌کردند و می‌کنند، اما دلیل بر این نمی‌شود که اصولگرا‌ها هم تصور کنند که با چالش‌هایی که وجود دارد، می‌توانند گوی سبقت از اصلاح طلبان را به نفع خود رقم بزنند.
 
استاندار سابق گلستان: شرمنده‌ام

مناف هاشمی شایعات مطرح شده از قول وی مبنی بر افشاگری در خصوص سفر خارج از کشور تعدادی از استانداران و نمایندگان را کذب محض دانست. سیدمناف هاشمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: برخی از کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب و صهیونیستی نکاتی را از قول من مطرح کردند که کاملاً کذب محض است و به موقع آن‌ها را پاسخ خواهم داد. همچنین برخی از کانال‌ها از قول من افشاگری‌هایی را مبنی بر مرخصی تعدادی از استانداران و نمایندگان به خارج از کشور مطرح کردند که این هم کذب محض است و با هیچ کسی مصاحبه نداشته‌ام. هاشمی گفت: من خودم را شریک مشکلات مردم استان می‌دانم و به خاطر دو روزی که به هر دلیلی در استان در شرایط ناآرام حضور نداشتم، شدیداً از مردم دلجویی می‌کنم و از اینکه در این شرایط حساس توفیق خدمت از من سلب شد، شرمنده مردم عزیز خصوصاً تراکمه بزرگوار هستم. وی ادامه داد: در شرایط مناسب مباحثی را مطرح خواهم کرد که مردم استان متوجه شوند من قصور و کوتاهی نداشتم. من در طول ۱۸ ماه خدمت در استان گلستان فقط ۲ روز مرخصی داشتم و به همین خاطر نمی‌خواهم کسی از این فرصت سوءاستفاده کند. هاشمی بیان کرد: من خودم را سرباز نظام می‌دانم و با افتخار به دستورات رهبری، دولت و وزیر کشور عمل می‌کنم. الان هم عمداً سکوت کردم که برخی از آن بهره‌برداری نکنند تا اگر لازم شد متعاقباً به شکل رسمی مباحثی که گفته شده را پاسخ دهم.
 
مردمی‌ترین نماینده مجلس هستم

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: مردم کاری با اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارند و بچه‌های ما نیز دچار مشکل شده‌اند، زیرا می‌گویند فساد و تبعیض وجود دارد و ما اکنون باید این مشکل را حل کنیم. بخش زیادی از مردم ناامید هستند، اگر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه خلق می‌کنند به معنای این نیست که انتقادات‌شان را کنار گذاشته‌اند، مردم در مقابل دشمن برای بقای نظام، ارزش‌های نظام امام، رهبری و ولایت جان خود را هم می‌دهند. مجتبی ذوالنوری گفت: به دلیل تمایل به حضور در انتخابات مجلس درخواست بازنشستگی دادم و مراحل لازم که اجازه گرفتن از مقام معظم رهبری هم بود را طی کردم. من از سپاه برای حضور در مجلس بازنشسته شدم. در انتخابات دوره نهم به دلایلی رای لازم جهت حضور در مجلس رای نیاوردم که اکنون دلایلش را بیان نمی‌کنم، زیرا برخی از عزیزان سبب شدند تا نتوانم در مجلس حضور یابم. در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز برخی به من گفتند که شما رای لازم برای ورود به مجلس را کسب نمی‌کنی. در پاسخ گفتم رای آوردنم مهم نیست بلکه صرفاً خودم را عرضه می‌کنم، یا مردم رأی می‌دهند یا رای نمی‌دهند. نماینده مردم قم در مجلس گفت: من شاید مردمی‌ترین نماینده مجلس باشم به این دلیل که در لایه‌های مختلف مردم حضور پیدا می‌کنم، خودم رانندگی می‌کنم و کسی هم از نزدیک شدن مردم به من جلوگیری نمی‌کند تا مردم نتوانند به من حرف خود را بزنند.
 
کری‌خوانی «قاضی‌پور» برای استقلال و پرسپولیس

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: من زیاد فوتبالی نیستم. ارومیه یک تیم فوتبالی به اسم «نود» تشکیل داده و یک تیم والیبال خوب دارد. این دو تیم را دوست دارم، ولی طرفدار تراکتورسازی هستم، چون این تیم پرطرفدار است.
 
کمک ۲۵۰ میلیونی آیت‌الله مکارم به سیل‌زدگان

یکی از مراجع تقلید مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از طریق حساب هلال احمر به سیل‌زدگان شمال کشور کمک کردند. آیت الله ناصر مکارم شیرازی مجدداً به خیرین تأکید کرد که از کمک به سیل زدگان مازندران و گلستان خودداری نکنند که آن‌ها مشکلات بسیار زیادی دارند و انتظار کمک از سوی خیرین سراسر کشور را دارند. این مرجع تقلید مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از طریق حساب هلال احمر به این برنامه کمک کردند.
 
امیرعبداللهیان: یمن راه حل نظامی ندارد

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل با بیان اینکه یمن راه حل نظامی ندارد، گفت: امروز ⁧انصارالله ⁩و متحدین و مردم مقاوم یمن پیروز اصلی به شمارمی‌روند. به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «امروز ⁧ یمن ⁩ وارد پنجمین سال مقاومت در مقابل تجاوز نظامی ⁧ عربستان ⁩ و ⁧ امارات ⁩ شد. زمانی عادل الجبیر به من گفت که حوثی‌ها را طی سه هفته نابود خواهند کرد! امروز ⁧ انصارالله ⁩ و متحدین و مردم مقاوم یمن پیروز اصلی به شمار می‌روند. آینده متعلق به همه یمنی‌هاست. یمن راه حل نظامی ندارد.»
 
جبار کوچکی‌نژاد: توافق پاریس راه افشای اطلاعات داخلی است

سخنگوی فراکسیون محیطزیست مجلس گفت: وقتی یک توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کنیم موظف هستیم همۀ اطلاعات خودمان را در آن حوزه به سازمان‌هایی که در این بخش کار می‌کنند یا به دبیرخانۀ آن سازمان و آن کنوانسیون ارائه دهیم. جبار کوچکی‌نژاد در خصوص الحاق ایران به معاهدۀ پاریس گفت: معاهدۀ پاریس یکی از کنوانسیون‌های ظالمانه‌ای است که به کشور ما تحمیل شده است و مشکلات اساسی برای کشور ما ایجاد خواهد کرد. سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه توافق‌نامۀ پاریس یک کنوانسیونی مربوط به مسائلی از قبیل: آب‌وهوای کره زمین، گاز‌های گلخانه‌ای، لایه اوزون و خطرات تهدیدکنندۀ کرۀ زمین است» اظهار کرد: اصل این توافق چیز خوبی است؛ اما الزاماتی که در آن وجود دارد و ایران آن‌ها را پذیرفته، کشور‌های در حال توسعه را دچار مشکلات اساسی می‌کند. نمایندۀ مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم کشور‌های توسعه یافته مثل آمریکا و پس از آن روسیه از این توافق‌نامه خارج می‌شوند؛ زیرا دریافته‌اند که این توافق جلوی پیشرفت صنعت کشورشان را خواهد گرفت. سعی کشور‌ها بر این است که با توسعۀ بیشتر صنایع آلایندگی برای حوزۀ زیست‌محیطی به حداقل برسد. کوچکی نژاد تصریح کرد: کشور ما نیز در حوزۀ فولاد، کشاورزی، هسته‌ای و حوزه‌های دیگر نیاز به پیشرفت دارد و برای پیشرفت ممکن است در بعضی از موارد استاندارد‌های لازم رعایت نشود. یقیناً آن‌ها می‌توانند از طریق این کنوانسیون الزاماتی را برای ما فراهم آورند و در نهایت ما را محروم کنند که توافقی که امضا کردیم رعایت نکردیم. وی افزود: متأسفانه دولت به‌صورت غیررسمی این معاهده را امضا و اجرا کرده است، مثل لایحۀ CFT و FATF که قبل از تصویب در مجلس، دولت اقدام به اجرای داوطلبانۀ آن کرد، این اقدام دولت تخلف آشکار است. الحاق این کنوانسیون صنعت و محیط‌زیست ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
 
نوبخت به جای روحانی به شیراز رفت

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از رییس جمهور برای بررسی وضعیت حادثه سیل، عازم شیراز شد.محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور دلجویی از حادثه دیدگان حادثه تلخ سیل امروز، بررسی خسارات مناطق سیل زده و ارائه راههای جبران آن در جلسه چهارشنبه هیات دولت و تصویب نهایی آنها، به نمایندگی از رییس جمهور عازم شیراز شد.بنا بر این گزارش، رئیس جمهور صبح امروز وزارتخانه ها، سازمان برنامه و بودجه و دستگاههای مسوول را موظف کرد تا با تشکیل یک کارگروه، ضمن هماهنگی بیشتر، تلاش های خود را برای حل کامل بحران و ارزیابی خسارت های وارده مضاعف کرده و پیشنهادات عملیاتی خود را ظرف امروز و فردا و برای طرح در جلسه چهارشنبه هیات دولت ارائه کنند.
 
دستور جهانگیری به مدیران تهران

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان تهران گفت: از استاندار تهران و فرمانداران می‌خواهم که هشدار‌های هواشناسی را جدی بگیرند و با آمادگی کامل حاضر باشند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان تهران اظهار داشت: چند لحظه شیراز بسیار تکان دهنده بود و روح انسان را خدشه دار می‌کرد. وی با اشاره به تدبیر مدیران و مردم استان گلستان گفت: تعداد تلفات جانی در گلستان کم بود و حتی این تلفات نیز به دلیل عدم توجه به هشدار‌ها بود. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید به هشدار‌های هواشناسی تصریح کرد: امشب باید با تمام وجود از تهران مواظبت کنیم. جهانگیری با بیان اینکه کل زمان بارش باران تا ایجاد سیل در شیراز کمتر از ۲۰ دقیقه بود بیان داشت: مدیران شیراز انتظار چنین باران و سیلی را نداشتند و غافل گیر شدند. وی افزود: از استاندار تهران و فرمانداران می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرند و با آمادگی کامل حاضر باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار