استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سفیر ترکیه:
استاندار آذربایجان شرقی گفت: قابلیت‌های ایران و ترکیه بسیار فراتر از سطح روابط کنونی است و استان آذربایجان شرقی به عنوان یک قطب صنعتی، نقش مهمی در تقویت مناسبات دو کشور دارد.
کد خبر: ۷۳۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸ 15 April 2019

محمدرضا پورمحمدی در دیدار با سفیر ترکیه در ایران، با اشاره به نقش کلیدی تبریز و آذربایجان شرقی در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: این استان با 5 هزار واحد تولیدی و 50 شهرک و ناحیه صنعتی یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی، تاریخی، مذهبی و زبانی آذربایجان شرقی و ترکیه، گفت: تجار و صنعت‌گران تبریزی از گذشته‌های دور ارتباطات نزدیکی با ترکیه داشته‌اند و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای نیز حضور فعالی در آذربایجان شرقی دارند.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: تبریز همواره به عنوان پل ارتباطی ایران با ترکیه و اروپا شناخته می‌شود و در تاریخ روابط ایران و ترکیه نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت‌های دو کشور بسیار بالاتر از سطح روابط کنونی است، افزود: تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، فرصتی برای تقویت توانمندی‌های داخلی و توسعه روابط با کشورهای همسایه بویژه ترکیه است.

پورمحمدی افزود: البته کسانی که نگاه بدخواهانه به منطقه دارند نسبت به توسعه روابط ایران و ترکیه خوش‌بین نیستند و از این رو دو کشور باید با گسترش همکاری‌ها، مانع از تفرقه‌افکنی‌های بدخواهان شوند.

وی با اشاره ارتباطات خوب دانشگاهی بین دانشگاه‌های تبریز و ترکیه، از برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز به میزبانی دانشگاه تبریز در هفته آتی خبر داد و گفت: با مذاکرات انجام شده، قرار است جمعی از تجار و صنعت‌گران ترکیه نیز هیأت علمی و دانشگاهی این کشور را در سفر به تبریز همراهی کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از کمک‌های مادی و معنوی دولت و ملت ترکیه به سیل‌زدگان کشورمان قدردانی کرد.

سفیر ترکیه در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: ما تبریز را به خاطر شهریار و به خاطر دین و زبان مشترک دوست داریم و با مردم این شهر احساس نزدیکی می‌کنیم.

دریا اورس با بیان اینکه روابط ایران و ترکیه بر پایه حسن همجواری است، گفت: در چند دهه اخیر نگرش مثبتی از سوی دولت‌های دو کشور به توسعه روابط وجود داشته و روسای جمهور ایران در دوره‌های مختلف نسبت به تقویت مناسبات دوجانبه نگاه خوش‌بینانه داشته‌اند.

وی افزود: در شرایطی که برخی از کشورهای منطقه قابل مذاکره نیستند، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ این فرصت را دارند که بر سر یک میز با هم صحبت کنند و دوستی، برادری و همکاری خود را صراحتا اعلام کنند.

سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه آماده گسترش همکاری‌ با ایران و آذربایجان شرقی در همه زمینه‌ها هستیم، افزود: در شرایطی که دو کشور با برخی مشکلات اقتصادی مواجه هستند همکاری‌های دوجانبه می‌تواند فرصتی برای حل مشکلات فراهم کند.

اورس تصریح کرد: همه مسئولان دو کشور باید با تمام توان در جهت رفاه و آسایش مردم ایران و ترکیه تلاش کنند که خدمت به مردم، بزرگترین عبادت محسوب می‌شود.

وی همچنین با ابراز همدردی با سیل‌زدگان کشورمان، گفت: کمک به آسیب‌دیدگان سیل در ایران، وظیفه ما به عنوان کشور دوست و برادر بود و امیدواریم مشکلات مردم این مناطق نیز به زودی حل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار