رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: هشدار سردار کوثری به انگلیس؛ پشیمان می‌شوید/توئیت عراقچی درباره دیدارش با فرستاده الیزه/کدخدایی: تخلف در انتخابات طبیعی است و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴ 11 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تغییرات مهم در شورای نگهبان در سال انتخابات مجلس

▫️۲۳و ۲۴ تیرماه عضویت چهار عضو شورای نگهبان، به پایان می‌رسد و با در نظرگرفتن درگذشت یکی از فق‌های این شورا، باید گفت که احتمال تغییر اساسی در ترکیب اعضا و در نتیجه تغییر ساختاری رویکرد‌های این شورا دور از ذهن نیست. احتمالاً در همین روز‌ها شاهد آن خواهیم بود که رهبر انقلاب درباره ادامه عضویت آیت الله یزدی در این شورا تصمیم‌گیری کنند و ممکن است در همین روزها، فردی را نیز به عنوان جانشین آیت الله مومن، منصوب کنند. /ایرنا

۶ ماه حبس تعلیقی برای دختر پادشاه سعودی

دادستان‌های فرانسوی برای تنها دختر پادشاه سعودی به جرم دست داشتن در خشونت و آدم ربایی، شش ماه حبس تعلیقی را خواستار شده اند. دادگاهی در فرانسه به صورت غیابی، حسه بنت سلمان، تنها دختر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و خواهر ولیعهد این کشور را به اتهام دستور دادن به محافظ شخصی خود برای کتک زدن یک کارگر که در حال تصویر برداری از ساختمانشان بود، محاکمه می‌کند. /صدا و سیما

کدخدایی: تخلف در انتخابات طبیعی است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: یکی از ضعف‌های قانون انتخابات، برخورد با تخلفات است. برخورد قاطع با تخلف اگر انجام شود دیگر به جانبداری متهم نخواهیم شد. رخ دادن تخلف در انتخابات طبیعی است، اما چگونگی برخورد با آن هم مهم است. هر جا هستیم باید برخورد قاطعی با تخلف داشته باشیم. انتخابات الکترونیکی یکی از الزامات ماست که قانون هم آن را تکلیف کرده، ما هم آمادگی آن را داریم تا هر مرحله‌ای که امنیت و سلامت را بتوانیم تضمین کنیم برای برگزاری انتخابات الکترونیک با وزارت کشور هماهنگ هستیم. / ایسنا
 
واکنش ابطحی به اظهارات سردار نظری درباره کوی دانشگاه

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دوره اول دولت اصلاحات، ضمن تایید ادعای سردار فرهاد نظری، فرمانده وقت انتظامی تهران بزرگ در ماجرای کوی دانشگاه که از «دلجویی خاتمی» خبر داده، گفت: بنده آن زمان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بودم و نامه دلجویی آقای خاتمی را به آقای نظری دادم. ابطحی افزود: در واقع آقای نظری بعد از واقعه کوی دانشگاه و در شرایطی که فشار‌های سنگینی را از سوی رسانه‌ها و افکار عمومی متحمل می‌شد، شکایت‌هایی از رئیس‌جمهوری، وزیر کشور و مسئولان مختلف کرده بود. ابطحی ادامه داد: آقای نظری بعد این شکایت‌ها با من گفت‌وگویی داشت که حرف اصلی‌اش این بود و می‌گفت: در این ماجرا به من به دلیل حضور در صحنه ظلم شد و همه فشار‌ها را به تنهایی تحمل کردم. در حالی‌که اگر قرار بود، سلسله مراتب رعایت شود، بالاتر از من سه فرمانده هم بودند که در این ماجرا دخالت داشتند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها مورد فشار و تعقیب قرار نگرفتد و همه فشار‌ها را به تنهایی تحمل کردم.رئیس دفتر وقت رئیس‌جمهوری در ادامه اظهار داشت: همچنین آقای نظری معتقد بود که آن نوع برخورد‌ها روش خوبی نبود، چون او خودش کاری نکرده بود و به خاطر فرمانده تهران بودن زیر نظر بود، آن هم در شرایطی که کسی با فرماندهان عالی‌تر هیچ کاری نداشت. محمدعلی ابطحی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظر ما این حرف آقای نظری حرفی منطقی بود و بر همین اساس، آقای خاتمی از او دلجویی کرد تا موضع دولت وقت هم درباره این نوع برخورد مشخص شود.
 
توئیت عراقچی درباره دیدارش با فرستاده الیزه

معاون وزیر امورخارجه دیدار خود با مشاور رئیس جمهور فرانسه را خوب توصیف کرد. سید عباس عراقچی در صفحه توئیتر خود نوشت: شب گذشته گفتگو‌های خوبی با امانوئل بون داشتم. ما درباره جنگ اقتصادی فعلی و این‌که یک آتش‌بس متعادل و پایانی منطقی چگونه می‌تواند باشد، رایزنی کردیم. امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه که به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه نیز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. این دیپلمات فرانسوی حدود سه هفته پیش نیز به تهران سفر کرد و با تعدادی از مقامات وزارت خارجه رایزنی داشت.
 
امارات دست به دامان ایران شد

یک روزنامه لبنانی نوشت، امارات در پی فهم وضع خود در قبال ایران و یمن، تصمیم گرفت به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود و برای همین یک نماینده به تهران فرستاد و سه پیشنهاد به ایران داد. طی روز‌های اخیر خبر‌های زیادی درباره خروج بخشی از نیرو‌های امارات از یمن منتشر شده است. اگرچه هنوز به دیده شک به این خبر‌ها نگاه می‌شود، اما به نوشته روزنامه «الاخبار» به نظر می‌رسد حاکمان ابوظبی پس از آنکه «آتش به داخل خانه‌هایشان رسیده» تصمیمی راهبردی گرفته‌اند و برای دور کردن این آتش، دست به دامن تهران و مسکو شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده، پس از انفجار‌هایی که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات را در تاریخ ۱۲ ماه می‌هدف قرار داد، هیأتی امنیتی از امارات به ایران سفر کرد، اما پاسخ قاطعی که شنید این بود «پس از اینکه شما خطوط قرمز را زیر پا گذاشتید، دیگر چیزی نزد ما باقی نمانده که بر سر آن با شما مذاکره کنیم». الاخبار سپس نوشت؛ بر اساس منابع دیپلماتیک مطلع، هیأت عالی‌رتبه اماراتی پیشنهادی با خود داشتند که اماراتی‌ها در آن زمان فکر می‌کردند غیرقابل رد است؛ این پیشنهاد شامل سه بند بود: بازگرداندن روابط میان دو کشور بر اساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترک دو طرفه از گذرگاه‌های دریایی تا (امنیت) جریان (انتقال) نفت از تمام کشور‌های (حاشیه) خلیج (فارس) تأمین شود و سوم که مهم‌ترین بند است آمادگی امارات برای ترک یمن بود.
 
هشدار سردار کوثری به انگلیس؛ پشیمان می‌شوید

جانشین قرارگاه ثارالله گفت: انگلیسی‌ها بدانند خودشان شروع کننده بودند و باید منتظر مسائل بعدی آن هم باشند، تصور نکنند که ایران هیچ اقدامی در واکنش به توقیف نفتکش خود انجام نمی‌دهد، خیر نه تنها چنین چیزی نیست.
 
عطاءالله مهاجرانی BBC را تحریم کرد

عطاءالله مهاجرانی به ادبیات تجزیه‌طلبانه BBC واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت:‌برخی دوستان و نیز کامنت گزاران پرسیده اند، وقتی BBC فارسی در باره تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی ایران، از واژگان و ادبیات تجزیه طلبان تروریست استفاده می‌کند. آیا موجه است که من در برنامه‌های BBC به عنوان مهمان شرکت کنم؟! نقد و اشکال واردست، دیگر در هیچ برنامه BBC شرکت نخواهم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار