رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند؛علم الهدی: برای فروش کالا دختران عوضی را کنار هم ردیف می‌کنند/گزینه تازه ترامپ برای ارتش متهم به تجاوز جنسی شد/مهلت ۱۰ روزه مجلس و دولت برای عملیاتی کردن اصلاح ساختار بودجه و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۱۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷ 12 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اجازه‌ای که رهبری به اصلاح طلبان دادند

منتجب نیا گفت: انتظار داشتیم تا اصلاح طلبان از روزنه به وجود آمده استفاده کرده و از این طریق مشکلات خود را حل بکنند، این دریچه محدود را به یک دروازه تبدیل کنند، اما متاسفانه برخی با برداشت غلط، جو سازی‌هایی کردند که در شان آنان نبود. منتجب‌نیا ادامه داد: رهبری اجازه دادند که نامه‌ها و مکاتباتی بنویسیم و حتی اعتراض کنیم و همین که ایشان نامه‌های ما را بخوانند و مورد توجه قرار دهند حتی اگر جوابی هم دریافت نشود، کافی است و این یک امتیازی برای مجموعه اصلاح‌طلبان است.
 
اختیارات ترامپ برای جنگ با ایران کم شد

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای انجام جنگ با ایران را محدود می‌کند. مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی را تصویب کرد که خواستار محدود کردن اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای آغاز جنگ با ایران بدون مشورت با کنگره است. این طرح با ۲۵۱ رای موافق در مقابل ۱۷۰ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

علم الهدی: برای فروش کالا دختران عوضی را کنار هم ردیف می‌کنند

امام جمعه مشهد با طرح این سئوال که چرا آقایان در مقابل ‌جولان زنان بدحجاب ‌عکس‌العملی نشان نمی‌دهند؟ گفت: ️زن ناهنجار لاابالی با ولنگاری در خیابان این مملکت جولان دهد و آقایان مسئول عکس العملی نشان نمی‌دهند. در پرتو اقتدار نظام قانون عفاف و حجاب تصویب شد و شما آقا گفتی من مسئول دولت یا مجلس و یا مسئولیت وزارت و انتظامی و نظامی و همه گفتید قبول می‌کنم اما در برابر اجرای یک قانون اصلی که مربوط به حفظ عظمت اسلام است قدم برنداشتید؛ صدها هزار شهید می‌ایستند و از توی مسئول مطالبه می‌کنند؟ چرا مسئولیت قبول کردی و فرمانده و رئیس دولت و وزیر شدی؟ زن ناهنجار لاابالی با ولنگاری در خیابان این مملکت جولان دهد و جنابعالی عملی نکنی؟ برای فروش کالا در نمایشگاه، دختران عوضی را کنار هم ردیف کنند و شما عکس‌العملی نداشته باشی؟ شما که وزیر این مملکت و مسئول این نمایشگاهی.

گزینه تازه ترامپ برای ارتش متهم به تجاوز جنسی شد

یک سرهنگ زن ارتش آمریکا که گزینه پیشنهادی دولت ترامپ برای نفر شماره دوی ارتش این کشور را متهم به تجاوز جنسی علیه خود کرده است، اعلام کرد که حاضر به ایراد شهادت در سنای آمریکا درباره جزئیات اتفاقات رخ داده است.به گزارش پایگاه هیل، این زن به واشنگتن‌پست گفت، حاضر به ایراد شهادت خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در ارتباط با اتهام تهاجم جنسی خود است که علیه ژنرال جان هایتن، رئیس فرماندهی راهبردی ارتش آمریکا و نامزد معاونت رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور است. او ترجیح می‌دهد این شهادت را در جلسه‌ای در پشت درهای بسته ایراد کند./ ایسنا

دومینوی استعفای ائمه جمعه به بندرعباس رسید

دومینوی استعفای ائمه جمعه اینبار به بندرعباس رسید تا امام جمعه این شهر بدلیل آنچه کهولت سن عنوان شده بود از این جایگاه کنار رود. ️طی دو سال اخیر چندین امام جمعه دیگر عمدتا بخاطر کهولت سن با این جایگاه خداحافظی کرده اند. نام آیت الله جنتی و آیت الله موسوی جزایری در لیست ائمه جمعه مستعفی دیده می شود. ️امام جمعه اهواز بعد از حاشیه های سفرش به انگلستان به خاطر مداوا استعفا داد. امام جمعه ایلام هم بعد از جنجال ها بر سر پرادو سوار شدنش با انتقاد از فضاسازی ها نامه استعفا را امضا کرد.

اعتراض فرمانداری به نام‌گذاری خیابان‌های تهران به نام هنرمندان

مصوبه شورای شهر تهران برای استفاده از نام هنرمندان و شعرا و نویسندگان برای خیابان‌های تهران به دلیل "حساسیت روی برخی نام‌ها" بی‌نتیجه مانده است. خبرهایی از لغو این مصوبه شورا به گوش می‌رسد. برخی می‌گویند که شورای شهر تهران مصوبه قطعی خود را از فرمانداری پس گرفته است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در گفتگو با ایرنا این موضوع را تأیید نکرد. حسن خلیل‌آبادی، یکی از اعضای کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، نیز گفت: «در کمیسیون اعلام کردند که فرمانداری نسبت به بخشی از این نامگذاری‌ها اعتراض دارد». به گفته او اعتراضات فرمانداری "ملاک حقوقی ندارد."او گفت شورا "در حال رایزنی برای برطرف کردن مشکلات و حساسیت‌هایی است که روی برخی از اسامی وجود دارد."

«اینستکس» برای ایران مانند باروت خیس است

شبکه دویچه وله در گزارشی نوشت: سازوکار فعلی اینستکس کارایی چندانی ندارد و اگر بخواهد بر اقتصاد ایران تأثیرگذار باشد نیازمند حمایت روسیه و چین و تزریق میلیاردها یورو به این سازوکار است. تا کنون تنها چند میلیون یورو به اینستکس تزریق شده است تا شرکت‌های اروپایی بتوانند بدون مبادله مستقیم پول، به ایران کالا صادر کنند.

تصمیم لاریجانی برای نامزدی در انتخابات مجلس به روایت یک نماینده

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روایت جدیدی از نامزدی و یا عدم نامزدی علی لاریجانی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ارائه کرده است. امیرآبادی‌فراهانی درباره احتمال عدم حضور لاریجانی در انتخابات مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: از ایشان پرسیدم، گفت من در شش ماه دوم سال تصمیم می‌گیرم؛ چند روز پیش مشاور ایشان آقای زمانی در مجلس به من می‌‌گفت که پیشنهاد می‌کنم شما و آقایان لاریجانی و ذوالنور در یک فهرست قرار بگیرید که من گفتم این دست من نیست و در اختیار شورای مرکزی اصولگرایان قم است./تسنیم

مهلت ۱۰ روزه مجلس و دولت برای عملیاتی کردن اصلاح ساختار بودجه

در پایان تیر ماه امسال مهلت ۴ ماه رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار بودجه به پایان خواهد رسید.این مهلت ۴ ماهه در حالی در ١٠ روزه آتی به پایان می‌رسد که بسیاری از نمایندگان مجلس حتی از انتشار برنامه اصلاحی سازمان برنامه و بودجه اطلاعی ندارند. نکته قابل توجه اینکه رهبری مجلس و دولت را مکلف به ارائه به برنامه اصلاح ساختاری بودجه کرده بودند.

شاید نجفی قتل را به گردن گرفته

محمود صادقی نماینده مردم تهران گفت: در برخی اتفاقات مقداری چهره‌ها خودشان مقصر هستند. در پرونده آقای نجفی هم نمی‌توان مسائل مختلف را در نظر نگرفت چراکه ممکن است مسئله شخصی و خانوادگی باشد. مثل هرجنایت دیگری که در جامعه رخ می‌دهد و کسی خبردار هم نمی‌شود. این‌ها به تحلیل جامعه‌شناسی نیاز دارد تا بفهمیم چرا جامعه آنقدر خشن شده که شخصی مانند نجفی سلاح به دست می‌گیرد، کسی که نمی‌توانست یک گنجشک را بزند. آدمی که من می‌شناختم نمی‌توانست آدم دیگری را بکشد. مسئله بسیار سنگین است. به همین دلیل هم هست که این احتمال می‌رود که قتل را به گردن گرفته باشد.اگر می‌گویم بعید است، نمی‌خواهم او را از این ماجرا بری کنم. اگر کاری کرده باشد، حتما باید برخورد قانونی بشود؛ آن چه اصلاح‌طلبان به دنبالش هستند، بحث برابری در مقابل قانون است. ولی بخاطر شناختی که از این فرد در گذشته بوده، قضیه فرق می‌کند.
 
ترامپ در توجیه غلط‌های املایی: انگشت‌ها و مغزم هماهنگ نیستند!

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده ید طولایی در گاف‌های املایی در توییتر دارد. او بار‌ها به خاطر همین گاف‌ها سوژه رسانه‌ها شده و حتی باعث برخی ابهامات سیاسی نیز شده است. با این وجود وی معتقد است مشکل غلط‌های املایی در توییتر کاملا طبیعی است چرا که عملکرد مغز و انگشتان دست هماهنگ نیست. روز گذشته دونالد ترامپ در نشست شبکه‌های اجتماعی کاخ سفید اعلام کرد که غلط‌های املایی خود را قبول دارد، اما در برخی موارد عملکرد انگشتان (هنگام تایپ) و مغز هماهنگ نیست. نکته جالب در این خصوص این است که دونالد تامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در مورد توانایی‌های املایی خود ابراز تاسف کرد او در این مکالمه توییتری پذیرفت که ایراداتی در هنگام توییت زدن دارد و گاهی حتی توییت‌های او مبهم است. وی اضافه کرد دنیای شبکه‌های اجتماعی بسیار جادویی و جذاب است، اما سرعت انگشتان و مغز یکسان نیست.

فلاحت‌پیشه: «گاندو» سریال خطرناکی بود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از سریال گاندو انتقاد کرد و گفت: مخالف این هستم که اوضاع کشور امنیتی نشان داده شود و حس بی‌اعتمادی و نفوذپذیری در جامعه شکل بگیرد. او ادامه داد: برخی اوقات شرایط جامعه بسیار بدتر از آنچه هست نشان داده می‌شود، به خصوص شرایط و فضای امنیتی موجود. گاهی واقعیات فدای یک داستان می‌شود و داستان بر واقعیت غلبه می‌کند. این سریال بیش از آنکه اثر آموزنده داشته باشد اثر عکس دارد و فضای بی‌اعتمادی را بیشتر تقویت می‌کند. به نوعی عدم اعتماد را در کشور فراگیر می‌کند. این نماینده مجلس تاکید کرد: شخصاً معتقدم مسائل امنیتی را، با توجه به شاخصه‌های خاص امنیتی‌ای که در ایران داریم، نمی‌توان در قالب فیلم گنجاند و من چنین داستان‌ها و فیلم‌هایی را جدی نمی‌گیرم و تنها آن را در قالب فیلم تعریف می‌کنم.

عبدالمجید معادیخواه: شهادتم علیه امیرانتظام اشتباه بود

عبدالمجید معادیخواه: خوشحالم در آخرین ماه‌های زندگی مرحوم امیرانتظام توانستم دیداری با ایشان داشته باشم که شفاهاً هم عذرخواهی خود را تکمیل کنم و از ایشان درخواست کنم که اگر صحبت‌های من در سرنوشت ایشان تاثیری داشته است، حلال کند. در آن جلسه حرف‌هایی بین ایشان و همسرش زده شد که نشان از اختلاف صد درصدی داشت. همسرش به شدت اصرار داشت که ایشان جزء نهضت آزادی بود و امیرانتظام هم به شدت اصرار داشت که من عضو نهضت آزادی نبودم. در آن جلسه من به ایشان گفتم، در اینکه من اشتباه کردم و باید از شما حلالیت بخواهم هیچ تردیدی نیست و مطلبی هم در این مورد ندارم، اما آن روزی که شما در آن دادگاه محاکمه و محکوم شدید تقریباً همه ایران برای این حکم کف زدند. در تائید این صحبت گفت: مهندس سحابی تا ماه‌های آخر زندگی‌اش با من دشمن بود. خاطراتی گفت: از اختلافات مهندس بازرگان و مهندس سحابی در مورد خودش/تاریخ ایرانی

امام جمعه اصفهان: حزب‌الله، بسیج و نیرو‌های مسلح ورود کنند و باید با قدرت در مقابل ناهنجاری‌ها بایستند

سید یوسف طباطبایی نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان با تاکید بر لزوم مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله بی‌حجابی اظهار داشت: فضای شهر باید به سمت و سوی حجاب و عفاف پیش برود، باید با قدرت در مقابل ناهنجاری‌ها ایستاد و با افرادی که پیشینه خلاف و سوء در هنجارشکنی و پرده‌دری دارند برخورد شود. وی با بیان اینکه متاسفانه در حکومت اسلامی افرادی هستند که عمدا عناد می‌ورزند، تصریح کرد: حزب‌الله، بسیج و نیرو‌های مسلح باید با آن مقابله کنند. امام جمعه اصفهان با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ما باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر باید با زبان نرم و خوش انجام شود تا کارگشا باشد و اثرات و نتایج مطلوب به همراه آورد. وی با بیان اینکه نباید خون شهدا در جامعه اسلامی پایمال شود و همه باید در راستای حفظ عفت در جامعه تلاش کنیم، تصریح کرد: نیروی انتظامی این مسئولیت را برعهده دارد که با جرم‌های مشهود برخورد جدی‌تری صورت دهد. طباطبایی نژاد با تاکید بر لزوم پرداخت مالیات خاطرنشان کرد: پرداخت مالیات نوعی تعهد اجتماعی محسوب می‌شود، در این امر نباید فریب و تقلب به کار برد، در این میان نیز باید هوای افرادی که توانایی مالی ندارند از جمله کارگران را داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار