یادداشت؛ غلامرضا منصوری
متاسفانه وعده آقای تبریزیان مبنی بر سوزاندن کتاب طب هاریسون محقق شد و وی در مقابل دوربین ها ، این کار ناشایست را انجام داده و آنرا در فضای مجازی منتشر نمود . وی که مدعی است مبدع طب اسلامی است ، به محض مخالفت مراجعی چون آیت الله مکارم شیرازی و وادی آملی مجبور به ترک قم شد اما اقدام وی در آتش زدن یک کتاب علمی آغازی بود بر پایان ادعاهای ثقیل وی.
کد خبر: ۸۱۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 26 January 2020

متاسفانه وعده آقای تبریزیان مبنی بر سوزاندن کتاب طب هاریسون محقق شد و وی در مقابل دوربین ها ، این کار ناشایست را انجام داده و آنرا در فضای مجازی منتشر نمود . وی که مدعی است مبدع طب اسلامی است ، به محض مخالفت مراجعی چون آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی مجبور به ترک قم شد اما اقدام وی در آتش زدن یک کتاب علمی آغازی بود بر پایان ادعاهای ثقیل وی.

کتاب طب هاریسون یکی از نمادهای علمی پزشکی مدرن است که در طول دهه های قبل با ادیت ها و ویرایش های جدید بروز شده و مورد استفاده دانشجویان این رشته قرار میگیرد.

سخن از این نیست که کسی ادعا کند کتاب فوق فاقد ارزش علمی است و یا اینکه در درمان بیماران هیچ نقشی ندارد و یا کارکرد غلطی دارد. نکته اینجاست که امروز در قرن 21 ام ، بشر به این سطح از آگاهی رسیده است که اگر بناست موضوعی را رد یا انکار کند قطعا از منطق بهره خواهد گرفت. منطق به ما می آموزد اگر تلاش میکنیم غلط بودن یک گزاره با انگاره را اثبات کنیم راهی جز توسل به عقلانیت نداریم. حال مقایسه کنید این روش را با روش غلطی به نام سوزاندن یک کتاب علمی .آتش زدن کتاب ، یادآوری اموزه های خرافی قرون پیش از متمدن شدن انسان است که هیچ تکیه گاهی برای اثبات مدعای خود ندارد

اقدام این فرد علاوه بر اینکه نشان داد در مواجه با طب پزشکی حرفی برای گفتن ندارد ، یک تاثیر بسیار غلط دیگری هم گذاشت . مخالفان اسلام از موضوعی بنام کتاب سوزی توسط مسلمانان بعد از فتح ایران ، سوء استفاده میکردند ، حال با آتش زدن کتاب مورد قبول همه دنیا ( اعم از مسیحی و سنی و شیعه و یهودی و..) آن ادعاهای غلط نیز مجال شبه افکنی پیدا می نماید.

البته رد و اثبات موضوعی بنام طب اسلامی و تمایز آن با طب سنتی یک بحث تخصصی است و می طلبد تا متخصصان این عرصه وارد گود شوند و قلم فرسایی نمایند اما اصل کتاب سوزی یک اقدام ناشایست بود که بعدها بصورت بسیاری شدیدی مورد سوء استفاده دشمنان مسلمانان قرار خواهد گرفت .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :