رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:قاضی‌پور: هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه آقای روحانی اختیار نداشته است/توضیح وکیل نجفی درباره اعزام او به بیمارستان/همه کار‌های دولت مستقر مبتنی بر اسلام نیست و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲ 10 August 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
سالانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کارگر ساختمانی در ایران می‌میرند

سال ۱۳۸۶ بود که مجلس تصویب کرد منابع مالی برای تامین هزینه‌های بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری در نظر گرفته شود، اما «این منابع کافی نیست.» اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور و عضو کارگری هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرآنلاین: ۵۰ درصد آسیب‌های کارگران در محل کارشان مربوط به کارگران ساختمانی است. «سال ۹۲ رکورد مرگ و میر کارگران ساختمانی بود که در آن سال ۱۳۰۰ نفر فوت شدند، اما میانگین مرگ و میر کارگران ساختمانی سالانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است. حدود ۱ میلیون نفر از کارگران ساختمانی بیمه تامین اجتماعی شده‌اند.»

پولدار‌های سینما تک‌خوری می‌کنند

ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما با انتقاد از رسوخ بریز و بپاش‌های میلیاردی در عرصه هنر گفت:‌ای کاش این بریز و بپاش‌ها مجالی می‌شد برای آنکه مشکلات معیشتی اهالی سینما از بین برود، ولی مشکل آنجاست که این بودجه‌های میلیاردی فقط و فقط در حلقه‌های خاص وارد و خرج می‌شود. اینکه چرا سرمایه‌های مشکوک وارد سینما شده‌اند را سیاستگذاران سینمایی باید پیگیری کنند، ولی این را می‌دانم که رؤسای سینما اگر بتوانند شرایطی را فراهم آورند که میلیاردر‌های سینما تنها نخورند و بخشی از عایدی‌شان صرف کمک به بهبود معیشت ازکارافتادگان شود قطعا اوضاع قابل تحمل‌تر خواهد شد. /روزنامه جوان.

چون لاریجانی و مطهری در لیست امید بودند باید برای اصلاح طلبان سینه بزنند؟

بهزاد نبوی با انتقاد از عملکرد فراکسیون امید به خبرآنلاین گفت: مجلس دهم کمتر از سی تا چهل نماینده وابسته به جناح تندرو داشت. در مقابل ۲۵۰ نماینده اصلاح طلب یا اصول گرای معتدل داشتیم. من معتقد بودم اگر این دو باهم ائتلاف کنند، طیف اقلیت کوچک عملا نقشی در مجلس دهم نمی‌تواند داشته باشد. حتی پیشنهاد شد یک فراکسیون واحد تشکیل دهند. متأسفانه دوستان خصوصا دوستان اصلاح طلب نسبت به این قضیه چندان ابراز تمایل نکردند. امروز در اثر بد عمل کردن، رئیس مهمترین کمیسیون مجلس (کمیسیون امنیت) از طیف تندرو است و نایب رئیسی مجلس از آقای مطهری که اصول‌گرای معتدل است، گرفته می‌شود. دوستان فکر می‌کردند لاریجانی که کاندیدای قم شده است، فردا باید بیاید و پرچم اصلاح‌طلبی را در مجلس به دست بگیرد یا مطهری برای اصلاح طلب‌ها سینه بزند.

رونمایی از سنگک لاکچری در تهران

برخی نانوایی‌ها نان سنگک خشخاشی و نازک شده را به نرخ ۷ تا ۱۰هزار تومان می‌فروشند. پدیده نان لاکچری چند سالی است که در نانوایی‌های سنتی به‌خصوص با پخت انواع نان سنگک و بربری رایج و موجب شده تا نان سنگک سفارشی تا مرز ۱۰هزار و نوع بربری آن تا ۵هزار تومان برای مشتریان خاص آب بخورد. یکی از نانوایی‌های آزادپز شهرک آپادانا، واقع در منطقه ۵تهران نان سنگک ۷هزار تومانی آپشنالی اختصاص در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. نانی که از نظر وزن و کیفیت پخت تغییر چندانی نسبت به نان سنگک ۲تا ۳هزار تومانی عرضه شده در این واحد صنفی نداشته و تنها با نازک‌تر و کشیده‌تر شدن و استفاده از برخی افزودنی‌ها مانند کنجد با قیمت چند برابری در اختیار مشتریان متقاضی قرار می‌گیرد. / همشهری

طرح دوفوریتی مجلس برای یکسان‌سازی حقوق نمایندگان

وقف‌چی نماینده مردم زنجان گفت: در ماده واحده این طرح ذکر شده تمام نمایندگان مجلس باید حقوق و مزایای مصوب این نهاد را دریافت کنند و یا اگر از سازمان یا نهاد دیگری حقوق دریافت می‌کنند سقف آن بیشتر از سقف مجلس نباشد. تلاش داریم تا بر اساس این طرح جابجایی نمایندگان از سایر مجموعه‌ها به وزارتخانه‌هایی مثل وزارت نفت را نیز ممنوع کنیم. / تسنیم

احسنت به آن‌هایی که شعار «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» سردادند

عماد افروغ گفت: متاسفانه برخی سیاست‌های ما که محدود به دوره خاصی هم نیست، موجب جدایی قدرت اجتماعی از قدرت سیاسی می‌شوند و قدرت سیاسی با اینکه وانمود می‌کند نماینده قدرت اجتماعی است، ولی این‌گونه نیست. مردم نیازی به قیم ندارند که برایشان سند بنویسند. بلکه باید ظرف لازم برای حضور مردم مهیا باشد. مشکل ما این است که شعار مشارکت مردم سر می‌دهیم، اما ظرف لازم را برای این مشارکت فراهم نمی‌کنیم. انتخابات یکی از این ظرف‌هاست که سطوح مختلف دارد. همین ظرف را هم باید طوری طراحی کنند که به فیلتر‌های مختلف برخورد نکند. این مجلس مطلوب نیست؛ به خاطر اینکه نمایندگی جامعه را نمی‌کند و فیلتر‌ها نیز فیلتر‌های خاصی هستند که باید آسیب شناسی شوند. اگر تقابلی میان قدرت اجتماعی و قدرت سیاسی ایجاد شود این خود زمینه‌ای برای انقلاب است. قدرت اجتماعی مخدوم و قدرت سیاسی خادم است. نمونه‌ها و جرقه‌هایی از یک انقلاب را شاهد بوده‌ایم. باید به زنگ خطر‌ها به مثابه یک هشدار توجه کرد. پیچیده‌ترین شکل اعمال قدرت اغواست. زیرا اعمال شونده، اعمال‌کننده را نمی‌شناسد. در صورتی که ما باید به سمتی حرکت کنیم که نه زور روی سرمان باشد نه فریب، بلکه اقناع و نفوذ باشد. / جماران
 
همه کار‌های دولت مستقر مبتنی بر اسلام نیست
 
اظهارات اخیر حداد عادل با واکنش‌هایی همراه بوده و برخی از اصولگرایان نیز درصدد تعدیل سخنان وی هستند. به عنوان مثال حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت‌گویی با «آزادی» در این باره گفت: «فکر می‌کنم منظور ایشان (حداد عادل) بازتر از جریان اصولگرا است. یعنی نارضایتی مورد بحث فراگیرتر است. همه کسانی است که گرایش به اسلام دارند، نارضایتی دارند و این‌ها می‌توانند هم اصلاح‌طلب باشند و هم اصولگرا».وی افزود: «نارضایتی عمومی موجود در جامعه در واقع نارضایتی از کسانی است که توجهی به اسلام ندارند و عملکرد آن‌ها مبتنی بر اسلام نیست».ترقی در پاسخ به این سوال که بر این اساس باید دولت مستقر را غیراسلام‌گرا دانست؟ گفت: «به هرحال همه کاری‌های دولت مستقر مبتنی بر اسلام نیست و ممکن است برخی از کار‌های آن با اسلام فاصله داشته باشد. مردم الان می‌گویند که ما از انقلاب خود که اسلامی است ناراضی نیستیم، از انتخاب خود ناراضی هستیم و این نشان می‌دهد که مردم با اسلام مشکلی ندارند بلکه با روش‌های غیر اسلامی مشکل دارند».حداد عادل از ضرورت رسیدن جریان اسلام‌گرا به یک لیست واحد می‌گوید، اما ترقی اصرار دارد که «این موضوع اصلا ربطی به انتخابات ندارد. شاهدیم که نارضایتی در جامعه وجود دارد و حتی برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب هم انتقاد می‌کنند. نقد وضع فعلی عمومیت دارد و حدود ۸۰ درصد مردم ناراضی هستند.»این فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به اینکه مرزبندی بین جریان‌های سیاسی و تاکید بر اسلام در جهت ایجاد انسجام ملی نیست، گفت: «مرزبندی صورت نگرفته است. بحث آقای حداد عادل این است که نارضایتی موجود نارضایتی از اسلام نیست و صرفا نارضایتی از روش‌های فعلی است».
 
حمله دوباره کیهان به اصلاح طلبان

کیهان نوشت: اصلاح‌طلبان به خوبی می‌دانند که قانون، دست شورای نگهبان را برای اعلام عمومی دلیل رد صلاحیت افراد بسته است. البته آن‌هایی که بخواهند می‌توانند مراجعه و بطور مستند شخصاً این دلایل و اسناد را دریافت کنند که تا کنون چنین نیز بوده است. اما آنان از این مسئله قانونی سوءاستفاده کرده و، چون می‌دانند شورا قادر به اعلام عمومی دلایل نیست، جوسازی می‌کنند والا خود بهتر از هر کسی می‌دانند که اگر پرده برافتد، تعداد قابل توجهی از آنان یا باید جل و پلاس خود را جمع کرده و فرار کنند و یا دیگر هرگز در منظر افکار عمومی ظاهر نشوند.
 
توضیح وکیل نجفی درباره اعزام او به بیمارستان

یکی از وکلای مدافع محمدعلی نجفی با تکذیب اخبار منتشره درباره اعزام موکلش به بیمارستان گفت: موکلم در سلامت کامل بسر می‌برد. حمید گودرزی در گفتگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: خانواده موکلم به ملاقات او رفته‌اند و ایشان در صحت کامل به سر می‌برد.وی خبر انتقال نجفی به بیمارستان و شایعات مربوطه در این زمینه را تکذیب کرد.
 
اظهارات معاون روحانی درباره زدوبند‌های انتخاباتی

حسینعلی امیری گفت: نشنیدم جایی که وزیری بخواهد با نگاه انتخاباتی فعالیتی کند و یا با نماینده مجلسی بخواهد معاملاتی داشته باشد. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفتگو با فارس، درباره انتشار اخباری مبنی بر شائبه زد و بند برخی وزرا و نمایندگان مجلس برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری گفت: آقای رئیس‌جمهور در جلسات همیشه تاکید دارند، که اعضای دولت وقت خود را برای حل مشکلات نظام و اقدامات قانونی خودشان بگذارند. وی ادامه داد: اعضای هیات دولت هم تا به حال رعایت کردند، من نشنیدم جایی که وزیری بخواهد با نگاه انتخاباتی فعالیتی کند و یا با نماینده مجلسی بخواهد معاملاتی داشته باشد؛ اگر چنین موردی شما سراغ دارید به من بگویید که با آقای رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت صحبت کنم.
 
احتمال معرفی یک بانو برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از احتمال معرفی یک خانم به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس خبر داد. قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با تسنیم، با اشاره به زمان معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس برای اخذ رای اعتماد گفت: احتمالاً هفته آینده و با بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود دولت فرد مورد نظر خود برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.وی ادامه داد:اسحاق جهانگیری نیز اعلام کرده بود که ظرف ۲ هفته آینده وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی خواهد شد. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره گزینه احتمالی این پست، اظهار داشت: آنطور که بنده اطلاع دارم قرار است یک خانم به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود.
 
قاضی‌پور: هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه آقای روحانی اختیار نداشته است

نماینده ارومیه در مجلس گفت: اختیارات آقای روحانی در شرایط فعلی بیش از مشکلات کشور است و اگر وی و دولتش بنای رفع این مشکلات را با فعالیت گسترده داشته باشند، خیلی سریع از این بحران عبور خواهیم کرد. نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره اختیارات فراوان روحانی نسبت به رؤسای جمهور پیشین گفت: مقام معظم رهبری برای آنکه مشکلات مردم حل شود و تأثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی کاهش پیدا کند، اختیارات بسیار وسیعی را به سران سه قوا داده‌اند که حجم اختیارات رئیس‌جمهور بسیار بیشتر از دیگران است. وی افزود: در جلسه شورای هماهنگی سران قوا که رئیس آن آقای روحانی است، موضوعاتی مصوب می‌شود که شاید در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، یا مطرح نشده، یا تصویب نشده و یا مخالفت شده است.
 
سفیر چک در ایران استعفا کرد

«اسواتوپلوک چومبا» سفیر جمهوری چک در ایران هفته جاری در پی اتهاماتی مبنی بر فروش ۴۰۰ روادید کوتاه مدت به تاجران ایرانی به پیشنهاد اتاق بازرگانی چک-اسلوواکی-ایران از سمت خود استعفا کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی روادید شنگن گزارش کرد، بازرس کل وزارت امور خارجه چک، پیش از این، سفارت خود در تهران را برای مشارکت در تجارت روادید با صد‌ها ایرانی مورد ارزیابی و بررسی قرار داده بود. طبق گزارش بازرس کل وزارت امور خارجه چک، «یان کاوان» و «ازدینیک زیبیتک» از اتاق بازرگانی چک-اسلوواکی-ایران، پیشنهاد صدور روادید شنگن را برای ۴۰۰ تاجر ایرانی مطرح کرده بودند و خیلی فوری سفارت چک در تهران برای افراد پیشنهادی روادید شنگن صادر کرده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار