رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: یک مافیای رسانه‌ای از منافع دلالان و رباخواران پشتیبانی می‌کند/دستگیری زم به روایت رسانه‌های اسرائیلی/هادی غفاری: با ۹ متر عمامه می‌گویند مسلمان نیستم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۹۰۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 21 October 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
چرا «فریدون» به مرخصی زودهنگام رفت؟

حسین فریدون که ۲۴ مهر برای تحمل محکومیت پنج ساله‌اش راهی زندان اوین شده بود، گویا ساعتی بعد، قبل از اینکه در زندان مستقر شود، به مرخصی رفت. در پیگیری‌ها مشخص شد، گویا به دلیل اینکه این متهم خود را به دادسرای مجری حکم معرفی کرده، روال عادی و مرسوم دادسرا انجام نشده است و وی توانسته به مرخصی برود. از آنجایی که فریدون برادر رئیس جمهوری بوده و فرد عادی نیست و با پای خودش به زندان رفته می‌تواند از تعطیلات پایان هفته استفاده کند و مصلحت اندیشی قضایی شامل حال این متهم شده است. /فارس
 
به کسی ربطی ندارد صداوسیما چه می‌کند

سرهنگ علیفر گفت: اشتباه‌ کردن که ایرادی ندارد. مگر آن‌ها که با من مشکل شخصی دارند، اشتباه نداشته‌اند؟ شما آدمی را می‌شناسید که اشتباه نکند؟ من که نباید به خاطر اشتباهاتم به برخی افراد خاص پاسخ بدهم. سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه‌ای بزرگ هر جا نیاز باشد با من برخورد می‌کند. این‌که من مدتی محروم شدم و دوباره برگشتم، آیا به کسی ربطی دارد؟ مگر در یک خبرگزاری وقتی سردبیر با خبرنگار به مشکل می‌خورد، به کسی ربطی دارد؟ به دیگران هم ارتباطی ندارد که صداوسیما چه کاری انجام می‌دهد.

بدحجابان مردم گُم هستند نه قم

سید احمدخاتمی گفت: یکی از مسئولین می‌گفت، این‌ها اعتراف کردند، به آن‌ها پول می‌دهند، اطراف صفائیه ساعتی قدم بزنند تا حریم بشکنند، اما طلبه‌ها مواظب حریم‌شکنی باشند، نباید حریم‌ها شکسته شود. «مجتبی ذوالنور»، نماینده مردم قم در مجلس، درباره اظهارات آیت‌الله خاتمی گفت: قم مردم بسیار شریف، محجبه، متدین و انقلابی دارد البته که ممکن است، تعداد کمی آدم‌های مریض و مسأله‌دار در این شهر پیدا شود. /برنا

یک مافیای رسانه‌ای از منافع دلالان و رباخواران پشتیبانی می‌کند

فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: اگر در زمینه اندیشه‌ای درک بایسته‌ای نداشته باشیم، در معرض جریان‌سازی فکری ذی‌نفعان قرار خواهیم گرفت که تحت عنوان دادن آدرس غلط از آن یاد می‌شود و در این زمینه وضعیت فاجعه‌آمیزی داریم، چون یک مافیای رسانه‌ای به صورت بی‌پروا از منافع دلال‌ها و رباخواران پشتیبانی می‌کند و از قدرت بالایی نیز برخوردار است. مثلاً آن‌ها ادعا دارند در راستای مبارزه با فساد، باید اجازه عملکرد آزادانه به نیرو‌های بازار داد، اما نمی‌گویند منظورشان کدام بازار است؟ بازاری که در یک ساخت رانتی شکل گرفته و اساس آن بر عدم شفافیت است یا بازار رقابت کامل؟ چون این مافیای رسانه‌ای در این زمینه شفاف عمل نمی‌کند، هرگز بستر‌های شکل‌گیری بازار رقابت کامل را توضیح نمی‌دهد و نسبت بازار ایران با آن شرایط را نمی‌گویند و یا به تعبیری که داگلاس نورث، جوزف استیکر یا آمارتیاسن مطرح می‌کنند صدور فرمان بازارگرایی در ساخت توسعه‌نیافته اسم رمز برپاکردن مناسبات مافیایی و غارت فرودستان است.

دستگیری زم به روایت رسانه‌های اسرائیلی

به گزارش پایگاه عبری‌زبان نزوه‌نت (nzivnet) در گزارشی ادعا کرد سازمان اطلاعات عراق روح‌الله زم را به درخواست ایران دستگیر و تحویل تهران داده است. این پایگاه اطلاع‌رسانی به نقل از منابع عراقی ادعا کرد زم روز شنبه لحظاتی بعد از نشستن هواپیمایش در فرودگاه بغداد توسط مأموران سازمان اطلاعات عراق دستگیر و در چهارچوب توافق استرداد مجرمان که بین دو کشور به امضا رسیده تحویل مسئولان ایرانی شده است.
 
در ادامه این ادعا به نقل از یک سیاستمدار عراق آمده است: زم برای بیش از یک روز در بازداشت سازمان اطلاعات عراق بود و بعد از آن از راه زمینی به ایران منتقل شد. این سیاستمدار در رابطه با نحوه دستگیری هم گفت: هواپیمای حامل زم ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت بغداد در فرودگاه این شهر به زمین نشست، اما به زم اجازه پایین آمدن از آن داده نشد تا دستگیر و یک روز بعد تحویل مسئولین ایرانی شود. او تأکید کرد سازمان اطلاعات عراق اطلاع قبلی از حضور زم در عراق نداشت بلکه این اطلاعات روز پنج‌شنبه ۱۱ اکتبر در چهارچوب توافقنامه امضا شده بین دو کشور به دستشان رسید.
 
رانندگی رئیس جمهور تونس با خودروی ایرانی

به تازگی تصویری در فضای مجازی منتشر شده که در آن رئیس جمهور تونس با خودروی ساخت ایران تردد می‌کند. قیس سعید رئیس جمهور کشور تونس با خودروی ساخت ایران که گویا سابقه تصادف هم دارد به محل کار خود می‌رود. شاهدان دیده اند که صبح امروز «سعید» با خودروی شخصی خود که پژو ۲۰۶ صندوقدار است، عازم کاخ ریاست جمهوری خود شد. هفته گذشته مردم تونس در پای صندوق‌های رأی انتخابات ریاست جمهوری تونس حاضر شدند و به دنبال آن قیس سعید را با احراز ۷۶ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کردند. وی برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مبلغ زیادی هزینه نکرد و در مدت زمان در نظر گرفته شده برای تبلیغات هم تلاش بسیاری از خود نشان نداد.
 
نقل قول انتخاباتی جواد امام از رئیس دولت اصلاحات

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: خاتمی گفت، شرکت در انتخابات لزوما ارائه لیست نیست. «جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرعامل بنیاد باران درباره برنامه‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و رایزنی با شورای نگهبان به برنا گفت: خاتمی عبارت صددرصدی را به هیچ عنوان بیان نکرده است. خاتمی گفت ما در انتخابات شرکت می‌کنیم، اما شرکت در انتخابات لزوما دادن لیست نیست؛ بنابراین در جا‌هایی می‌توانیم لیست ارائه دهیم که کاندیدا داشته باشیم. اگر قرار باشد کاندیدا‌های ما زیر تیغ استصواب قرار بگیرند و رد صلاحیت شوند و ما کاندیدایی نداشته باشیم، عملا ارائه لیست میسر نخواهد بود. او در پاسخ به این که آیا این گفته خاتمی به نوعی مشروط شدن حضور در انتخابات است، بیان کرد: خیر بدین معنا نیست. کاندیدا‌های ما حضور پیدا خواهند کرد و این بستگی به شرایط برگزار کنندگان در انتخابات دارد که تا چه میزانی، کاندیدا‌های اصلاح‌طلب را بخواهند تأیید صلاحیت کنند. این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره میانداری یک فرد از میان اصلاح‌طلبان برای رایزنی با شورای نگهبان مثل عارف، بیان کرد: به هر حال یکی از وظایف شورای عالی سیاستگذاری، تعامل با برگزارکنندگان انتخابات و شورای نگهبان و هیات‌های نظارتی است و یقینا این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. اگر شورای نگهبان این بستر را فراهم کند یقینا اصلاح‌طلبان از این رایزنی‌ها استقبال می‌کنند. گفت‌وگو و تعامل شعار اصلاح‌طلبان است و از آن فرار نمی‌کنند. ایرادی ندارد فردی مثل عارف باشد به هر حال این موضوع باید رسمیت داشته باشد و شورای نگهبان نیز این موضوع را که رابطی باشد، بپذیرد.
 
هادی غفاری: با ۹ متر عمامه می‌گویند مسلمان نیستم

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حداقل باید فتیله نظارت را پایین‌تر بکشیم؛ یعنی کسی را که فساد بَیِن دارد و روحیه دزدی و بی‌اخلاقی‌اش به تأیید چهار دستگاه قطعی برسد، رد صلاحیت کنند، نه اینکه بنده را با ۹ متر عمامه متهم به عدم التزام عملی به اسلام کنند. وای بر من و زن و بچه‌ام که بعد از ۴۰ سال امامت نماز مسجد و سالیان سال مبارزه من را بی‌دین معرفی می‌کنند و می‌گویند مسلمان نیستم؛ بنابراین باید سعی کنیم این قانون تغییر کند تا آدم‌های متملقی که برای تأیید شدن در انتخابات بعدی سازشکار می‌شوند نتوانند روی صندلی مجلس بنشینند. هادی غفاری در پایان سخنانش گفت: مجلس یکی از شاخصه‌های نظام اسلامی است و کسانی که اسباب حضور کوتوله‌ها را در مجلس فراهم می‌سازند خیانت بزرگی به انقلاب اسلامی می‌کنند. همچنین لازم به توضیح می‌دانم، نگاه تمامیت‌خواهی متعلق به عصر قجر هم نیست و به عصر حجر برمی‌گردد.
 
واکنش چهره اصلاح طلب به پیشنهاد تاجیک و حجاریان

عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره فاصله گرفتن اصلاحات از اصول و آرمان‌های اصلاح طلبی گفت: اصول اولیه اصلاحات همین تعبیری است که عرض کردم. یکی از رویکرد‌های مهم اصلاح طلبی این است که ما در فرایند پیشبرد نظریه اصلاحات باید نسبت به کسب قدرت حساسیت داشته باشیم تا با تکیه بر قدرت بتوانیم مطالبات مردم را پاسخ بدهیم. مگر ما می‌توانیم از قدرت فاصله بگیریم؟ و با اشاره به طرح نواصلاح طلبی از سوی افرادی مانند محمدرضا تاجیک و سعید حجاریان گفت: آنچه دوستان هم اشاره می‌کنند خارج از عرض بنده نیست، ما فاصله نگرفتیم. ما اگر بگوییم که آرمان‌های اصلاحات آرمان‌هایی صلب و تغییر ناپذیر است در واقع علیه نظریه خودمان سخن گفتیم. از این حیث است که ما هیچ فاصله‌ای از اصلاحات نگرفتیم. عطریانفر افزود: در سال ۸۸ اتفاقاتی رخ داد که به صورت کاملا مشخص و محسوس اصلاحات را تحت فشار و تزریقات سیاسی قرار داد و این امر دلالت بر این داشت که اصلاحات در امر سیاست‌های خارجی خود دقت‌های لازم را به خرج نداده بود برای همین ان شرایط سخت بوجود آمد چراکه همیشه رقبای سیاسی دوست دارند به شکل‌های مختلف رقیب اصلاح طلب خودشان را از زمین خارج کنند. وی گفت: ما باید هشیار باشیم و نگذاریم به دلیل غیر واقع بینانه و فاصله‌گیری از واقعیت سیاسی و با نوعی از رفتار‌های ایدئالیستی عرصه سیاست برای حضور ما تنگ شود، ما باید همواره و هر روز در مقام تبیین شرایط باشیم و به مقتضای شرایط هم تدبیر و تصمیم سیاسی داشته باشیم.
 
جدال کریمی قدوسی و آشنا بر سر ارتباط با روح الله زم

جواد کریمی قدوسی در یک رشته توئیت ادعایی را علیه حسام الدین آشنا در ماجرای آمدنیوز و روح الله زم مطرح کرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی نوشت: دستگیری‌های صورت گرفته در حوزه نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با آمدنیوز باید برای مردم روشن شود. کریمی قدوسی در توئیت دیگری هم نوشت: نقش حسام الدین آشنا، مسئول اتاق عملیات روانی دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه قرار گیرد. آشنا، اما در پاسخ گفت: چه بسا یکی هم بگوید؛ نقش جواد کریمی قدوسی مامور اتاق عملیات روانی ضد دولت در ماجرای آمدنیوز باید مورد توجه واقع شود.
 
واکنش واعظی به فیلم منتشره از اعترافات روح الله زم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور: در گذشته هم اعلام کرده بودیم که فعالیت‌ها و عملیات برخی شبکه‌ها [فضای مجازی] کار اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی و رسانه‌ای نیست. این‌ها در زمین دشمن کار می‌کنند؛ مانند آمدنیوز. وی با تأکید بر اینکه امروز برای مردم ما حتی مردم دیگر کشور‌ها و مسئولان مشخص شد یک شبکه‌ای (آمدنیوز) در حال کار کردن برای سرویس‌های [جاسوسی]دشمن است خاطرنشان کرد: به همین دلیل من باید به عزیزانمان در سپاه تبریک بگویم که خیلی خوب عمل کرده و با یک برنامه بسیار پیچیده و سنجیده توانستند کسی را که به مردم خود خیانت کرده را به داخل کشور بیاورند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به فیلم منتشرشده از دستگیری و اعترافات اولیه روح‌الله زم تصریح کرد: دیدید که این فرد آن‌قدر به خودش مطمئن بود؛ زمانی که به ایران آمد هر آنچه روی آن سرمایه‌گذاری کرده بود، فروریخته و [از مردم و مجموعه نظام]عذرخواهی کرد. البته زمانی عذرخواهی کرد که عذرخواهی وی خیلی اثری ندارد.

سایت فدراسیون فوتبال بحرین هک شد

سایت رسمی فدراسیون فوتبال بحرین در پی توهین شماری از تماشاگران وابسته به رژیم آل حمد به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، از سوی هکر‌های ایرانی هک شد. هکر‌های ایرانی در سایت فدراسیون بحرین صدای سرود ملی کشورمان را گذاشتند. برخی تماشاگران منتسب به آل حمد سه شنبه گذشته در بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با بحرین در منامه، پیش از آغاز بازی و در هنگام پخش سرود ملی، به این موضوع بی احترام کردند که واکنش‌ها منفی زیادی را در پی داشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار