با حضور معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی؛
طرح جامع حفاظت بافت تاریخی تبریز در جلسه‌ای با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و مدیران دستگاه‌های مسئول بررسی شد.
کد خبر: ۷۶۱۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۲ 09 July 2019

به گزارش تابناک تبریز؛این طرح از سوی شرکت مشاور در 7 محدوده تاریخی از جمله ربع رشیدی، باغ‌ها، میراث صنعتی و برج‌ها و مقابر تبریز مطالعه شده و قرار است در جلسات کارشناسی با حضور ذی‌نفعان مورد بررسی قرار گیرد.

وسعت محدوده بررسی‌شده در این طرح 700 هکتار شامل 466 هکتار بافت تاریخی فرهنگی تبریز (مصوب سال 1394) و مبنای طرح مورد مطالعه، نقشه دارالسلطنه تبریز است.

جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با نادرست خواندن برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات گذشته در مورد بافت‌های تاریخی، گفت: نگاه به این مقوله باید نگاهی واقع‌گرایانه و عملیاتی بوده و پشتوانه قانونی و اجرایی داشته باشد.

وی افزود: در گذشته برخی ضوابط کلی بدون توجه به جزئیات بافت‌های تاریخی تعریف شده و بر اجرای برخی مبانی نظری اصرار شده است که نتیجه آن را امروز شاهدیم.

رحمتی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این زمینه باید برنامه‌های اجرایی در محدوده مشخصی که باارزش‌تر است تعریف شود و اهتمام جدی برای اجرای آن وجود داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر حفظ یکپارچگی بافت تاریخی در روند احیای آن تأکید کرد و گفت: تعریف کارکردهای بافت تاریخی و ایجاد ارتباط منطقی بین اجزای آن، مهم‌ترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در بافت تاریخی فقط بحث کالبدی مطرح نیست، افزود: حیات فرهنگی و اجتماعی این بافت، مهم‌تر است و احیای بافت تاریخی باید به احیای حافظه تاریخی و هویت‌بخشی منجر شود.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، جلب مشارکت اهالی را در روند احیای بافت تاریخی ضروری دانست و گفت: طرح‌های اجتماعی نباید با نگاه از بالا به پایین باشد؛ بلکه نیازها و خواسته‌های شهروندان و ساکنان نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه نیازمند آموزش و آگاه‌سازی هستیم.

رحمتی همچنین توجه به تحلیل‌های اقتصادی در احیای بافت تاریخی را ضروری خواند و بر استفاده از تجارب موفق و ناموفق گذشته و پرهیز از نگاه‌های کلیشه‌ای در این خصوص تأکید کرد.

در این نشست پس از تشریح طرح پیشنهادی حفاظت بافت تاریخی تبریز از سوی نماینده شرکت مشاور، مدیران دستگاه‌های مسئول به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود در خصوص این طرح پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار