سیدمصطفی قدمگاهی که مدتی است یکی از نوحه‌هایش در شبکه‌های اجتماعی جنجال‌برانگیز شده به شرح جزئیاتی از این ماجرا پرداخت.
کد خبر: ۷۵۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ 19 June 2019

خراسان نوشت: چند روزی می‌شود که یک مولودی با عنوان «داره می‌ریزه، داره می‌ریزه...» به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است و البته جنجالی و حاشیه‌ساز هم شده است.

حاشیه‌های این مولودی به دلیل دابسمش‌هایی است که فضای مجازی را پر کرده و به طور عجیبی در حال زیادتر شدن است. در این بین، از ساختن دابسمش این مولودی با ریختن پلاسکو، ریختن آب و ریختن گل روی زمین بگیرید تا دابسمش‌هایی که متاسفانه برخی اهانت‌آمیز و خارج از شئونات اسلامی است. به همین بهانه به سراغ مداحی رفتیم که تقریبا همه ما صدایش را این روزها، بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم و احتمالا باز هم خواهیم شنید!

خودتان را معرفی کنید و بگویید که از چند سالگی شروع به مداحی کردید؟

سیدمصطفی قدمگاهی هستم، متولد سال ۵۹ در مشهد. از دوران ابتدایی به مداحی علاقه‌مند شدم و سال ۷۴ بود که با موذنی و قرائت زیارت عاشورا در مسجد، مداحی را جدی‌تر پیگیری کردم.

سبک و روش شما در مداحی، همیشه مانند این مولودی منتشر شده از شما در این روزهاست؟

دوستان هیئتی‌ام بیشتر روی مولودی خوانی‌های بنده توجه دارند به لحاظ این‌که فضای مولودی خوانی راحت‌تر است و ارتباط با مستمع بیشتر برقرار می‌شود و گرنه بنده روضه‌خوان هستم و در بحث مداحی هم مولودی، هم روضه و هم شور می‌خوانم.

اگر موافق هستید، برویم سر اصل مطلب. چند روزی است که یکی از مولودی‌های شما حسابی معروف شده، آیا این شعر، جدید است؟

سال ۹۵، روز ولادت امام‌رضا (ع) در هیئتی به نام «دعای ندبه ۱۴ معصوم مشهد» این مولودی را خواندم. آن زمان اصلا دیده نشد و بازتابی نداشت و دوستان در یک کانال تلگرامی بارگذاری کردند، اما این‌که این روز‌ها رسانه‌ای شده است، واقعا جای سوال دارد. مشخص نیست چطوری و چه کسی این مولودی را از آن کانال برداشته و ظاهرا برای خانمی که در کاناداست، ارسال کرده است. او اولین نفری بود که این مولودی را تبدیل به دابسمش و در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. ماجرا دقیقا از آن‌جا شروع شد و این ویدئو فقط بیش از ۵۰۰ هزار بازدید در این صفحه داشت و کم کم دابسمش‌های مختلفی در داخل هم برای این مولودی ساخته شد.

آیا متن این مولودی و سبک اجرایش، سلیقه خودتان بود؟

سبک خواندن این مولودی، برگرفته از آهنگ یکی از خواننده‌های مجوزدار داخلی است به نام آقای «علیرضا روزگار » که شعری عاشقانه با این آهنگ را می‌خوانند. شاعر مولودی من هم روی همین آهنگ شعر گفته است و من هم با همان آهنگ اجرا کردم. به تازگی خود آقای «روزگار» هم در صفحه‌شان به این نکته اشاره کرده‌اند که شعر و آهنگ‌شان آن‌قدر بازتاب نداشته که این مداحی بازتاب داشته است!

قبول دارید که ایراد‌هایی که به محتوای این شعر و سبک خواندنش وارد شده، درست است؟

متاسفانه در فضای‌مجازی فقط یک قسمت شعر شنیده شده است، در صورتی که در قسمت‌های دیگر این شعر به اهمیت زیارت امام رضا (ع)، زیارت اربعین، زیارت کربلا و ... هم اشاره می‌شود. من صددرصد از محتوای شعر حمایت می‌کنم و این‌که به لحاظ مفهوم و محتوا غنی است، اما قبول دارم آهنگ تند خوانده شده است البته برای اون آهنگ مجبور بودم تند بخوانم.

همان‌طور که شنیده‌اید، برخی از مداحان پیش کسوت مصاحبه کردند و ضمن انتقاد‌های شدید اعلام کرده‌اند که این شعر و مولودی شما وهن اهل بیت (ع) است؟

استقبال از این مولودی خیلی بیشتر از انتقاداتش بوده است. به هیچ عنوان این موضوع راکه وهن اهل بیت (ع) بوده، قبول ندارم. خیلی‌ها سبک‌ها، اشعار و آهنگ‌هایی را خوانده‌اند که بسیار بدتر از این آهنگ بوده است و این‌طور مورد هجمه قرار نگرفته‌اند. مثل آن مداحی که می‌خواند: «نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و ...» این وهن هست یا شعر و مولودی که من برای امام‌رضا (ع) خواندم؟

به عنوان سوال آخر، آیا دوباره حاضرید که همین مولودی را بخوانید؟

نمی‌شود گفت که پشیمان نیستم، از محتوای شعر دفاع می‌کنم، اما شاید اگر قرار باشد که دوباره این مولودی را بخوانم، دیگر با این آهنگ و ریتم تند نخواهم خواند. به هر حال فقط معصومین (ع) پاک و مطهر هستند و انسان ممکن الخطاست و نباید به دلیل خطای یک نفر او را بکوبیم و تخریب اش کنیم. من اشتباهی کردم به دلیل آهنگی که خواندم و قبول دارم، اما شعر هیچ ایراد و مشکلی نداشت و ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار