مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز با ۲۵۰ میلیارد تومان تا شهریور ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۷۸۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ 16 October 2019

 علیرضا ایمانلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز حدود 25 کیلومتر بوده و از شهرک اندیشه تبریز شروع و تا شهرک خاوران ادامه خواهد داشت که برای تکمیل آبرسانی کلان‌شهر تبریز احداث می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل عدم وجود رینگ شبکه شهری آبرسانی که بتواند کلان‌شهر تبریز را در مواقع لزوم خدمات‌رسانی کند و به‌صورت یکنواخت کل شهر تبریز را تحت پوشش آبرسانی قرار دهد، این طرح اجرا می‌شود.

ایمانلو ادامه داد: با اجرای این طرح که با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست بخش عمده‌ای از قطعی و یا عدم قطعی بخش‌های مختلف شهر مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: طرح رینگ آبرسانی کلان‌شهر تبریز با ۲۵۰ میلیارد تومان تا شهریور ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب استان  تا پایان نیمه نخست امسال خدمات خود را در زمینه تامین و توزیع آب شرب بهداشتی در قالب یک میلیون و ۳۳۳ هزار فقره انشعاب آب به جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۱۱۹ هزار نفر ( ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۶۲ شهر استان ارائه می‌کند.
 

بهره‌برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز / انتقال 150 میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در خصوص عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز تصریح کرد: عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز از خردادماه سال‌ 95 آغاز شده است.

وی، یکی از اهداف مهم طرح احداث  مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز را استفاده از پساب تولیدی به‌عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز احیاء دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح بالغ بر 75 میلیون متر مکعب در سال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

ایمانلو خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب با هدف سالم‌سازی محیط زیست شهری، افزایش سطح بهداشت عمومی، محیطی و منطقه‌ای، ممانعت از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و محیط زیست از محل فاضلاب‌های شهری، استفاده از کود آلی استاندارد تولید شده در کشاورزی منطقه و تأمین ظرفیت تصفیه و انتقال بخش عمده فاضلاب جمع‌آوری شده سطح شهر تبریز از دیگر اهداف ایجاد مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تبریز در مورد فرآیند تصفیه طرح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز اذعان داشت: فرآیند اجرای این طرح از نوع فرآیندهای حذف مواد آلی با قابلیت حذف ازت  و فسفر بوده و با توجه به مرحله‌ای بودن سیستم توزیع فاضلاب در واحد بیولوژیکی، یکی از پیشرفته‌ترین و کارآمدترین فرآیندهای به روز تصفیه فاضلاب شهری است.

وی افزود: جمعیت تحت پوشش این طرح 960 هزار نفر و ظرفیت تصفیه‌خانه نیز 207 هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد بود.

ایمانلو هزینه اجرای این طرح را 2 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و یادآور شد: این مبلغ از محل اعتبارات تخصیص یافته بری احیاء دریاچه ارومیه، درآمدهای عمومی و منابع داخلی شرکت است.

وی، اظهار امیدواری کرد که در صورت تأمین منابع مالی، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز در سال 98 در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.
  

ضرورت تسریع در انتقال آب ارس به تبریز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به نیاز آبی شهر تبریز ابراز کرد: با توجه به زیاد مشترکان در کلان‌شهر تبریز و از طرفی با عنایت به گسترش بی‌رویه شهر تبریز و به‌وجود آمدن شهرک‌های متعدد در اطراف شهر تبریز ما به آب بیشتری نیاز داریم به همین خاطر به دنبال منابع جدید هستیم و در این زمینه تلاش این است که توسط همکاران شرکت آب منطقه‌ای استان از رود ارس برای آب شرب تبریز و شهرستان‌های واقع در مسیر آبرسانی شود.

وی به همشهریان در خصوص عدم اسراف آب شرب بهداشتی و صرفه‌جویی در خصوص این مایه حیات گفت: آب ارزشمندترین عطیه الهی و مهم‌ترین عامل تداوم حیات موجودات زنده و رکن اصلی توسعه پایدار است.

ایمانلو اضافه کرد: فقدان یا کمبود این مایع حیات‌بخش موجب اختلال در زندگی شهروندان و بروز نابسامانی‌های فراوان می‌شود.

وی بیان داشت: در چند دهه اخیر افزایش روبه رشد جمعیت و به تبع آن گسترش شهرنشینی، رشد و توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی منجر به افزایش تقاضا برای مصرف در تمام زمینه‌ها شده است، در این میان آب به عنوان مهم‌ترین ماده در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به نحوه استحصال و سختی‌های فرآروی تامین و توزیع آب برای شهروندان خاطرنشان ساخت: هم اینک آب مورد نیاز کلان‌شهر تبریز و تعدادی از شهرهای واقع در مسیر به‌صورت فرا استانی و با صرف هزینه و انرژی زیاد تأمین می‌شود علاوه بر این آب شهر تبریز از چاه‌های دامنه‌های کوه سهند همچنین از سد نهند تأمین می‌شود،  از این رو لازم است مشترکان و همشهریان نهایت دقت و صرفه جویی را در استفاده صحیح از آب مدنظر داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار