در جلسه ستاد بحران استان مطرح شد؛
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وقوع حوادث مختلف در استان از ابتدای سال جاری، بر لزوم آمادگی همه دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران‌های احتمالی تأکید کرد و گفت: نهادهای مسئول اقدامات خوبی برای پیشیگیری از خسارات و آسیب‌ها انجام داده‌اند، اما این اقدامات در مواجهه با کارهایی که باید انجام شود کافی نیست و دستگاه‌ها باید آمادگی خود را همواره افزایش دهند.
کد خبر: ۷۵۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ 10 June 2019

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، به زمین‌لرزه‌های اخیر در نقاطی از استان نیز اشاره کرد و گفت: این زلزله‌ها نشان‌گر موقعیت جغرافیایی سخت و پرخطر استان است و باید آمادگی لازم برای مقابله با تمامی بحران‌ها را در تمامی شرایط داشته باشیم.

وی با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در بازار تبریز و حادثه مشابه آن در سال‌های قبل، گفت: هرچند بعد از حادثه قبلی اقداماتی انجام شده بود، اما وقوع حادثه اخیر نشان داد که باید در مورد تاسیسات بازار و سیستم‌های ایمنی آن به صورت اساسی چاره‌اندیشی شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر مقابله جدی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها تاکید کرد و گفت: نهادهای متولی موظفند هر سازه‌ای را که در حریم و بستر رودخانه‌ها احداث شده متعلق به هر کسی که باشد تخریب کنند چرا که صدمه آن به سایر مناطق هم وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه لای‌روبی مسیر رودخانه‌ها در چند ماه گذشته از وارد شدن خسارات ناشی از سیل در استان جلوگیری کرد، افزود: لای‌روبی تمام رودخانه‌ها با اعتبارات فعلی، 30 سال طول می‌کشد، بنابراین باید با اقدامات جهادی نظیر آن‌چه امسال رخ داد در طول مدت کوتاهی بتوانیم لای‌روبی رودخانه‌ها را به سرانجام برسانیم.

پورمحمدی، مشکلات حاشیه‌نشینی را در تبریز و استان جدی دانست و افزود: این مناطق به نوعی تهدید برای شهرهای ماست، ولی این مسأله نباید تنها از منظر حوادث طبیعی بررسی شود، بلکه باید آثار منفی اجتماعی و فرهنگی آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر اصلاح الگوی مصرف برق تأکید کرد و گفت: هرچه تولید برق را افزایش دهیم تا زمانی که الگوی مصرف اصلاح نشود دچار مشکلات عدیده خواهیم بود.

وی، سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو را یکی از عملکردهای موثر دولت تدبیر و امید در این زمینه دانست و گفت: اجرای این سیاست‌ها می‌تواند در کاهش مصرف برق موثر باشد.

پورمحمدی با اشاره به احتمال کمبود برق در فصل تابستان نیز گفت: در صورت نیاز، ساعات کاری ادارات استان برای جبران کمبود برق تغییر خواهد کرد.

افزایش 11 درصدی مصرف برق در استان جای تأمل دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به گزارش شرکت توزیع نیروی برق استان مبنی بر افزایش 11 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته، گفت: این افزایش، نزدیک به 4 برابر حد استاندارد است که جای تأمل و بررسی دارد.

جواد رحمتی با بیان اینکه نباید از الگوی مصرف تجاوز کنیم، ابراز داشت: باید با هر دستگاه و ارگانی که بیشتر از حد مجاز برق مصرف می‌کند بویژه برای کارهایی مثل تولید ارز دیجیتال که دستگاه‌های بسیار پرمصرفی دارند، برخورد شود.

وی با بیان اینکه بخشی از کمبود برق به دلیل بارش‌های خوب سال جاری از محل نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین می‌شود، افزود: البته با شرایط موجود افزایش مصرف برق، مصرف از تولید پیشی می‌گیرد و در این صورت در تأمین برق مشکل ایجاد خواهد شد.

رحمتی با بیان اینکه سال گذشته 50 مگاوات از برق مصرفی مربوط به ادارات بود که با صرفه‌جویی به 30 مگاوات رساندیم، ابراز داشت: وارد کردن ژنراتورهای ادارات به مدار تولید و مصرف، اصلاح ساعات کاری ادارات و جابه‌جایی ساعات اوج مصرف می‌تواند به کاهش پیک مصرف کمک کند.

وی با انتقاد از اینکه باید 20 درصد برق مصرفی ادارات از طریق انرژی پاک تولید می‌شد ولی متاسفانه ادارات به این سمت نرفتند، گفت: ادارات می‌توانستند با سرمایه‌گذاری اندک، بخشی از برق مورد نیاز خود را تأمین کنند اما اکنون باید با تعرفه آزاد برق خود را تأمین کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر اهمیت موضوع زلزله در استان تاکید کرد و گفت: زلزله‌های اخیر در برخی نقاط استان هشداردهنده است و باید امکانات اسکان اضطراری و اسکان موقت بویژه در شهر تبریز فراهم شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه این استان، سومین استان حادثه‌خیز در کشور است، ابراز داشت: دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید اقدامات پیشگیرانه در زمینه سیل و زلزله را در طول سال اعلام و عملیاتی کنند.

محمدباقر هنربر با تاکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع بحران ناشی از حوادث طبیعی، اظهار داشت: حوادث سیل و آتش‌سوزی بازار تبریز نشان داد که باید مواردپیشگیرانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی سرعت مهار آتش‌سوزی بازار تبریز و امکانات ایجاد شده و توان دستگاه‌های امدادرسان را یادآور شد و گفت: معاون وزیر کشور بابت سرعت عمل در مهار این آتش‌سوزی، به نمایندگی از دستگاه‌های امدادرسان و مدیریت بحران از استاندار آذربایجان شرقی تقدیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار