در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با ۱۸۸ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در مجلس کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب جزئیات این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران درمی‌آیند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در موافقت با کلیات این لایحه، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی که به صحن علنی ارائه کرده است موافقت خود را با این لایحه اعلام داشته است.

وی همچنین اظهار داشت: حجت الاسلام نصرالله پژمان فر و امیرحسین قاضی زاده نیز قصد داشتند در موافقت با این لایحه صحبت کنند.

تجری نماینده سرپل ذهاب در مخالفت با این لایحه، اعلام کرد: اعطای تابعیت از طریق مادر موجب باز کردن دریچه‌های کشور به روی افراد غیرایرانی خواهد شد، در شرایطی که جوانان ما مشکل اشتغال دارند.

مصری نماینده کرمانشاه نیز در موافقت با این لایحه، گفت: کشور ما بی در و پیکر نیست که هر کسی دوست داشت وارد کشور شود. در جریان جنگ تحمیلی، عزیزانی از لشکر بدر عراق از ظلم صدام به ایران پناهنده شدند و همسر ایرانی گرفتند. امام (ره) فرمودند «عراقی‌ها مهمان ما هستند، مشکل آنها را حل کنید».

اما کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد بود این مسئله، مسئله‌ای حقوقی است و شرعی نمی‌باشد و نیروی انتظامی و وزارت امور خارجه دغدغه‌هایی روی این موضوع دارند.

وی گفت: در صورت تصویب نهایی این لایحه، بعد از دو دهه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مهاجر وارد ایران خواهند شد.