مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: حدود یک میلیارد و 160 میلیون متر مکعب کسری تجمع آب‌های زیرزمینی در استان وجود دارد که می‌خواهیم در 15 سال آینده جبران کنیم و دشت‌ها را به حالت نرمال و استاندارد بازگردانیم.
کد خبر: ۸۳۲۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳ 21 March 2020

یوسف غفارزاده در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: هر سال 22 مارس که امسال مصادف با 3 فروردین 99 است، روز جهانی آب نامگذاری شده و شعار امسال «آب تغییر اقلیم و مسوولیت اجتماعی» است.

وی افزود: برنامه‌هایی را برای سازگاری با اقلیم باید تدارک ببینیم و همه مردم در این سازگاری مسوولیت دارند که باید به ایفای آن بپردازند.

غفارزاده بر لزوم مشارکت تشکل‌های مردمی، نخبگان، خبرنگاران و اهالی رسانه در این ارتباط تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ابراز داشت: 90 درصد آب معمولا در کشاورزی صرف می‌شود و ما در سال 98 توانستیم این میزان آب مصرفی کشاورزی را تأمین کنیم و هیچ صنعتی به خاطر کمبود آب تعطیل نشد.

این مسوول تأکید کرد: آب زیربنای توسعه و رشد و در مجموع زیربنای حیات و مایعی غیرقابل تولید است، در نتیجه باید در حفظ و نگهداری آن تلاش و به درستی مصرف کنیم.

وی با اشاره به افت ذخایر سفره‌های آب‌های زیرزمینی متذکر شد: برای تعادل‌بخشی اقداماتی انجام گرفته و در سال‌های گذشته شیب افت ملایم‌تر شده است، امیدواریم به‌تدریج بتوانیم این شیب را ثابت نگه داشته و کم کم به سمت مثبت شدن شیب ذخایر زیرزمینی برویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: حدود یک میلیارد و 160 میلیون متر مکعب کسری تجمع آب‌های زیرزمینی در استان وجود دارد که می‌خواهیم در 15 سال آینده جبران کنیم و دشت‌ها را به حالت نرمال و استاندارد بازگردانیم.

684 میلیون یورو اعتبار موردنیاز تکمیل پروژه انتقال آب ارس به تبریز

این مسوول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پروژه انتقال آب ارس به تبریز اشاره و اضافه کرد: این پروژه یک ابرپروژه و از زیربنایی‌ترین پروژه‌های استان و شمال‌غرب کشور به‌شمار می‌‌رود که آب شرب یک جمعیت 3.5 میلیون نفری، آب صنعت و کشاورزی را تأمین خواهد کرد.

وی افزود: برای تکمیل پروژه حدود 684 میلیون یورو اعتبار موردنیاز است که از طریق فاینانس خارجی باید تأمین شود که به‌دلیل تحریم‌ها و ضعف ارتباطات بانکی با وقفه مواجه بوده و استان‌ها به جد پیگیر رفع مسئله و اجرای پروژه هستند.

غفارزاده در عین حال خاطرنشان ساخت: یک شخص حقیقی برای سرمایه‌گذاری پروژه اعلام آمادگی کرده و در حال طی مراحل اداری هستیم و اگر اهلیت فرد توسط بانک مرکزی تائید شود اجرا آن به‌زودی شروع می‌شود.

افزایش ۵۶ سانتی تراز دریاچه ارومیه

غفارزاده به وضعیت دریاچه ارومیه نیز اشاره و ادامه داد: سطح تراز دریاچه با 59 سانتی‌متر افزایش از 1270.93 سانتی‌متر در سال 97 به 1271.52 سانتی‌متر در سال 98 رسید.

وی با بیان اینکه حجم دریاچه از 2.45 میلیارد متر مکعب در سال 97 به 4.072 میلیارد متر مکعب در سال 98 رسید، افزود: وسعت دریاچه نیز با افزایش 484 کیلومتر مربع از 2499 کیلومتر مربع در سال 97 به 2978 کیلومتر مربع رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی یادآور شد: رهاسازی آب قره‌چای به دریاچه ارومیه از 19 اسفند سال 98 شروع شده و تا 19 فروردین ادامه می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار