استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی، تامین منابع آبی پایدار برای استان را یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت ارشد استان اعلام کرد و با اشاره به بهره‌برداری از 35 کیلومتر از پروژه انتقال آب ارس به دشت تبریز از محل اعتبارات آب‌های مرزی، گفت: در این مرحله بالغ بر 800 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این پروژه به 600 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز داریم.
کد خبر: ۷۴۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 18 May 2019

به گزارش تابناک تبریز صبح امروز محمد رضا پور محمدی در بازدیدی که به همراه مدیر عامل شرکت اب منطقه ای و معاون فنی عمرانی استاندار و جمعی از مدیران از طرح توسعه بهره برداری ارس انجام گرفت ،اظهار کرد:تامین منابع آبی پایدار برای استان یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت ارشد استان است .

وی با اشاره به بهره‌برداری از 35 کیلومتر از پروژه انتقال آب ارس به دشت تبریز از محل اعتبارات آب‌های مرزی اعلام کرد:؛در این مرحله افزون بر 800 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این پروژه به 600 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: حق ابه استان آذربایجان شرقی از رود ارس در بخش شرب، 102 میلیون مترمکعب و در بخش صنعتی و کشاورزی، 180 میلیون مترمکعب است.
 
وی با یاد اور شدن آغاز اجرای پروژه ملی طرح انتقال آب ارس به دشت تبریز از سال‌های گذشته، بیان کرد: 35 کیلومتر از این پروژه، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است و در حال حاضر آب مورد نیاز بخشی از اراضی کشاورزی این منطقه از محل این طرح تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح، شش ایستگاه پمپاژ اصلی دارد که از پیشرفت فیزیکی بسیار خوب و قابل قبولی برخوردار است، گفت: در فاز اول اجرای این طرح، چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

پورمحمدی افزود: عملیات مورد نیاز برای بهره‌برداری از پنج هزار هکتار مابقی نیز در آینده نزدیک به اتمام رسیده و شاهد اجرای کامل این طرح در اراضی کشاورزی منطقه خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی از تعیین سرمایه گذار و بانک عامل برای اجرای ادامه پروژه ملی توسعه بهره‌برداری از رود ارس خبر داد و گفت: بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، این طرح در سه سال آتی، تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز درباره این موضوع گفت: طرح توسعه بهره برداری ارس ،یکی از پروژه های بزرگ استان است که عملیات اجرایی آن از سال 81 آغاز شده و تا پایان سال 93، نزدیک به 127 میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود.
 
یوسف غفارزاده با بیان اینکه تنها در چهار سال اخیر، 686 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این طرح، 85 درصد و اعتبار مورد نیاز برای اجرای کل آن، 360 میلیارد تومان است.

وی با یاد آور شدن این نکته که در سطح کشور ی ،تعدادی از طرح های مهم مرزی با اهدافی مرزی تعریف شده و از اعتبارات صندوق توسعه ملی بهره مند شدند،عنوان کرد:در استان ما نیز 3طرح از جمله طرح توسعه بهره برداری ارس ،سد اجیلار چای و طرح سد و شبکه خدافرین از این مزایا برخوردار گشتند.

 

وی با پیچیده خواندن این پروژه در سطح کشور و استان ، از وجود 6ایستگاه پمپاژ و2سد مخزن گلفرج و گلدیان خبر داد ؛ این دو سد جزوه پروژهای حساس و فنی است .
غفارزاده با بیان اینکه کل اراضی موجود 16000هکتار است گفت : 5000هکتار از این اراضی تا به امروز به اتمام رسیده و بهره برداری می شود ولی با توجه به اینکه بهره برداری از 9000هکتار از اهداف مرزی پروژه است ؛تلاشمان بر اینست تا در روز های اتی ضمن سفر رئیس جمهور 4000هکتار باقی مانده رانیز به اتمام برسانیم .

وی در خصوص اخرین وضعیت خط انتقال اب ارس به تبریز تشریح کرد:این خط با حق ابه 184میلیون متر مکعب است که حدود 44میلیون متر مکعب ان برای صنعت و140 میلیون متر مکعب برای شرب 22شهر و 169عدد روستا ایجاد شده ؛ومی توان گفت جمعیتی که پوشش داده می شود افزون بر3میلیون 300هزار نفر است.

این مدیر عامل با اشاره به اینکه مقرر شده تابیش از 320000متر مکعب مخزن ذخیره به همراه تصفیه خانه های بزرگ در مسیر ها باشد تاکید کرد:با وجود این مخازن دیگر بسیاری از شهرها و روستا ها بابت تصفیه اب اشامیدنی دچار مشکل نمی شوند .

وی زمان اتمام عملیات اجرایی پروژه را3سال دانست و گفت : اغاز پروژه به خط اعتباری و تامین مالی بستگی دارد .

از اهداف این طرح می توان به ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای 1500و 7500نفر در سال و افزایش درامد اهالی منطقه و رونق اقتصادی یاد کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :