تیم ملی والیبال ایران یکی از مدعیان اصلی صعود به المپیک، در روزی که می‌توانست با بی انگیزگی و دست کم گرفتن حریف درجه دو از حوزه کارائیب، تنبیه شود و شانس صعود مستقیم به توکیو در مرحله نخست را از دست بدهد، از خواب بیدار شد و با شکست دشوار کوبا در سن پترزبورگ همچنان بخت خود برای گرفتن بلیت المپیک درصورت شکست روس‌ها را زنده نگه داشت
کد خبر: ۷۷۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲ 09 August 2019

تیم ملی والیبال ایران، نخستین بازی اش در گروه E انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو را به سختی هر چه تمام‌تر با نتیجه برد ۳ بر ۲  پشت سر گذاشت و از یک دردسر بزرگ مقابل کوبا جان سالم به در برد.به گزارش تابناک ورزشی، ملی پوشان ایران که به نظر می‌رسید کوبایی‌ها را چندان جدی نگرفته بودند، پس از پذیرش باخت در دو ست نخست، و راه افتادن بدن ستاره‌های تیم در سه ست پیاپی آخر موفق عمل کرد و با اختلافی که انتظار می‌رفت حریف سرسخت را از پیش رو برداشت تا رویای صعود مستقیم در مرحله اول را حفظ کرده باشد.

والیبال-فدراسیون والیبال-فدراسیون والیبال ایران-ایران-iran

تیم ملی از ساعت ۱۷:۳۰ عصر امروز (جمعه) ۱۸ مرداد ماه ۹۸ در نخستین بازی مرحله اول انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در روسیه، حریف را سه بر دو و با امتیاز‌های ۲۳ - ۲۵، ۲۶ - ۲۸، ۲۵ - ۱۷، ۲۵ - ۱۶ و ۱۵ بر ۱۰ به سود ایران خاتمه مغلوب کرد. 

ترکیب اولبه تیم ایران: میلاد عبادی‌پور، سعید معروف، محمد موسوی، پوریا فیاضی، امیر غفور، علی شفیعی و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) 

ترکیب اولیه تیم کوبا: هرناندز، هررا، رودریگوئز، آردوندو، آلونسو، کاسترو و آلوارز (لیبرو) 

آخرین رویارویی شاگردان کولاکوویچ با کوبا به مسابقات جهانی ۲۰۱۸ برمی گشت که با برتری ۳ بر یک ایران همراه بود. ۲ تیم در مجموع قبل از بازی امروز ۸ بار به مصاف هم رفته بودند که سهم هر تیم ۴ برد بود. در صورتی که ایران نتواند در مسابقات سنت‌پترزبورگ، بلیت توکیو را به دست آورد. باید در مسابقات انتخابی قاره آسیا دوباره شانس خود را امتحان کند. مسابقات انتخابی المپیک در آسیا از 16 تا 22 دی با حضور هشت تیم برتر قاره برگزار می‌شود.

مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو در رشته والیبال، در ۲ مرحله برگزار می‌شود. ابتدا ۲۴ تیم برتر رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی در انتخابی جهانی به میدان می‌روند. این ۲۴ تیم در ۶ گروه ۴ تیمی، مسابقه می‌دهند و در نهایت تیم برتر هر گروه راهی المپیک می‌شود. تیم ملی والیبال ایران در این مرحله از مسابقات باید در سنت‌پترزبورگ با روسیه و مکزیک هم روبرو خواهد شد.

ست اول/بی انگیزگی محض مقابل مردان کارائیب

ملی پوشان والیبال ایران ست نخست را خوب شروع نکردند. بی انگیزگی بازیکنان ایران و عملکرد خوب بازیکنان جوان کوبا به خصوص استفاده از پاس‌های بلند، سبب شد تا با حذف دفاع روی تور، ایران با نتیجه ۱۳-۹ از کوبا عقب بیفتد. ایران با سرویس‌های خوب فیاضی موفق شد حساب کار را در امتیاز ۱۳ برابر کند و حتی با نتیجه ۱۶-۱۵ پیش بیفتد، اما کوبا به خوبی به بازی برگشت و توانست در امتیازات پایانی دو اختلاف امتیاز را ایجاد کند. در نهایت این ست با نتیجه ۲۵-۲۳ به سود کوبا به پایان رسید.

ست دوم/هدیه دومین ست به کوبا با اشتباهات فیاضی

با سرویس‌های خوب امیر غفور، تیم ملی ایران موفق شد ۳ امتیاز از کوبا پیش بیفتد. (۶-۳) این برتری زیاد دوام نداشت و این بازیکنان کوبا بودند که موفق شدند اختلاف امتیازی را به خوبی جبران کنند و با نتیجه ۱۳-۱۲ از ایران پیش بیفتند. کوبا موفق شد این اختلاف امتیازی را بیشتر کند و در پوئن‌های پایانی به دو امتیاز برساند (۲۴-۲۲). سرویس‌های خوب قائمی و عملکرد خوب معروف در امتیازات پایانی ایران را در آستانه برد قرار داد (۲۴-۲۵)، اما در حالی که تصور می‌شد بازیکنان با تجربه ایران درس گرفته اند و به راحتی این ست را از حریف چغر می‌برند، بازهم اشتباهات بچگانه بازیکنان ایران روند بازی را عوض کرد. دو اشتباه از فیاضی دو امتیاز به کوبا هدیه کرد و این ست هم در کمال به سود کوبا به پایان رسید. (۲۸-۲۶)

والیبال انتخابی المپیک| ایران 3 - کوبا 2؛ کامبک مقابل مردان کارائیب/ گام اول لرزان بود!

ست سوم/ بازگشت ایران با درخشش غفور

کوبا ابتدای ست سوم را هم خوب شروع کرد و با نتیجه ۲-۰ از ایران پیش افتاد، اما ملی پوشان قبل از وقت استراحت نخست به بازی برگشتند (۸-۶). عملکرد خوب امیر غفور سبب شد تا ایران اختلاف امتیازی را به ۵ امتیاز افزایش داد (۱۵-۱۰). پس از این اختلاف امتیازی، بازیکنان ذخیره ایران به میدان آمدند و ایران موفق شد به آسانی و با اختلاف ۲۵-۱۷ این ست را به سود خود به پایان برساند.

ست چهارم/ اختلاف واقعی ایران با کوبا نمایان شد

ست چهارم را دو تیم نزدیک آغاز کردند و ملی پوشان توانستند اختلافی دو امتیازی ایجاد کنند، اما کوبا به خوبی توانست اختلاف امتیازی را در میانه این ست جبران کند: بازی (۱۱-۱۰) به سود ایران شد. سرویس‌های خوب فیاضی سبب شد تا ایران ۵ اختلاف امتیاز پیش بیفتد. (۱۶-۱۱) بازی درخشان ملی پوشان ایران همچنان ادامه داشت و پس از به بازی آمدن یلی و معنوی نژاد هم این روند ادامه یافت. در نهایت محمد جواد معنوی نژاد موفق شد با سرویس خود امتیاز ۲۵ را برای ایران به دست بیاورد. (۲۵-۱۶)

ست پنجم/ تیر خلاص به تیم درجه دو کوبا با سرویس‌های معروف

درخشش موسوی و علی شفیعی در امتیازات ابتدایی سبب شد تا ایران با نتیجه ۳-۰ پیش بیفتد و تیم درجه دوی کوبا از لحاظ روانی افت کند. هرچند بازیکنان کوبا موفق شدند ۲ امتیاز را جبران کنند و به نتیجه (۴-۳) برسند، اما کوبا دو امتیاز دیگر هم به دست آورد و ترسناک شد. ملی پوشان ایران که می‌دانستند باخت به این تیم کار ایران را بسیار سخت می‌کند با سرویس‌های درخشان معروف و توپگیری‌های بی نقص حضرت پور موفق شدند با نتیجه ۱۰-۷ از کوبا پیش بیفتند. در نهایت این ست با نتیجه ۱۵-۱۰ به سود ایران به پایان رسید.

برنامه مسابقات بعدی ایران در انتخابی المپیک 

شنبه ۱۹ مرداد ساعت ۱۷:۳۰، ایران - مکزیک

یکشنبه ۲۰ مرداد ساعت ۲۰:۳۰، ایران - روسیه

شفیعی امتیازآورترین بازیکن زمین شد
علی شفیعی در بازی مقابل کوبا در دیدار نخست مسابقات والیبال انتخابی المپیک، امتیازآورترین بازیکن زمین بود. در این بازی، علی شفیعی ۲۰ و میلاد عبادی‌پور ۱۶ امتیاز برای ایران و اوسنیل لازارو و مارلون یانگ هر کدام ۱۵ انتیاز برای کوبا کسب کردند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار