رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه عمر مفید یک ساختمان در ایران را ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: مهندسان ناظر باید با حضور در مراحل مخالف عملیات اجرایی ساخت و ساز ساختمان، توصیه‌های فنی لازم را داشته باشند.
کد خبر: ۸۲۶۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ 27 February 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،احسان داریوشی اظهار داشت: بعد از طراحی نقشه برای ساختمان، ناظران برحسب وظایف قانونی که در نظام مهندسی و کنترل ساختمان آمده، در مراحل مخالف عملیات اجرایی ساختمان باید حضور داشته باشند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر نواقصی وجود داشته باشد، ناظر آن را به شهرداری (محل صدور پروانه) گزارش می‌دهد، تا اینجا قانون در اختیار نظام مهندسی است، یعنی مسؤولیت فنی پروژه را برعهده داریم و با ارائه گزارش ناظر، شهرداری باید از ادامه فعالیت جلوگیری کند.

وی نظارت ساختمانی را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: ناظران معمار، ناظران سازه، ناظران تاسیسات برقی و ناظران تاسیسات مکانیکی، مهمترین پارامترهایی است که نظام مهندسی بر مراحل مختلف ساخت و ساز نظارت دارند.

وی در خصوص گلایه‌های موجود در رابطه با عدم نظارت مستمر ناظران بر روند ساخت و ساز، افزود: فعالیت این ناظران دوره‌ای است یعنی در مراحل مختلف ساخت برای ارائه توصیه‌های فنی سر ساختمان می‌آیند.

داریوشی عمر مفید یک ساختمان در ایران را 30 سال عنوان کرد و گفت: زلزله 7.3 ریشتری سال 96 سرپل‌ذهاب ثابت کرد هر ساختمانی که حداقل آئین‌نامه‌ها را رعایت کرده بودند خسارت کمتری دیدند.

این مسؤول از مردم خواست به جامعه مهندسی اعتقاد و ایمان داشته باشند و این باور را داشته باشند که مهندسان ناظر در عملیات اجرایی کمک‌کار هستند.

وی در خصوص مالکانی که دوست ندارند ناظری سر پروژه آن‌ها باشد، گفت: این قضیه به دو صورت از طریق راه‌ و شهرسازی و همچنین نظام مهندسی پیگیری می‌شود.

داریوشی خاطرنشان کرد: براساس قانون ماده 35 نظام مهندسی، راه‌ و شهرسازی اکیپ‌های نظارت عالیه برای نظارت از پروژه تشکیل می‌دهد اگر نواقصی در روند ساخت و ساز باشد آن را به سازمان نظام مهندسی ارجاع می‌دهند و با اعزام مهندس اگر مالک به وظیفه قانونی عمل نکرده باشد به مراجع قانونی (شورای انتظامی) معرفی و با توجه به قصور انجام شده، حکم صادر می‌شود.

وی تصریح کرد:خود نظام مهندسی نیز اکیپ‌هایی را از افراد باتجربه دارد که بازدیدی‌های را انجام می‌دهند در صورت مشاهده اشکالاتی در روند اجرای پروژه آن را به شورای انتظامی معرفی و برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

داریوشی در رابطه با قصور یا کوتاهی وظایف قانونی مهندسان، افزود: در قانون برخورد در این قضیه از محکومانه به صورت ماهانه و سالانه تعریف شده است اگر مهندسی قصور داشته باشد شورای انتظامی با وی برخورد می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار