اهداف و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در استان آذربایجان شرقی
وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر دو روزه به آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگاران، نتایج سفر خود و همچنین اهداف و برنامه‌های این وزارت‌خانه را درخصوص پروژه‌های استان در حوزه‌های راه‌سازی و حمل و نقل و مسکن تشریح کرد.
کد خبر: ۷۵۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 14 June 2019

به گزارش تابناک تبریز، محمد اسلامی با بیان اینکه به جز حوزه دریایی تقریباً درهمه سرفصل های وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های گوناگونی در سطح استان آذربایجان شرقی در حال اجراست، گفت: مهم‌ترین این پروژه‌ها که هم دغدغه مردم و تاکید رئیس جمهور و هم مورد پیگیری و تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب است، بحث راه‌آهن و اتصال راه‌آهن میانه به تبریز است که جزو ۵ پروژه اولویت‌دار وزات راه و شهرسازی در حوزه راه‌آهن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بازدید خود از این پروژه، گفت: پروژه پیشرفت خوبی دارد، اگرچه مشکلاتی هم هست، اما به خاطر حجم کار، رفع تمام مشکلات نیازمند زمان است که پیمانکاران ما در حال انجام کار هستند. مسیر پروژه تا بستان‌آباد پیشرفت خوبی دارد و مسیر بستان‌آباد تا تبریز هم امیدواریم تا قبل از پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه آزادراهی هم چهار پروژه در آذربایجان شرقی فعال است، گفت: آزادراه‌ها مسیرهای شریانی ترانزیت کشور هستند و به لحاظ حیثیتی و اقتصادی و رفاه مردم در اولویت قرار دارند.

وی گفت: یک قطعه ۲۵۰ کیلومتری از تبریز تا مرز بازرگان را در حال اجرا داریم که یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه و مورد تاکید رئیس جمهور هم هست؛ در حال حاضر یک قطعه 70 کیلومتری از سمت بازرگان و یک قطعه 66 کیلومتری از تبریز تا مرند در حال اجراست که پیشرفت چشمگیری داشته و برای باقی‌مانده 120 کیلومتر هم در حال مذاکره با پیمانکاران هستیم.

اسلامی گفت: آزادراه تبریز به ارومیه نیز که کمربندی تبریز محسوب می‌شود امروز یک قطعه از آن شروع به کار کرد و در صورت اتمام از بار ترافیکی اتوبان شهید کسایی کاسته می‌شود؛ برآورد اولیه اعتبار این طرح نیز ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی در خصوص آزادراه مراغه- هشترود نیز ابراز امیدواری کرد یکی از قطعات این طرح در سال جاری زیر بار برود.4

اسلامی افزود: در بعضی محورهای پرترافیک مانند محور سراب، اهر، جلفا و مرند نیز پروژه‌های همکاری مشترک با بخش خصوصی را داریم که فعال هستند و امیدواریم باندهای دوم محورهای سراب و اهر را تا پایان سال جاری به پایان برسانیم؛ برای رفع نقاط آسیب‌پذیر و حادثه‌خیز در محور جلفا هم قرار شد که سریعا طرح‌هایی را با همکاری استانداری اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بحث مسکن مهر و بافت فرسوده را اولویت این وزارت‌خانه و دغدغه مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: در تبریز چند محله در بافت فرسوده قرار دارد که جزو برنامه هستند، ما اختیارات وزارت‌خانه را با تشکیل ستاد بازآفرینی و هیأت اجرایی به استان واگذار کرده‌ایم و امروز هم، سازندگان و شهرداری تقاضاهایی داشتند که بخشی از آنها در چارچوب قوانین و مقررات است و بخشی نیز نیازمند مصوبات دستگاه‌های دیگر و یا بانک مرکزی است که هماهنگی مقدماتی را با مسئولان بانک مرکزی انجام دادیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: از مردم ساکن در بافت فرسوده دعوت می‌کنم تا در اجرای این طرح همراهی و مشارکت کنند؛ اگر مالکان واحدهای فرسوده خودشان تمکن ساخت داشته باشند ما جواز رایگان و تسهیلات ۹ درصدی ارایه می‌کنیم و درغیر این صورت اجازه ساخت توسط شهرداری را بدهند و در این مدت در خانه‌های موقت مستقر می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی در مورد تولید مسکن جدید هم گفت: استان آذربایجان شرقی سازندگان قوی دارد و نه تنها باید مشکل مسکن خودش را حل کند بلکه باید برای سایر استان‌ها هم استان معین باشد.

وی افزود: پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه قرار دارد که ما زمین رایگان در اختیار قرار می‌دهیم و ۸۰ درصد اعتبار را بانک در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، بنابراین سازندگان قراردادی را با وزارت راه و شهرسازی منعقد کنند تا بتوانیم دغدغه مسکن جوانان و خانه اولی‌ها را رفع کنیم.

اسلامی در مورد قیمت مسکن و اجاره بها نیز اظهار داشت: بحث قیمت‌ها متاثر از بخش مسکن و عرضه و تقاضا نیست، بلکه اتفاقاتی که در بازار افتاده و نوساناتی که بوجود آمده، بخش مسکن را هم درگیر کرد؛ کاری که ما می‌کنیم این است که جریان تولید مسکن را در کشور پایدار کنیم و تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکن در سال را قاطعانه پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات احداث حدود ۱۳۸ هزار واحد آغاز شده و هر هفته پروژه‌های جدیدی شروع می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار