امام جمعه تبریز:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: افزایش نیاز به اهداء عضو، ضرورت توجه به سلول های بنیادی را که راهی برای تامین اعضا مورد نیاز انسان است بیشتر کرده و باید اولویت سمینارهای علمی و بررسی های فقهی و همچنین قانون گذاری توجه بیش از پیش به این موضوع باشد.
کد خبر: ۷۴۶۹۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ 21 May 2019

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم  در سومین همایش نفس با بیان اینکه در احکام شرعی دین اسلام اهداء عضو و پیوند اعضا با هدف نجات انسان ها امری جایز و واجب است، گفت: امروزه موضوع سلول بنیادی راهی برای تامین اعضا مورد نیاز انسان است از این رو اولویت سمینارهای علمی و بررسی های فقهی و همچنین قانون گذاری باید توجه اساسی به این موضوع و ارائه پاسخ های لازم برای تسهیل کار مردم و مشروعیت بخشی به این حرکت ها باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به آمار بالای مرگ مغزی بسیار و رضایت کم خانواده ها برای اهداء عضو فرد فوت شده گفت: در سال های اخیر با وجود فرم های اهدا عضو خیلی از انسان های بخشنده کار را از رضایت خانواده ها خارج کرده اند و در دوران حیات خود اعضای بدنشان را در صورت مرگ مغزی برای احیای زندگی دیگران هدیه میکنند.

وی نگرش مردم نسبت به اهدای عضو در مرگ مغزی مثبت دانست و ادامه داد: دو عامل اعتقادات مذهبی و انسان دوستی نقش مهمی در تغییر نگرش جامعه دارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه یافته ها نشان میدهد که مهمترین دلایل موافقت با اهداء عضو مسائل دینی و پاداش اخروی آن است، گفت: در این میان مهمترین علت عدم موافقت علاقه به اهداء اعضای بدن احتمال برگشت به زندگی در بیمار مرگ مغزی است.

امام جمعه تبریز توصیه کرد: تیم مراقبتی و درمانی وظیفه دارند خانواده ها را با مفهوم مرگ مغزی و برگشت ناپذیری آن مطمئن کنند و اطلاعات شفاف و کاملی در این رابطه به خانواده ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با اشاره به دستورات دین اسلام در خصوص پیوند اعضا گفت: به طور کلی در دین اسلام، اصل مساله پیوند اعضا با هدف نجات جان انسان ها و درمان بیماری های صعب العلاج، امری جایز و حتی واجب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار