ملی‌پوشان فوتبال ایران کار خود را در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در دیدار مقابل هنگ‌کنگ در شهری با تظاهرات خیابانی آغاز می‌کنند.

شاگردان «مارک ویلموتس» سرمربی تیم ملی که ۱۴ شهریورماه به هنگ کنگ رسیدند، ‌ پس از استراحت و برگزاری تمرینات سبک و تاکتیکی باید فردا (سه شنبه) در نخستین دیدار رسمی مرحله مقدماتی جام جهانی برابر هنگ کنگ صف‌آرایی کنند.

این در حالی است که یوزهای ایران بدون انجام بازی تدارکاتی پا به این عرصه گذاشتند. هر چند که فدراسیون نشین‌ها و بعضی از کارشناسان این مصاف را به نوعی بازی تدارکاتی محسوب می‌کنند، تا تیم ملی را مبرا از انجام بازی دوستانه بدانند.

با این حال؛ مصاف تیم ملی ایران که در رده‌بندی فدراسیون جهانی فوتبال، جایگاه نخست آسیا و بیست و سوم جهان را دارد، نباید مقابل هنگ‌کنگی که در رده ۱۳۹ جهان ایستاده، سخت جلوه کند. با این حال، سابقه تاریخی دیدار با تیم‌هایی مانند سوریه و بحرین نشان داده که همین تیم‌های درجه ۳ و ۲ آسیایی در بزنگاه‌هایی تاریخی موفق به توقف و حتی حذف تیم ملی فوتبال ایران از گردونه مسابقات مهم شده‌اند.

ویلموتس به خوبی می داند که برای اینکه میراثی بهتر از «کارلوس کی روش» سرمربی سابق تیم ملی به جای بگذارد، ‌ کار سختی پیش رو دارد. البته مرد بلژیکی پیش از این نیز اعلام کرده بود که تاکتیک هجومی را در دستور برنامه کاری خود و شاگردانش قرار داده است. برهمین اساس او از زمانی که هدایت ایران را بر عهده گرفته در دیدارهای دوستانه این تاکتیک را به خوبی پیاده کرد. تیم ملی در نخستین دیدار دوستانه با هدایت مرد بلژیکی برابر سوریه با نتیجه پر گل ۵ بر صفر پیروز شد و تساوی یک بر یک را به تیم ملی کره‌جنوبی در خانه حریف به رغم بازی هجومی تحمیل کرد.

در فهرست تیم ملی، بازیکنانی مثل محمد نادری، الهیارصیادمنش و سیاوش یزدانی از چهره های جدید محسوب می‌شوند که باید شانه به شانه بازیکنان با تجربه تیم‌ملی برای رسیدن به ترکیب اصلی رقابت کنند و شاید مرد بلژیکی در ادامه روند کاری خود با میدان دادن بیشتر به جوان ها، پا به سن گذاشته را آرام آرام کنار بگذارد.

تیم ملی فوتبال ایران تاکنون ۴ بار در ادوار تاریخ مسابقات رسمی خود مقابل تیم‌ ملی فوتبال هنگ‌کنگ به میدان رفته است که در یک دیدار با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید و ۳ دیدار دیگر نیز با برتری ۲ بر صفر ملی‌پوشان ایران خاتمه یافت.

سه دیدار مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است و آخرین دیدار نیز در سال ۶۷ برگزار شد که تیم ملی فوتبال ایران با گل های «صمدمرفاوی» و مرحوم «سیروس قایقران» به برتری رسید.

در مقابل تیم ملی فوتبال هنگ کنگ که از سرمربی فنلاندی ۵۲ ساله به نام «میکسو» سود می برد در نخستین دیدار خود در گروه سوم برابر کامبوج به تساوی یک بر یک رسید.

هنگ کنگ هر چند در جمع قدرت‌های آسیایی نیست ولی در گردشگری، تجارت و ساخت آسمان خراش‌های بزرگ دنیا شهره است تا شهر بندری هنگ کنگ به یکی از مناطق مهم ترانزیتی کشتی‌های تجاری دنیا تبدیل شود. اما در لایه های زیر پوستی شهر، ناآرامی و اغتشاش وجود دارد تا آنجا که تظاهرات خیابانی و درگیری مردم با پلیس، هنگ کنگ را در روزهای اخیر به شهری ناامن تبدیل کرده است.

البته پلیس این کشور به فدراسیون جهانی فوتبال(FIFA) و ایران این ضمانت داده که امنیت ملی پوشان کشورمان و همچنین برگزاری مسابقه را به رغم همه ناآرامی‌ها تامین کند و تاکنون از پس این ضمانت برآمده است.

ورزشگاه ۴۰ هزار نفری «هنگ‌کنگ» میزبان دیدار فردا است که به نام ورزشگاه دولت نیز شناخته می شود. این ورزشگاه در سال ۱۹۵۳ ساخته شد و در سال ۱۹۹۴ نیز مورد بازسازی قرار گرفت.

علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، محمدرشید مظاهری، وریا غفوری، سیدمجید حسینی، حسین کنعانی‌زادگان، میلاد محمدی، محمد نادری، رامین رضاییان، مرتضی پورعلی گنجی، سیاوش یزدانی، امید ابراهیمی، احسان حاج صفی، علی کریمی، احمد نوراللهی، مسعود شجاعی، وحید امیری، کریم انصاری فرد، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، الهیار صیادمنش، مهدی طارمی و مهدی ترابی ۲۳ بازیکنی هستند که در هنگ‌کنگ حضور دارند و باید دید ویلموتس از بین این اسامی کدام‌ها را در فهرست ۱۸ نفره و در نهایت ترکیب اصلی خود قرار می دهد.