در جلسه شورای مدیریت بحران استان مطرح شد:
پور محمدی :مکاتبات زیادی در زمینه مشخص شدن محل تخلیه نخاله ها انجام گرفته ولی نتیجه ای نداشته است. با وجود افزایش حجم اب دریاچه ارومیه,ترازموجود قابل قبول نیست.
کد خبر: ۷۳۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ 08 April 2019

به گزارش تابناک تبریز :استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان اظهار کرد:در طی بارش های اخیر ،با وجود افزایش حجم اب دریاچه ارومیه ،تراز موجود قابل قبول نیست .

وی تاکیدکرد:هم اکنون بارندگی هایی در حوزه های مختلف دیده می شود ولی با این حال به دلیل وجودهاله حرارتی بر روی دریاچه ارومیه ،بارش ها در دریاچه اندک است .

وی با اشاره به لایروبی مسیل ها در جهت کاهش خسارت های جدی به استان تاکید کرد:لایروبی های انجام گرفته درحوضه ابگیر مهرانه رود سبب شده تا اب ها به دریاچه جاری گردد.

 

وی همچنین دلیل بسیاری از مشکلات در استان خود و استان های دیگررا غفلت انسانی دانست و گفت:ازسال ۹۴ مشکل تعیین محل نخاله‌گاه بین شهرداری، اداره راه و مسکن و شهر سازی وجود دارد و در این خصوص مکاتبات زیادی انجام شده است، امانتیجه ان،مشخص نشدن محل تخلیه نخاله ها است که این مشکل باید برای همیشه حل شود.

پور محمدی با تاکید بر حل دایمی این مشکل اذعان کرد:ضروری است در هر شهر و شهرستانی  محل نخاله گاه ها مشخص شود .

وی تاکید کرد:هیچ خطایی از هیچ دستگاه اجرایی ،مدیر و اشخاصی که در بستر رودخانه و مسیل ها ویلایی ساخته اند قابل بخشش نیست و با این افراد برخود جدی میشود .

استاندار ادامه داد:اگر ویلا ها ی این افرادبر اثر سیل تخریب شود هیچ عذری قابل قبول نیست .

چگونه در بستر رودخانه خانه ای ساخته می شود؟

وی به همت عمومی اشاره کرد و گفت:اگرمشکلی ایجاد شده باید دست در دست هم داده و برای رفع ان بکوشیم..

پور محمد همچنین از تخریب چند خانه در کوی شهید بهشتی بر اثر بارش های اخیر انتقاد کرد و گفت:مقصر اصلی این حادثه چه کسی است؟چرا با بارش چند قطره باران این اتفاق افتاد ؟

چرا مسیر سیلاب ها را به زیر گذر وروگذر تبدیل کرده ایم .

وی با بیان اینکه طبق پیش بینی هواشناسی ،اواخر فروردین و روز های اغازین اردیبهشت، بارندگی ها در استان ما فراوان خواهد بود تاکید کرد:مسیولین باید هر لحظه اماده به خدمت بوده و برای جلوگیری از ایجاد سیل تلاش خود را بکنیم .

 

وی در پایان بیان کرد: دستر جلسه هفته اینده در خصوص تدابیر پیشگیرانه و اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع سیل  است.

 

رئیس دانشکده علوم محیطی دانشگاه تبریز مطرح کرد پدیده هاله حرارتی عامل اصلی عدم ورود سامانه‌های بارشی به حوزه دریاچه ارومیه

 

 بهروز ساری‌صراف ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به تغییرات آب و هوایی در حوزه دریاچه ارومیه، اظهار داشت: اخیراً پس از ماه‌ها متوجه یک پدیده‌ای شدیم، بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای پدیده‌ای با عنوان هاله حرارتی دریاچه ارومیه در حوزه آبگیر به وجود آمده است.

وی افزود: بر روی دریاچه ارومیه به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و افزایش پهنه نمکی براثر جذب انرژی حرارتی و از دست دادن گرما در عمق اتمسفر تأثیرگذار شده است.

رئیس دانشکده علوم محیطی دانشگاه تبریز ادامه داد: گرمایش زمین و تشعشع حرارتی زمین در چندین سال مستمر ساختار اتمسفر را دست‌کاری کرده و هرزمان توده‌هوای باران‌زا به این‌هاله می‌خورد نمی‌تواند آن را متأثر کند.

وی ادامه داد: حوزه آبگیر دریاچه ارومیه مساحتی حدود 5 برابر است و به عبارت بهتر این‌هاله حرارتی 25 هزار کیلومترمربع را از ورود باران محروم کرده و به لحاظ اقتصادی دلیل این پدیده میلیون‌ها مترمکعب آب را در طی چند سال گذشته ازدست‌داده‌ایم.

صراف با اشاره به بارش‌های اخیر و افزایش حجم آب دریاچه، گفت: در 10 روز اخیر یک میلیارد مترمکعب حال دریاچه را خوب کرده و اگر در این 8 سال این پدیده پیش نمی‌آمد این مشکل پیش نمی‌آمد.

وی تأکید کرد: امروز با یک پدیده زمینی روبه‌رو هستیم، همیشه در پیش‌بینی‌های هواشناسی گفته می‌شود که توده‌هوایی به سمت استان می‌آید اما این موضوع رخ نمی‌دهد و آن توده‌هوا به سمت کشورهای همسایه و استان‌های دیگر می‌رود و نمی‌تواند وارد استان شود.

عضو هیئت‌علمی دانشکده برنامه‌ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز گفت: باید مراقب باشیم دریاچه خشک نشود چراکه اگر خشک شود کل منطقه را بیابانی می‌کند و این سلول به یک سلول سرطانی تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی مسوولان می‌گویند وارد دوره ترسالی شده‌ایم اما همه این‌ها احتمالات بوده و آمار چیزی را نشان نمی‌دهد.

صراف بیان کرد: در سال 40 بارش خیلی کمی داشتیم اما در سال بعد از آن بارش 547 میلی‌متری داشتیم که اوج بارش بوده و تا به امروز تکرار نشده است، نمی‌توان بر اساس یک پدیده به‌صورت قطعی حرف زد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار