رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند ذوالنور: کسی که جنون ادواری هم داشته باشد، باز هم با آمریکا مذاکره نمی‌کند/هشدار درباره خطر ورود پوپولیست‌ها و کاسب‌کار‌ها به مجلس/عطریانفر: حول محور خاتمی، به جمع بندی برای ارائه لیست می‌رسیم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹ 17 September 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پدر کودک‌جان باخته در استادیوم آزادی: از همه مسئولان استادیوم آزادی شکایت کرده ام

پدر عماد صفی‌یاری: عماد داشت کنار غرفه بازی می‌کرد. حواسم به او بود و مدام می‌گفتم که مراقب باشد. مشغول فروش وسایل شدم و بعد از پایان کار متوجه شدم که از عماد خبری نیست. نگاه کردم بین دو نرده داربست ایستاده بود. صدایش کردم جواب نداد. به طرفش رفتم و دیدم که برق او را خشک کرده است. از مدیریت استادیوم، نصاب داربست، برقکار و پیمانکار شکایت کردم. همه باید جواب من را بدهند. من برای اینکه خون پسرم پایمال نشود، حتی حاضرم خانه پدری‌ام را بفروشم و خرج شکایت کنم. نمی‌گذارم حق بچه‌ام پایمال شود. باید جوابگوی خون بچه‌ام باشند. هیچ کسی در مراسم خاکسپاری بچه‌ام شرکت نکرد. /ایران

عطریانفر: حول محور خاتمی، به جمع بندی برای ارائه لیست می‌رسیم

محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: من هم موافقم که اصلاح‌طلبی نیاز به بازتعریف دارد و لازمه این بازتعریف اندیشمندی است. معتقدم نباید ذهن خود را فقط معطوف به تعاریف پیشین کنیم، تغییر شرایط و صحنه رقابت در تعریف روزآمد اصلاحات موثر خواهد بود. منتظریم شرایط کشور انتخاباتی شود، به طور طبیعی حول محور رئیس دولت اصلاحات که مسئولیت کلان جریان اصلاحات را دارد به جمع‌بندی برای ارائه لیست می‌رسیم./باشگاه خبرنگاران

چقدر از اموال محکومان اقتصادی بازگردانده شد؟

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اشاره به دستاورد‌های قوه قضاییه در بازگشت اموال محکومان اقتصادی گفت: در پرونده امیرخسرو آریا ۶۰۰ میلیارد تومان جزای نقدی واصل کردیم و ۱۷۰۰ میلیارد تومان رد مال به بانک‌ها را انجام دادیم. در پرونده بابک زنجانی ۱۸۰۰ میلیارد تومان از اموال داخل کشور نامبرده تحویل وزارت نفت شده است. در پرونده قربانعلی فرخزاد که اخیرا در دادگاه محاکمه شد، یک اقدام ما بازگشت ماشین سازی تبریز به سازمان خصوصی سازی با قیمت کارشناسی ۶۸۸ میلیارد تومان بود. در یک پرونده بانک ایران زمین و بانک سینا در ماه گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال متهم پرونده را بدون رفتن به دادگاه و محاکمه به بانک سینا و ایران زمین برگرداندیم و پیش بینی می‌شود، ظرف ماه آینده ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بانک‌های طلبکار برگردانیم. همچنین از اموال یکی از بزرگ ترین بدهکاران بانکی، بدون تشکیل دادگاه توانستیم ۳ هزار میلیارد تومان به بانک برگردانیم. در پرونده دیگری در آستان قدس رضوی و بیمارستان رضوی مشهد، بیش از ۵۰ پلاک آپارتمان که شخصی از مدیران سابق بیمارستان تصرف کرده بود، به آستان قدس برگشت که ارزش آن بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان است. متهم هم محکوم شد و در حال تحمل حبس است.

آبه مشتاق دیدار با روحانی شد

نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که به زودی با رئیس جمهور کشورمان دیدار خواهد کرد. به گزارش رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز سه‌شنبه گفت که در پایان ماه جاری [میلادی]با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد. آبه در نشست حزب لیبرال دموکرات [ژاپن] تمایلش برای مذاکره با روحانی را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دوباره ابراز کرد.

آمادگی چند بانک اروپایی برای ورود به «اینستکس»

رئیس جدید اینستکس در سفر به ایران و دیدار با نمایندگان بخش خصوصی و اعضای اتاق‌های مشترک ایران و آلمان و اتاق بازرگانی تهران، از اعلام آمادگی چند بانک اروپایی برای ورود به مکانیزم مالی ساز و کار ویژه مالی تجارت با ایران، خبر داد.

هشدار درباره خطر ورود پوپولیست‌ها و کاسب‌کار‌ها به مجلس

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید وقتی نظام سیاسی ایران حزبی نیست ممکن است پوپولیست‌ها روی کار بیایند و به مجلس راه پیدا کنند. شاید افرادی به مجلس بروند که خیلی خنثی یا کاسب‌کار باشند؛ و این یک خطر برای نظام پارلمانی کشور است.

روایت مسیح مهاجری از نفوذ در بین روحانیت

مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: باید اقرار کنیم که امروز جریان‌هایی در حوزه‌های علمیه و کلیت روحانیت نفوذ کرده‌اند که برای آن‌ها خط مشی تعیین می‌کنند و آن‌ها را به اموری سرگرم می‌کنند که در تضاد با جایگاه معنوی و هدایتگرانه‌شان است. ویژگی اصلی روحانیت که در طول تاریخ موجب ماندگاری و موفقیت این نهاد هدایتگر شد، استقلال آن بود. با پیروزی انقلاب اسلامی انتظار این بود که استقلال روحانیت تقویت شود، ولی متأسفانه نه ‌تنها چنین نشد بلکه جریان‌های قدرت‌طلب به‌ تدریج شرایطی را فراهم ساختند که این ویژگی بسیار مهم از روحانیت گرفته شده است. بعضی حضرات روحانی با مشاهده تعارفات و ظاهرسازی‌ها و ارائه بعضی امتیازات بی‌ارزش، تصور می‌کنند این ظاهرسازان واقعاً خیرخواه آن‌ها و روحانیت هستند و بدون آنکه از برنامه‌های پشت پرده آن‌ها خبر داشته باشند، تسلیم نقشه‌هایشان می‌شوند و در زمین تعیین شده توسط آن‌ها نقش بازی می‌کنند. این رفتار، از یک طرف با استقلال روحانیت منافات دارد و از طرف دیگر، صداقت و عدالت در عملکرد‌ها را از روحانیان سلب می‌کند. بدین ترتیب است که روحانیت ناچار است تاوان عملکرد خلاف دیگران را بدهد و شاهد بی‌اعتبار شدن تدریجی این نهاد کهن معنوی و هدایتگر باشد.

ذوالنور: کسی که جنون ادواری هم داشته باشد بازهم با آمریکا مذاکره نمی‌کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما تکالیفمان را انجام داده‌ایم و حال می‌خواهیم از حقوقمان برخوردار شویم. ترامپ و آمریکایی‌ها می‌گویند باید در این باره تجدیدنظر کرد و باید امتیازات ایران گرفته شود و تاریخ انقضای محدودیت‌های ایران برداشته و محدودیت‌ها دایمی شود. ذوالنور خاطرنشان کرد: من نمی‌گویم هر کسی که عاقل باشد با آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌کند، بلکه حتی اگر کسی جنون هم داشته باشد، اما جنونش، جنون ادواری باشد یعنی لحظاتی سر عقل بیاید، او هم با آمریکایی‌ها مذاکره نخواهد کرد، چون نتیجه مذاکره با آمریکا ضرر و زیان برای منافع ملی ماست. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: مذاکره با آمریکا چیزی نیست که شدنی باشد و بعضی‌ها هم نباید مسائل کشور را شرطی کنند و بلاتکلیفی ایجاد کنند، بلکه اساس را باید بر این موضوع گذاشت که ما توانمندی‌های داخلی‌مان را تقویت و از این مراحل عبور کنیم و این امر هم شدنی است.

واکنش وزارت خارجه به سفر طالبان به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تأیید سفر هیأتی از طالبان به کشور، این سفر را در چهارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی با همه طرف‌ها در افغانستان برشمرد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص سفر هیأتی از گروه طالبان افغانستان به ایران، ضمن تایید این خبر اظهار داشت: اخیرا و در چهارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان هیأتی سیاسی از گروه طالبان با سفر به کشورمان در خصوص آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذیربط ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. پیش از این خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه هیأتی از طالبان به ایران سفر کرده است.

انتقاد پگاه آهنگرانی از سلبریتی‌ها

پگاه آهنگرانی در گفت‌وگویی تازه به انتقاد از بازیگرانی پرداخت که در فضای مجازی درباره هر چیزی اظهارنظر می‌کنند. آهنگرانی در بخشی از این گفتگوی تصویری با خبرفوری می‌گوید: «مگر ما که هستیم و چه برتری نسبت به دیگر مَردم داریم که باید راجع به همه‌چیز نظر دهیم؟» او کمپین‌هایی که بازیگران راه می‌اندازند را هم بی‌فایده می‌داند، چون مردم واقعا به آن احساس نیاز نکرده‌اند و فقط به دلیل هواداری از یک بازیگر به آن پیوسته‌اند، پس در نهایت عمر کوتاهی هم خواهد داشت. بازیگر «دختری با کفش‌های کتانی» همچنین از احساس توهمی گفت که بازیگران در نتیجه داشتن چند میلیون فالوئر در فضای مجازی پیدا می‌کنند: «بازیگران فکر کرده‌اند، چون چند میلیون فالوئر دارند حق دارند راجع به همه چیز حرف بزنند.»

انتقاد یک چهره اصلاح‌طلب از اظهارات کرباسچی

ناصر قوامی در گفت‌وگو با «آزادی» در واکنش به اظهارات غلامحسین کرباسچی درباره لزوم شرکت مردم در انتخابات و انتخاب بین بد و بدتر با تأکید بر اینکه نباید سرمایه اصلاح طلبی را به پای فرصت‌طلبان ریخت، گفت: «من فکر می‌کنم که آقای کرباسچی بی‌نهایت اشتباه می‌کند. در همه کسانی که معتقدند در هر شرایطی اصلاح طلبان باید لیست بدهند، اشتباه می‌کنند. نمی‌گویم در انتخاب شرکت نکنند. همه ما می‌رویم و رأی می‌دهیم و به مردم هم می‌گوییم در انتخابات شرکت کنید، اما لیست دادن کار درستی نیست.»

وی افزود: «این صد و سی نفر که در دوره قبل به مجلس راه یافتند حتی حاضر نشدند یک فراکسیون به نام اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. این چه روشی است که ما سرمایه اصلاح طلبان را پای این قماش افراد بریزیم؟! بنابراین من فکر می‌کنم که اگر افراد با‌صلاحیت و شناسنامه دار اصلاح طلبان تأیید شدند ما از آنان حمایت می‌کنیم، اما اگر تأیید نشوند دلیلی ندارد که ما از کسانی حمایت کنیم که بعدا هم کاری نکنند. این شیوه نتیجه به جز از دست رفتن سرمایه اصلاح طلبی یعنی همان اعتماد مردم ندارد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار