حاشیه‌ای بر کاندیدا نشدن لاریجانی و حدادعادل؛
جالب اینجاست که هر چهار نفری که نام آن‌ها برده شد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و در صورتی که پیش فرض‌های ما برای کاندیداتوری این افراد و پیروزی اکثریت قاطع اصولگرایان در انتخابات مجلس درست از آب دربیاید ـ که در حال حاضر نظر اکثریت کارشناسان و کنشگران سیاسی بر این است ـ می‌توان یکی از اعضای فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کاندیدای جدی ریاست مجلس دانست...
کد خبر: ۸۰۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ 02 December 2019

در حالی دو روز از نام نویسی کاندیداهای متقاضی شرکت در انتخابات اسفند ماه مجلس می گذرد که تعدادی از نمایندگان فعلی مجلس و برخی نمایندگان و چهره های سرشناس نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند. اصولگرایان و اصلاح طلبان بیش از یک ماه است، فعالیت های تشکیلاتی خود را خیلی جدی برای حضور هرچه بهتر در انتخابات مجلس آغاز کرده و هر دو قصد دارند با حداکثر ظرفیت ممکن برای تصدی کرسی های سبز بهارستان به میدان بیایند؛ هرچند برخی چهره های شناخته هر دو طیف از اعلام کاندیداتوری امتناع کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ قرار است اصولگرایان در قالب «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و اصلاح‌طلبان در قالب «شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح‌طلبان» فعالیت‌های انتخاباتی خود را دنبال ‌کنند و پس از اتمام ثبت‌نام‌ها و نظر شورای نگهبان نیز باید ببینیم چه کسانی برای رقابت به مردم معرفی خواهند کرد؛ موضوعی که احتمالا منجر به معرفی چهره ها و افراد جدیدی برای مجلس خواهد شد، چون برخی چهره های سرشناس دو جریان از هم اکنون اعلام کرده اند در انتخابات پیش روی کاندیدا نخواهند شد.

تا به امروز زمزمه‌هایی در خصوص عدم نامزدی دو سرلیست اصلی هر دو جریان (اصولگرایان و اصلاح طلبان) که در دهمین دوره انتخابات مجلس مقابل هم قد علم کرده بودند، به گوش می‌رسد و به نظر می رسد، سرلیست های انتخاباتی به خصوص برای لیست تهران ـ چه در بین اصولگرایان و چه در بین اصلاح طلبان ـ از بین افراد جدیدی باشد که قصد دارند پا به عرصه رقابت های انتخابات مجلس بگذارند.

آیا رضایی، قالیباف و احمدی‌نزاد مدعی ریاست مجلس می‌شوند؟/ این‌بار راه ریاست بهارستان از پاستور می‌گذرد!

همان طور که پیش از این، «پرویز سروری»، از اعضای ارشد شورای ائتلاف نیروهای انقلابی گفته بود، «غلامعلی حدادعادل» که اکنون مسئولیت هدایت ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان را بر عهده دارد، بر خلاف چند دوره اخیر انتخابات مجلس قصد ندارد کاندیدا شود و بر همین اساس او دیگر سرلیست انتخاباتی جریان اصولگرا از تهران برای مجلس نخواهد بود و باید دید چه کسی جای او را در لیست انتخاباتی اصولگرایان خواهد گرفت.

چندی پیش بود که در طرف مقابل، یعنی در بین اصلاح طلبان هم «عبدالله ناصری»، عضو بنیاد باران، خبر از عدم کاندیداتوری و سرلیستی «محمدرضا عارف» در لیست تهران جریان اصلاح طلب داد، تا هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان افرادی را که در رأس ساز و کار تصمیم گیرنده شان برای انتخابات مجلس قرار گرفته اند، در لیست انتخاباتی قرار نداده و حتی کاندیدا هم نکنند.

محمود صادقی، دبیرکل مجمع مدرسین دانشگاه‌ها و از اعضای ارشد فراکسیون امید مجلس (فراکسیون طیف اصلاح‌طلب) و نزدیک به «محمدرضا عارف»، رئیس شورای عالی اصلاح‌طلبان در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اما می‌گوید: درباره سرلیستی «محمدرضا عارف» تاکنون بحثی پیش نیامده و وارد این موضوعات هم نشده و به شور نگذاشته‌ایم.

خبر نامزد و سرلیست نشدن عارف پس از این داغ شد که «علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در یک نشست خبری، سخنان «عبدالله ناصری» را تأیید کرد و گفت که «احساس می‌کند عارف برای این دوره انتخابات مجلس نامزد نشود.» این موضوع در حالی مطرح می شود که انتقادات زیادی به عملکرد «محمدرضا عارف» در دوران نمایندگی اش به ویژه در هدایت فراکسیون امید، از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است.

این مسائل را اضافه کنید به عدم کاندیداتوری «علی لاریجانی» رئیس سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی برای انتخابات یازدهمین دوره قوه مقننه. او دو روز پیش از عدم علاقه مندی به کاندیداتوری دوباره برای مجلس سخن گفت و دیروز (یکشنبه) در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز مجلس، بار دیگر تاکید کرد، علاقه ای برای کاندیداتوری دوباره در انتخابات مجلس ندارد و حتی ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم تلاشی نکند و کاندیدا نشود.

در حالی که «حدادعادل»، «علی لاریجانی» روسای چهار دوره اخیر مجلس شورای اسلامی دیگر قصدی برای کاندیداتوری به نمایندگی از جریان اصولگرا و سایر جریانات سیاسی ندارند و حتی «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید و سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم نیز به واسطه عملکرد نامناسب در فراکسیون تحت مدیریتش اقبالی به خود در بین جریان اصلاحات نمی بیند و بر همین اساس طبق گفته ناصری و شکوری راد احتمالا دوباره برای کاندیداتوری در مجلس متقاضی نباشد، قطعا حرف افراد جدید به میان خواهد آمد.

بسیاری از اصلاح طلبان و اصولگرایان اعتقاد دارند که قاطبه مجلس آینده از بدنه جریان اصولگرایی تشکیل خواهد شد و این طیف اکثریت را در مجلس بعدی از آن خود خواهد کرد؛ لذا با نیامدن لاریجانی و حدادعادل، حرف از ریاست یک اصولگرای دیگر در مجلس یازدهم خواهد شد که باید نام او را از بین چهره هایی که اکنون مطرحند تا به نمایندگی از اصولگرایان پا به قوه مقننه بگذارند، جست و جو کرد.

در حال حاضر چهره هایی نظیر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، «محمد باقر قالیباف» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار پیشین تهران، «محمود احمدی نژاد» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دولت های نهم و دهم، «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افرادی هستند که بحث درباره کاندیداتوری شان برای انتخابات مجلس خیلی جدی است، اما هیچ یک سابقه عضویت در مجلس شورای اسلامی پیش از این را نداشته اند.

در بین افراد یاد شده، تقریبا کار کاندیداتوری جلیلی نسبت به دیگران قطعی است. احمدی نژاد احتمالا و در صورت کاندیداتوری صلاحیتش تایید نخواهد شد و «رضایی و قالیباف» نیز هنوز در خصوص اینکه برای شرکت در این عرصه پا به میدان رقابت خواهند گذاشت یا نه، مشخص نیست. هرچند هرچه به انتخابات نزدیک تر شده ایم، شیب سخنرانی ها و اظهار نظرهای قالیباف در مورد مجلس شورای اسلامی تندتر شده است.

جالب اینجاست که هر چهار نفری که نام آن‌ها برده شد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و در صورتی که پیش فرض‌های ما برای کاندیداتوری این افراد و پیروزی اکثریت قاطع اصولگرایان در انتخابات مجلس درست از آب دربیاید ـ که در حال حاضر نظر اکثریت کارشناسان و کنشگران سیاسی بر این است ـ می‌توان یکی از اعضای فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کاندیدای جدی ریاست مجلس دانست.

بنابراین باید تا شانزدهم آذر ماه صبر کرد و دید کدام یک از افرادی که نامشان ذکر شد، پا به عرصه رقابت برای حضور در مجلس شورای اسلامی خواهند گذاشت و اینکه آیا جدای از این افراد، چهره شاخص و مطرح دیگری که بتوان او را هم از گزینه های تصدی کرسی ریاست در نبود افرادی نظیر لاریجانی و حدادعادل نام نهاد، پا به عرصه رقابت های انتخاباتی خواهد گذاشت یا خیر؟ اگر جلیلی را خیلی گزینه جدی برای این موضوع ندانیم، حتما افرادی نظیر محسن رضایی، محمد باقر قالیباف و محمود احمدی نژاد می توانند گزینه جدی برای تصدی کرسی ریاست قوه مقننه باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار