رییس کل بانک مرکزی در تبریز:
جلسه هم اندیشی شورای گفت و گوی استان آذربایجان شرقی با حضور رییس کل بانک مرکزی، نايب رييس مجلس و فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ 14 June 2019

به گزارش تابناک تبریز، رییس کل بانک مرکزی در ادامه سفر خود به تبريز صبح امروز در جلسه شورای گفت وگوی استان آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از فعالان اقتصادی، شرایط فعلی کشور را، حساس و ویژه خواند و گفت: آمریکا به دنبال بر هم زدن نظم عمومی جامعه و افزایش نرخ ارز و نیز دامن زدن به شایعات مربوط به تورم و مانند آن بود که البته این موارد بطور كامل کنترل شد.

به گفته رییس شورای پول و اعتبار وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و برای آن باید نقدینگی کنترل شود. وی افزود هدف کنونی کمک به رونق تولید و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است.

رییس کل بانک مرکزی تأکید کرد که در شرایط تحریم و برای مدیریت تأمین ارز، باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان همگی هماهنگ و همدل باشند. هدف بانک مرکزی کمک به تولید کننده و صادرکننده است و لذا باید صادرکنندگان غیرنفتی در ارائه ارز خود به سامانه نیما همراهی کامل را داشته باشند.

عالی ترین مقام بانک مرکزی با مفید خواندن جلسه امروز خود با فعالان اقتصادی تأکید کرد: امروز جلسه خوبی با نمایندگان استان و فعالان اقتصادی داشتیم و طی آن دغدغه بانک مرکزی که همان حمایت از تولید و افزایش صادرات در کشور است، مطرح شد. در این بین تولیدکنندگان مسائلی دارند که بخشی از آن به نقدینگی و تأمین منابع مالی باز می گردد که امیدواریم با برنامه ریزی هایمان آن را تأمین کنیم.

دکتر عبدالناصر همتی در ادامه با اشاره به حل مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد: معتقدیم که استان آذربایجان شرقی از استعداد و زمینه های لازم برای صادرات برخوردار است و نیز مقرر شد جلسات در این باره در تهران ادامه یابد و بانک مرکزی تلاش می کند که مشکلات آنها را برطرف کند.

همچنین مسعود پزشکیان، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در دوران تحریم باید تمرکز بر واحدهای تولیدی دوچندان شود، عنوان کرد: در شرایط تحریم و برای مقابله با آمریکا باید هرچه بیشتر به واحدهای تولیدی توجه کنیم و چرخ تولید را به گردش درآوریم. البته ما نیز در مجلس شورای اسلامی به این مهم یاری می رسانیم و در این راستا پیشنهاد می کنم سرانه اعتباری استان هدفمند شود.

در ادامه این جلسه، معاون ارزی بانک مرکزی نظم در فرایندها را تحت شرایط تحریم مهم خواند و گفت: در صورتی که بر امور و فرایندها نظم حاکم شود، شرایط برای مقابله با تحریم ها و مدیریت آنها بهتر می‌شود.

پناهی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز تصریح کرد که این بانک قصد ندارد صادرکنندگان دچار ضرر و زیان شوند بلکه هدف ما مدیریت شرایط برای صادرات غیرنفتی است.

این مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه در بحث تخصیص ارز به دنبال مکانیزه کردن همه فرایندها در آینده نزدیک هستیم تأکید کرد: برای مثال درخصوص بسته جدید سیاستی صادراتی ارز به منظور تسریع در امور، پیش از ابلاغ آن جلسات مفصلی را با صادرکنندگان برگزار کردیم، چراکه سیاست بانک مرکزی تعامل مستقیم با تولیدکننده و صادرکننده است. بنابراین بخشی از بسته جدید ارزی، لحاظ کردن نظرات صادرکنندگان با در نظر گرفتن ملاحظات بانک مرکزی بود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مدیریت تخصیص ارز از حساسیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: این امر در شرایط تحریم بسیار پیچیده است و البته تخصیص ارز به خوبی پیش می‌رود.

در ادامه این گفت‌وگوها، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به مطالبات و سوالات اعضای اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی درباره چک برگشتی، بانک مرکزی را تابع قانون اخیر مجلس شورای اسلامی خواند و این بانک را مکلف به اجرای بندهای آن دانست. به گفته سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، وضعیت اعطای تسهیلات به استان آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته از وضیعت مطلوبی برخوردار است.

گفتنی است در این جلسه، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی دیدگاه‌های خود را با رییس کل بانک مرکزی در میان گذاشتند که از این موارد می‌توان به موضوعاتی مانند بررسی بهبود وضعیت زمان تخصیص ارز، بررسی فرایند تخصیص ارز به محصولات دامی، بهبود وضعیت اعطای تسهیلات به دامداران و نیز پیگیری وضعیت اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار