رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:ابتکار: فیفا به حضور بانوان کمک کرد اما اصل کار را دولت انجام داد/فلاحت پیشه: لغو سفر رئیس مجلس در بهترین زمان صورت گرفت/کسی قصد ندارد دستاورد ورود زنان به ورزشگاه را را مصادره به مطلوب کند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 11 October 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
خاطره مهاجرانی از پختن آبگوشت بدون گوشت برای نماینده‌های مجلس

سید عطاالله مهاجرانی در توئیتر خود نوشت: پاییز ١٣٥٩ مرحوم آقای کتیرایی عضو هیات رئیسه مجلس و مسئول کارپردازی گفت، مردم در تهیه گوشت مشکل دارند، من به رستوران گفته ام که آبگوشت بدون گوشت درست کنند! واقعا همین شد. هیچ کس اعتراض نکرد. مجلس به قول امام خمینی عصاره فضائل ملت بود. ️وی در ادامه نوشت: آقا رضا اصفهانی و دکتر عباس شیبانی غذای مختصری از خانه می‌آوردند. آقا رضا قند هم از خانه می‌آورد. بعضی نمایندگان با دوچرخه، بعضی با موتور سیکلت بعضی با تاکسی به مجلس می‌آمدند.

ثروتمندان ۲۳ برابر فقرا یارانه بنزین خوردند

بررسی یک گزارش از نحوه توزیع یارانه پنهان و ضریب اصابت یارانه پنهان انرژی به دهک‌های بالا نشان می‌دهد، طی سال ۹۷ نسبت بهره مندی دهک دهم به دهک اول از یارانه بنزین ۲۳ برابر بوده است. در مصرف برق نیز نسبت بهره مندی دهک دهم به دهک اول ۳.۶ برابر براورد شده است. در حوزه دارو نیز دهک دهم ۱۹.۵ برابر دهک اول از یارانه دارو بهره‌مند شده است. /تسنیم

کسی قصد ندارد دستاورد ورود زنان به ورزشگاه را را مصادره به مطلوب کند

مولاوردی گفت: اولین قدم جدی برای حضور زنان در ورزشگاه در دولت یازدهم برداشته شد و باید حضور زنان در ورزشگاه‌ها را به فال نیک گرفت. این روز‌ها می‌بینم در فضای مجازی بعضا خطاب به من یا خانم ابتکار یا کلا دولت مطرح می‌شود که مبادا این اتفاقی که در حال وقوع است را به نام عملکرد خودتان جا بزنید. در حالی که مهم نیست ما این دستاورد را به نام کی جا بزنیم و یا جار بزنیم؛ مهم این نتیجه‌ای است که در حال محقق شدن است و مهم دستاوردی است که به نفع کشور و برای تمام زنان و مردان و پسران و دختران ایرانی رقم خورده است که باید این را به فال نیک گرفت؛ بنابراین کسی حق ندارد این دستاورد را مصادره به مطلوب کند و منکر تلاش جمعی و همراهی و هماهنگی دولت با فعالین مدنی و توجه دولت به فشار‌های اجتماعی و رسانه‌ای و اهمیت قائل شدن به آن باشد. /برنا
 
وقتی مسؤولان و مدیران کشور، فاجعه وضع اقتصادی را به روی خودشان نمی‌آورند

محمدرضا زائری در یادداشتی نوشت:این روز‌ها وضع اقتصادی زندگی مردم واقعا سخت و طاقت فرساست و شرایط معیشتی افراد عادی جامعه به بدترین وضع ممکن و قابل تصور رسیده است. هرگز طی همه این سال‌ها اوضاع مالی طبقه متوسط و پایین‌تر از آن، تا این اندازه فجیع نبوده است. اما در کنار همه فشار‌های فراوان و تلخی‌های ناگوار، این که کسی از مسؤولان و مدیران کشور این فاجعه را به روی خودش نمی‌آورد بدتر است!
 
زنانی که مجبورند با ظاهری مردانه، کولبری کنند

هلاله امینی نماینده مردم کردستان در شورای عالی استان‌ها درخصوص وضعیت کولبران هشدار داد و گفت: جای تاسف است که بگویم با زنان و دخترانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد یا پسر ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.هر روز شاهد شنیدن خبرهای تکان دهنده از مرگ کولبران به دلایل مختلف هستیم.برخی از نوجوانان به جای پدر از کار افتاده‌شان نان آور خانواده هستند، اما در شیب تند کوهستان سقوط کرده و در زیر خروارها برف و بهمن آرزوهایشان ابدی می‌شود./ایسنا
 
دیدار اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله موحدی‌کرمانی

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ضمن تائید دیدار اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله موحدی‌کرمانی، جزئیات این جلسه را تشریح کرد. حجت‌الاسلام غلامحسین مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به دیدار اعضای جبهه پایداری با آیت‌الله موحدی کرمانی و برخی اعضای جامعه روحانیت مبارز، گفت: این دیدار بنا به درخواست دوستان جبهه پایداری انجام شد و به نظر ما دیدار خوبی بود. وی درباره جزئیات این دیدار نیز گفت: اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری از آیت‌الله موحدی کرمانی خواسته بودند تا دیداری با ایشان داشته باشند که آیت‌الله موحدی کرمانی نیز از این پیشنهاد استقبال کردند و این دیدار انجام شد؛ در این دیدار آخرین وضعیت جبهه انقلاب در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی موردبحث و بررسی قرار گرفت و اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری تأکید کردند که وحدت را در جبهه نیرو‌های انقلاب قبول دارند. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سؤال که شنیده‌شده که اعضای جبهه پایداری در این جلسه نسبت به حضور ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز به آیت‌الله موحدی کرمانی معترض بوده‌اند، گفت که اصلاً چنین چیزی صحت ندارد و برخی این اخبار را می‌سازند تا اختلاف‌افکنی کنند. وی همچنین گفت: در این دیدار، آیت‌الله موحدی کرمانی از اعضای جبهه پایداری خواست برای کمک به وحدت نیرو‌های انقلاب کمک کرده و در مسیر وحدت حرکت کنند؛ آقای موحدی کرمانی به اعضای جبهه پایداری تأکید کردند که برای رسیدن به وحدت لازم است همه گروه‌های انقلابی، انعطاف لازم را داشته باشند و این‌طور نباشد که بگویند می‌خواهیم به ۱۰۰ درصد خواسته‌هایم برسیم و درصورتی‌که ۶۰، ۷۰ درصد خواسته‌های آن‌ها محقق شده باشد بهتر است تمکین کرده و به وحدت تن بدهند.
 
دغدغه‌ای که دولت برای ورود بانوان به ورزشگاه داشت

سخنگوی دولت گفت: برای ورود بانوان به ورزشگاه دغدغه فرهنگی داشتیم اگر رفتارها معقول باشد، ادامه دار خواهد بود و مشکلی ندارد.علی ربیعی روز پنجشنبه با حضور در ورزشگاه آزادی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: به هیچ وجه تحت تاثیر فشارهای خارجی نبودیم و برخی دوست دارند آن را به خارجی ها ارتباط دهند. ربیعی تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های فیزیکی برای آنکه آنها بتوانند یک حضور آرام و با حرمت و اطمینان بخش داشته باشند، توسط دولت آماده شد.
 
نظر موسوی لاری در مورد بازگشت ناطق نوری

نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: آقای ناطق عضو جامعه روحانیت مبارز است و مدتی به دلایل شخصی در این جلسات شرکت نمی‌کردند. عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و نایب‌رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره دیدار اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با مجمع روحانیون مبارز، گفت: این یک جلسه دوره‌ای است که مجمع روحانیون مبارز از مجموعه‌های همفکر و همسو با خودش دعوت می‌کند تا درباره کار‌هایی که انجام داده است و برنامه‌ها و پیشنهاد‌هایی که دارند، یک نوع تبادل نظر و همفکری انجام شود. نائب‌رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: در گذشته فراکسیون امید و هیات رئیسه شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات را برای تبادل نظر دعوت کرده بودند تا ببینند برنامه‌های کاری آن‌ها برای آینده به چه صورت است. او درباره ماجرای حضور آقای ناطق نوری در جلسه جامعه روحانیت مبارز افزود: آقای ناطق عضو جامعه روحانیت مبارز است و مدتی به دلایل شخصی در این جلسات شرکت نمی‌کردند. حجت الاسلام موسوی لاری خاطرنشان کرد: بدیهی است که آقای ناطق عضو جامعه روحانیت مبارز است و هر زمان بخواهد می‌تواند در جلسات شرکت کنند.
 
فلاحت پیشه: لغو سفر رئیس مجلس در بهترین زمان صورت گرفت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اقدام رئیس مجلس برای لغو سفر به ترکیه در واکنش به اقدام نظامی آنکارا در سوریه حمایت کرد. حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به لغو سفر رئیس مجلس به استانبول به دلیل حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، گفت: اقدام آقای لاریجانی اقدام خوبی بود، چرا که ترکیه سنت بد استفاده از اقدام نظامی را در ادامه می‌دهد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلس تاکید کرد: ترکیه کشوری است که بار‌ها اقدام نظامی در منطقه را محکوم کرده بود حتی در سلسله جنگ‌های دهه ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ که آمریکایی در منطقه شکل دادند ترکیه حتی اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را به آن‌ها نداد. نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم شورای اسلامی اظهار داشت: بااین حال کاری که الان ترک‌ها صورت می‌دهند اقدام نظامی مستقیم آن هم علیه اقلیت جمعیتی است، آن‌ها اقدام نظامی را به اسم رفع مشکلات امنیتی داخل ترکیه رقم می‌زنند که راه درستی نیست. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: به هر حال تجربه نشان داده است که کشور‌ها از تجاوز نظامی هیچگونه بهره‌ای نمی‌گیرند، کاری که آقای لاریجانی صورت داد قابل دفاع است که در بهترین موقعیت زمانی صورت گرفت.
 
ابتکار: فیفا به حضور بانوان کمک کرد اما اصل کار را دولت انجام داد

ابتکار اضافه کرد: قرار نبود اتفاق خاصی بیفتد. اتفاقا حضور خانم‌ها در عرصه‌های ورزشی فضای فرهنگی را بهتر می‌کند. از هواداران هم تشکر و تقاضا می‌کنم که آن‌ها هم تلاش کنند در ورزشگاه‌های ما فضای فرهنگی بهتری باشد. شان ورزش ما این است که فضای فرهنگی وجود داشته باشد. حضور خانم‌ها به این موضوع خیلی کمک می‌کند.او درباره اینکه این موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها با فشار فیفا حل شده است یا خیر بیان کرد: اصل کار را دولت انجام داده است. پیگیری‌ها، زمینه‌سازی‌ها و هماهنگی‌هایی بوده که دولت انجام داده است. تلاش و مطلبه‌گری خود خانم‌ها هم مهم است. اصلا مساله داخلی است. یک اراده ملی برای حضور خانم‌ها در این عرصه فراهم شده است. فیفا هم کمک کرده است.معاون رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت جایگاه بانوان برای بازی‌های بعدی افزایش می‌یابد هم توضیح داد: ان‌شاءالله در آینده اگر خانم‌ها بخواهند فراهم می‌شود. این دیگر مربوط به آینده است.
 
توئیت جهانگیری پس از حضور زنان در ورزشگاه آزادی

معاون اول رئیس جمهور به حضور زنان در ورزشگاه آزادی واکنش نشان داد. اسحاق جهانگیری پس از دیدار تیم‌های ایران و کامبوج در مقدماتی جام جهانی قطر در صفحه توییترش نوشت: «امروز یکی از خواسته‌های بخش مهمی از زنان، جوانان و فعالان مدنی به خوبی تحقق یافت و ‎زنان برای تماشای ‎مسابقات فوتبال به ‎ورزشگاه آزادی رفتند. آگاهی و رشد مدنی زنان و مردان در ورزشگاه نشانه‌ای بود از احترام به حساسیت‌های بخش‌های دیگری از جامعه و رفع نگرانی برای تداوم اقداماتی از این دست.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار