مردم با عمل به توصیه های متخصصان و مسئولان نظام سلامت مانند سفر نرفتن، در منزل ماندن و رعایت بهداشت، می توانند این ویروس چموش را خاموش کنند.

حمیدرضا پوراعتماد، استاد دانشگاه و رئیس پژوهشکده علوم شناختی مغز دانشگاه شهید بهشتی روز جمعه در این مورد به خبرنگار ایرنا اظهار داست: انتخاب مهار یا گسترش بیماری با هر یک از ما می باشد، نه با ویروس کرونا.

وی ادامه داد: در حقیقت ویروس کرونا، براثر رفتار ما متوقف می شود و می میرد، یا انتشار پیدا می کند و سلامت ما را به تهدید جدی می اندازد و جان برخی از مردم را می گیرد.

وی گفت: پس می توان این نتیجه مهم را گرفت که شیوع یا مهار ویروس کرونا در دست تان تک تک ما بوده و در اختیار همه ما می باشد.

پوراعتماد تاکید کرد: مردم با رعایت توصیه های بهداشتی از جمله ماندن در خانه، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، حضور نیافتن در مکان های شلوغ و پرتردد و نرفتن به سفر، می توانند از فراگیری بیشتر این بیماری جلوگیری کنند.

وی بر لزوم رعایت توصیه های پزشکان تاکید کرد و ادامه داد: اگر همه اصول بهداشتی را بطور دقیق رعایت کنیم و در قرنطینه خانگی بمانیم، هم خودمان بیمار نمی شویم و هم دیگران را بیمار نمی کنیم.  

وی بر لزوم آموزش همگانی برای پیشگیری از بیماری تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف مهم می توان از فناوری های نوین از جمله فضای مجازی بهره برد.

پوراعتماد ادامه داد: فایل های صوتی و تصویری یا متن در فضای مجازی برپایه اصول علمی و نتایج تحقیقات پژوهشی تهیه شده که می تواند برای اگاه سازی مردم بسیار موثر باشد و از این فرصت برای ارتقا آگاهی مردم استفاده کرد.  

پوراعتماد ادامه داد: مردم باید از مطالب بی پایه و اساس در فضای مجازی به شدت خودداری کنند و اطلاعات خود را از مبادی رسمی مانند وزارت بهداشت، دریافت کنند. یا در مواجهه با هر خبر یا پیام به ویژه در فضای مجازی یک سوال را از خود بپرسند: مبنا و مبدا پیام کیست؟  اگر مستند بود و منبع داشت تامل و از آنها استفاده کنند.