برای نخستین بار ارتباط یکی از ژن‌های موثر در بیش‌فعالی کودکان توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز شناسایی شد.
کد خبر: ۷۸۶۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 08 October 2019

به گزارش تابناک تبریز، مجری این طرح علمی تحقیقاتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این ژن بعد از سال ها تحقیق و مطالعات ژنتیکی بر روی ۲۱۰ کودک ۸ تا ۱۵ ساله شناسایی شده است.

دکتر احمد علی پور با بیان اینکه بررسی بیش فعالی در میانجی های عصبی «دوپامین»، «سروتونین» و «نور اپینفرین» انجام می شد، افزود: در این تحقیق برای اولین بار در دنیا با تمرکز بر روی سیستم اندیکانابلوئید، موفق شدیم در کاهش عوارض دارویی بیش فعالی کودکان حرفی برای گفتن داشته باشیم.
بیش فعالی اختلالی است که در آن کودک در توجه و تمرکز کردن دچار مشکل می شود و ارتباط مستقیمی با مسایل ژنتیکی دارد.
دکتر علی پور ادامه داد: شیوع این بیماری در دنیا ۲ تا ۸ درصد است اما در ایران این رقم بین ۶ تا ۱۰ درصد گزارش شده و در پسران آمار ابتلا بیش از دختران است.
وی افزود: داروهای موثر در این ژن شناسایی شده بر روی مدل های حیوانی آزمایش می شود و بعد از تائید نهایی و استفاده در مدل های انسانی، برای فروش به بازار عرضه می شود.

وی اظهار داشت: این طرح تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال معتبر «ژنومیکس» در کشور آمریکا به چاپ رسیده، در مرکز تحقیقات روانپزشکی و پژوهشکده سالمندی با همکاری گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

متوسط جهانی بیش فعالی و اختلالات یادگیری کودکان در جهان ۸ تا ۱۰ درصد است، شایع ترین انواع آن که ۷۵ درصد را شامل می شود اختلال در خواندن است.

اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی (Attention-deficit hyperactivity disorder)( ADHD) یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولاً فرد توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و فرد از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.

این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش‌ از حد، رفتارهای تکانشی، یا ترکیبی از این موارد همراه است. هر فردی با شک ADHD باید به دقت تحت نظر یک پزشک معاینه شود. بسیاری از این افراد، یک یا چند اختلال رفتاری دیگر نیز دارند. همچنین ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشند.

ADHD شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است، و حدود ۳ تا ۵ درصد کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار