کد خبر: ۸۳۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳ 13 March 2020

از زمانی که بیماری کووید 19 در کشور شناسایی شد، باوجود تلاش های صورت گرفته سوء مدیریت در توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم کاملا مشهود است، بی تدبیری انقدر بالا گرفت و آش انقدر شور شد که داد وزیر بهداشت درآمد و نامه ای گلایه آمیز به روحانی نوشت و در آن نامه از وضعیت بازار و احتکار اقلام بهداشتی گلایه کرد و در انتهای نامه هم نوشت: « اینجانب تردید ندارم اگر عزم دستگاه‌های کشور بر حل مشکلی به این سادگی باشد نباید اینقدر شرمسار مردم و همکارانمان در سراسر کشور باشیم.»

چند روز بعد وزیر در جلسه با کمیسیون بهداشت مجلس هم از اختیارات محدود ستاد مبازره با کرونا گفت. یکی از نمایندگان درباره سخنان نمکی تصریح کرد: «وزیر بهداشت گلایه داشتند که اختیارات ستاد ملی مقابله با کرونا، محدود است و باید اختیارات بیشتری به این ستاد داده شود بنابراین مقرر شد ستاد پشتیبانی به ریاست رئیس‌جمهور جدی‌تر وارد عمل شود. همه قوا باید با این ستاد همکاری کنند.»

از اوضاع مدیریت بحران کرونا چنین برداشت می شود که هئیت دولت خود نیز دچار بحران است و روزهای پرخطر کرونایی بر کشور میگذرد اما هنوز دستگاهای مورد نیاز با یکدیگر هماهنگ نشده اند و همه بار و سختی ها بر دوش ستاد مبارزه با کرونا و شخص وزیر بهداشت افتاده است.

این در حالی است که سردار جلالی ریاست پدافند غیر عامل نیز اظهار کرده است که این ویروس ویژگی های یک جنگ بیولوژیک را دارد و مقابله با آن نیازمند همکاری کلیه سازمانهاست که ازعهده و اختیارات وزارت بهداشت خارج می باشد. وی خاطر نشان کرد: در یک سوم کشورهای درگیر در کل دنیا، مسئول ستاد ملی مبارزه باکرونا رئیس جمهور است و در برخی کشورها برای کنترل موضوع ارتش نیز به میدان آمده است. در این شرایط بر اساس قانون موجود کشور ما بهترین کسی که می‌تواند شرایط را مدیریت کنند رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس جمهور است.

اما ماجرا و بحث درمورد ریاست ستاد مبارزه با کرونا به اینجا ختم نشد. مسعود پزشکیان نماینده مجلس در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به جلسه وزیر بهداشت و کارشناسان مربوطه در صحن مجلس گفت: بعد از این جلسه رئیس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و پیشنهاد تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا را مطرح کردند و تا جایی که اطلاع دارم پیشنهاد لاریجانی این بود که معاون اول و یا فرد دیگری ریاست ستاد را برعهده‌دار شود. آنگونه که شنیدم رهبری فرموده‌اند که رئیس جمهور خود باید مسئولیت ستاد مقابله با کرونا را برعهده بگیرند.

با وجود این مطالبه جدی رییس جمهور باز هم تلاش کرد، مسئولیت مقابله با شیوع کرونا را بین همه وزرای‌اش تقسیم کند. او با بیان اینکه «همه دولت درگیر است»، از ایفای نقش مسئول ستاد مبارزه با شیوع کرونا پرهیز کرد!

به این ترتیب کاملا آشکار است که در بر خورد با چنین امر مهمی هنوز در دولت اراده و انگیزه کافی برای یکپارچه کردن تلاش ها و مدیریت متمرکز آن وجود ندارد که نتیجه آن نیز جز سخت تر شدن شرایط برای مردم نیست در حالی که بحران كرونا ابتدا باید از طرف رییس دولت جدی گرفته شود و مدیریت آن از بالا شکل بگیرد تا به سایر بخش ها و مردم سرریز کند و کشور از آن به سلامت خارج شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار